Fukt i teleskop.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Fukt i teleskop.

Post by Daniel_Sib »

Hej , kom nyss in efter att molnen rullat på och det va väldigt mycket fukt i och på tuben , just nu har jag bara lagt den öppen så den kan luftas av rumsvärmen? Undrar bara om jag gör rätt eller ska man torka tuben / speglarna på nåt annat sätt?

Kanske finns nån liknande tråd men hittade ingen.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Fukt i teleskop.

Post by Lars L »

Torka ej! Ta inte in ett teleskop in i 20+ rumsvärme från minusgrader på en gång. Vill bara tillägga rör aldrig spegeln andas inte ens på den. Lite damm på en spegel är helt ovidkommande, var däremot försiktig med pollen på sommaren - lock på då!



Mvh Lars L
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fukt i teleskop.

Post by Bengt »

" Ta inte in ett teleskop in i 20+ rumsvärme från minusgrader på en gång. "


Jag har många gånger tagit in olika varianter av teleskop från stark kyla utan något har hänt. Visst man får lite kondens men som snabbt torkar av sig själv.Inget att bry sig om.Bara tänka på att inte stänga inne fukten när man tar in den.
Om det är spänningar i glaset (vet inte om det är något du tänker på Lars) som uppstår när man ändrar temp borde det bli samma problem när man tar ut tuben och glaset krymper.

För många är det ju nödvändigt plocka ut och in teleskopet till rumsvärme efter en obs natt.


Bengt
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Fukt i teleskop.

Post by Lars L »

Har man inte någon annan möjlighet är det i och för sig ingen katastrof. Har själv tagit in teleskop som sett ut som isglassar i rumstemp men kan man utjämna temperaturen lite långsammare är det att föredra.
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Fukt i teleskop.

Post by Freddan »

Jag tar in mina teleskop direkt in jag med. Men jag lämnar damm-locket av och pekar tuben snett uppåt i 45 grader eller mindre så att inte luftburet damm ska ha lika lätt att lägga sig på spegeln. När spegeln har torkat efter drygt en timme kanske, så sätter jag på damm-locket igen.

Jag förstår inte riktigt hur man skulle bete sig annars. Även om man hade nån sorts high tech sluss där man sakta kan öka temperaturen från ute- till inomhustemp så skulle nog detta ta väldigt lång tid för att undvika kondens. Det behövs inte stora temperaturförändringar för att fukten ska börja avges från den varma luften till teleskopets kallare yta.
Edit:
Alternativet är ju, som vissa gör, att alltid förvara teleskopet i en kall miljö. Tex ouppvärmt förråd. Jag har den möjligheten men fuktigheten blir rätt hög där så jag har börjat ta in teleskopen i värmen igen. Vet inte vad som är bäst. Att ha de i konstant fuktig och temperaturväxlande miljö eller att ta in dom i värmen och få dom plaskblöta en timme, men sen ha dom torrt och tryggt i en stabil inomhustemperatur...

Hur försiktig man än är så kommer spegeln ganska snart att bli lite dammig och fläckig efter kondensvatten. Detta ska dock inte påverka bilden i nån större utsträckning. Så länge man gör allt man kan för att undvika damm, smuts och fukt så ska spegeln klara av flera års användning utan rengöring. Jag har personligen inte haft mina teleskop så länge att jag behövt göra rent dom, men rengöringsprocessen ska undvikas så länge det går för ytbehandlingen är extremt känslig.

Och kom ihåg att om du lyser en ficklampa ner på din spegel så kommer den alltid att se skitig ut.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm

Return to “Teleskop allmänt”