Nybörjare, köpråd önskas.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
konke
Posts: 2
Joined: 2012-01-27 18:58:31
spamtest: JA

Nybörjare, köpråd önskas.

Post by konke »

Är intresserad av astronomi sedan barnsben, hade ett billigt teleskop för några år sedan som mestadels dög till att titta på månen med. Tappade lite intresse. Varje stjärnklar natt tittar jag upp mot himmlen och förundras över detta magnefika hav av stjärnor, planet och galaxer. Började läsa lite om olika teleskop och system, men det är en djungel för en nybörjare som mig själv. Så idag hittade jag detta forum. =)
Vad tipsar ni om för teleskop? Pris 4-5000:-. Gärna ett komplett med stativ. Motor, gps och sån teknik behövs inte nu i början, likaså att kunna ta foto. Storlek ska väl vara "lagom". Vet inte om det låter dumt men jag vill gärna kunna studera våra yttersta planeter, utan att kunna konstatera att den vita pricken i teleskopet endast har blivit större. Kanske inte är möjligt i den prisklassen. Hoppas någon har en ide och kan tipsa.

Tack för ett bra forum så länge.

Tr3t0n
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Nybörjare, köpråd önskas.

Post by Advertise »

Halloj!

Skulle nog säga att dobsonteleskop är mest optik för pengarna.
Fast dom är inte direkt mobila.
Jupiter är iallafall helt fantastisk genom det.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Nybörjare, köpråd önskas.

Post by glappkaeft »

En 20 cm/8 tum dobson låter som om den skulle passa dig och det är ett bra teleskop om man inte vill fota och känner för att köra manuellt. Det är även ett tillräckligt stort teleskop för att jaga en hel del galaxer och nebulosor, speciellt från en mörk plats. Se om det finns en astronomiförening i närheten av dig. Det finns nämligen inget bättre sätt att bli nöjd med sitt första teleskop än att testa i förväg.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
konke
Posts: 2
Joined: 2012-01-27 18:58:31
spamtest: JA

Re: Nybörjare, köpråd önskas.

Post by konke »

Tack så mycket för svar. Finns några bra affärer man kan handla ifrån eller beställa. Som är seriösa. Eller vågar man köpa begnat? Hur har andra gjort.

Sent from my MB526 using Tapatalk
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Nybörjare, köpråd önskas.

Post by wilt »

Jag köpte ett 20 cm Skywatcher flextube från Teleskopservice - helnöjd både med teleskopet och med försäljaren.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Teleskop allmänt”