Vilket bländarvärde ska jag ha?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Vilket bländarvärde ska jag ha?

Post by gunnar »

Hej.
En dum fråga. Vad ska man ha för bländarvärde inställt på kameran vid astrofotografering med Bulb? (Canon EOS-500D) Har fotat en del nu och upptäckte nyss att det visst går att ändra bländarvärdet mellan F4.5-F29
Jag läste i manualen lite idag och fann att Av-knappen måste hållas intryckt för att kunna ändra detta värde.

Så nu är frågan, har jag haft fel inställning hela tiden för astrofoto. Jag har haft F4.5 inställt på min kamera och det är tydligen det lägsta värdet som går att ställa in.

Gunnar :S
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Vilket bländarvärde ska jag ha?

Post by Frazze »

Bländaren sitter ju i objektivet och något sådant har du ju inte på kameran när du fotar med teleskopet, så bländartalet antar jag att man kan strunta i.

/Daniel
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Vilket bländarvärde ska jag ha?

Post by gunnar »

Naturligtvis så är det ju, så långt tänkte jag inte :shy: Men då hade jag i alla fall rätt i att det var en dum fråga :D
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilket bländarvärde ska jag ha?

Post by Kroppefjäll »

Hej Gunnar,

Verkar som om du tar de första trevande stegen - något som jag har framför mig. Skaffat kameran men inte kommit mycket längre än så.

Dela gärna med dig lite mer av dina första steg om möjligt, så får man ta del av dina framgångar och motgångar! Kul med någon som är på ungefär samma nivå som en annan!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Vilket bländarvärde ska jag ha?

Post by Grinde »

Precis som tidigare talare, det ska inte spela nån roll oavsett vad kameran visar.
Min EOS 50D visade bländarvärdet 00 när jag kopplade kameran till min Maksutov-Newton tub... Styr du kameran med datorn (EOS Utility, tex) eller med remote-timer?
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Vilket bländarvärde ska jag ha?

Post by gunnar »

Hej.
Jag styr kameran med remote-timer för närvarande. Jag har även provat att styra kameran med backyard EOS men fungerade inte så bra ihop med min laptop den kvällen.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vilket bländarvärde ska jag ha?

Post by stoffe »

Hej

Om det finns en inställning där i kameran för helt manuell optik så ska du ställa in kameran för det, jag använder M läget och eftersom jag inte har något "AF-confirm chip" i min T-ring så får jag ingen kommunikation via CPU kontakterna i bajonettfattningen. På min kamera så står det -- på bländarvärdet då kameran inte kan utläsa det. Jag har läst att vissa T2-ringar kan kortsluta CPU kontakterna och då får man visst jättekonstiga värden på displayen, jag vet inte om detta överhuvudtaget stämmer, jag är själv skeptisk.

Om man vill ha brännvidd, bländartal osv sparat i EXIF informationen så kan man använda sig av ett Dandelion chip i sin T2 ring.
Chippet programmerar man med kameran för att få önskat värde sparat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dandelion_chip
Googla vidare på det för mer vettig information, det är i alla fall tillverkat i Ryssland.

Jag har ej provat detta men de finns till både Canon och Nikon, kanske man skulle kunna använda detta för månfotografering och dagtidsfotografering med fungerande autofokus? Vrider man fokus manuellt fram och tillbaka så borde kameran blippa till när perfekt fokus är nådd.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “DSLR-kameror”