Tips för astrofoto

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Tips för astrofoto

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej,
Jag är en nybliven ägare av en skywatcer explorer 200 Heq5 pro. Jag har ännu så länge haft ett par molnfria dagar (bor på västkusten :-( ) och jag testade att filma jupiter lite med min videokamera (panasonic hdc-sd5) genom 28 mm okularet med hjälp av en stödskena och tape :-). Har sedan stackatmed registack, är inte så nöjd med resultatet, men man kan urskilja en del detaljer..men jag räknar inte med så mkt mer med den setupen. Har just fåt hem en nikon 3100 som jag tänkt använda för astrofoto till teleskopet. Är lite konfunderad när jag läser gamla "trådar" i forumet då folk avråds från att använda systemkameror för astrofoto av planeter och istället rekommenderas använda webkameror då jag inte ser poängen med detta. För ett ljusstarkt objekt har ju en modern kamera 1080p i ca 25 Hz (interlaced), vilket väl är bättre än de flesta webkameror (alternativ en serie med 14 Megapixel foton) ? eller är det chipstorleken som är problemet? eller skulle webkameror ha bättre S/N? Eller finns det något annat skäl att folk avråds från att använda systemkamera /filmkamera till förmån för webkamera?


Det var min första fråga, men jag vill veta mer :-) ..

Om jag vill använda mitt teleskop till astrofoto av planeter (eller andra objekt som kräver hög upplösning) mha min dslr vad skulle ni då rekommendera att jag köper för utrustning. idag har jag bara teleskopet (som har en "fine tune" x10) och ett 28 mm 2" okular, en adapter till t2 för kameran samt skywatchers 2" till 1,25" adapter. Har beställt ett kit med celestron 1,25" okular samt barlow *2 (1,25") samt filter (i första hand för observationer).Bör jag köra 2" hela vägen för foto/film (tex 2" 5xbarlow) eller jan jag använda 1,25" Barlow och en adapter 1,25" till t2 till kameran?

Ibland hör man om folk som använt teleskop + (ev barlow)+ okular+ systemkamera eller filmkamera för att få hög förstoring, är detta möjligt om man inte har ett objektiv på kameran?

Mvh
Magnus Dahlgren (som väntar på klart väder..)

Return to “DSLR-kameror”