Inte igång än!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Inte igång än!

Post by skafar65 »

Hej

Vilken seg start jag fått med mina nya grejor. Just nu sitter jag med allt utom tuben monterad (då jag inte kan lyfta den på plats själv). Perfekt väder ute och jag lider verkligen! Big Lady och Bowser har inte gjort livet lätt för mig alls! Till det får man lägga en fysisk kollaps innan Jul, felaktig styrbox och en för låg pir!

Nu när allt väl är på plats så återstår en hel del. Polinställning, driftaligment, installation av kameror, hitta fokusområde, får rätt på guidning mm. Till saken hör även att monteringen jag har bara är temporär. HPS varianten som jag egentligen skulle ha är restonoterad i hela världen! Det är bara Grinde som fått en :) Så alla justeringar som görs måste ändå göras igen!

Ja vem har sagt att det är lätt? Kan verkligen känna igen mig i Lars sammanställning om planetfotografering!

//Micke
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Inte igång än!

Post by jorand »

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge... ;)

/Jörgen
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Inte igång än!

Post by Cassini »

Förstår att det måste vara frustrerande med sådana fantastiska prylar nu när vi har så få bra dagar i Sverige. Hoppas allt löser sig snarast så vi får se lite fantastiska bilder.

Bill Snyder är en amerikanare som använder Planewave och han är en av mina favoriter. Något att trösta sig med när det är motigt. :)

http://billsnyderastrophotography.com/

Return to “Teleskop allmänt”