EQ 6 monterings fundering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

EQ 6 monterings fundering

Post by stoffe »

Hej

1,Jag går och funderar lite på en EQ 6 montering till mitt 170 cm långa 8" f/8 teleskop. Finns det någon här på forumet som testat att hänga på en så lång tub på en sådan montering? Hur stabil och vindkänslig blir den?

2,Anledningen till att jag vill ha en EQ 6 är för att jag vill börja fotografera, just nu har jag en hembyggd eq montering som syns i tråden visa ditt teleskop, den fungerar jättebra till visuella observationer möjligtvis planetfilmning. Jag har sett att det finns två versioner av EQ6 som heter Syntrek och Synscan. Synscan är ca en tusenlapp dyrare än Syntrek men jag förstår inte riktigt varför. En Synscan EQ-6 kostar ny strax under 9000 kr inkl frakt med moms har jag sett. Vilken ska jag välja?

Mitt mål är att kunna få en bra tracking för att kunna fotografera med min DSLR kamera genom primärfokus på min Newton 8" tub, kunna guida via en guidetub med webbkamera och helst kunna köra teleskopet innefrån datorn då jag har en fast observationsplats där jag bor. Att kunna långtidsexponera några minuter utan att alla stjärnor bara blir långa streck.

3, Är detta monteringen för mig eller ska jag satsa på något ännu värre?

Tuben väger ca 9 kg och mitt guideteleskop väger ca 700 gram.

4, Är jag helt ute och cyklar vilse med mitt resonemang?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by Starsoft »

Hej

1. Jag har kört med en 10" f/5 newton plus prylar som vägde ca 20kg på en EQ 6 och det gick väl sådär, men det var inte monteringen som kroknade utan det var tuben som böjde sig vilket gjorde det besvärligt med guidningen under längre exponeringstider, blir nog något liknande med ditt långa 8" skulle jag tro. Jag kunde exponera upp till ca 3-5 minuter innan problemen började och det kan ju i och för sig räcka långt.

2. Så vitt jag vet, för astroprylar saknar ju normalt vettig dokumentation, så är enda skillnaden att N-EQ6 har den grövre och betydligt bättre Losemandy monteringsskenan för teleskopet, den lösningen går att köpa lös för en dryg tusenlapp, så har jag gjort för att uppgradera min gamla EQ6. Finns här: http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... ounts.html

3. Du klarar dig bra med den här monteringen, om du får problem med mekanisk flex så beror det nog mest på tuben och det kan du i så fall åtgärda med en off-axis guider, det hjälper hur som helst inte med en större montering.

4. Nej :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by utas »

Hej!

Skillnaden mellan Syntrek och Synscan är att den sistnämnda har GOTO -funktion medan Syntrek endast har motorstyrning samt olika inställningar för autoguidning. Det går att uppgradera till GOTO senare, genom att köpa en Synscan -kontroll. Stabil montering, men en 170 cm tub ger ett ganska stöddigt vridmoment vid fokusering eller vind. Jag har en EQ6 Syntrek och den håller min 8" f6 Newton bra (7 Kg, 1200 mm), men det frågan är om den skall belastas mycket mer än så vid foto.

Mvh, Roger.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by Starsoft »

Hej
Skillnaden mellan Syntrek och Synscan
Ja man kanske ska läsa vad det står innan man svarar, jag trodde inte det gick att köpa Syntrek längre så därför blandade jag ihop begreppen lite och trodde det handlade om att välja mellan N-EQ6 och EQ6.
(7 Kg, 1200 mm), men det frågan är om den skall belastas mycket mer än så vid foto
Vikten har ganska liten betydelse när man belastar monteringen, det har större betydelse hur vikten är fördelad, om man har kompakt optik så går det bra att köra med 20 kg på en EQ6.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by stoffe »

1, Den jag funderar på heter "Skywatcher Mount EQ-6 Pro SynScan GoTo" direkt kopierat från webbshoppen som jag kikat lite på. Om det finns en förstärkt version av EQ6 så vill jag ju hellre ha den förstås. N-EQ6 är alltså förstärkt med en längre monteringsskena.

2, Den skenan som starsoft tipsade om är väll bara en förlängd version av den som sitter orginal som teleskopfäste? Den ser ju lite kort ut på de bilder jag tittat på. Den andra ändan som ska sitta på teleskopet kallas väll för laxstjärt och om jag förstått det hela rätt så är det i den som tubringarna ska sitta? Jag har en annan lösning på mitt hembygge som kanske är mindre optimal. En lådkonstruktion typ.

3, En offaxis guider, måste man montera en extra jätteliten sekundärspegel med en extra fokuserare med ytterligare en kamera? Låter krångligt då jag lyckats få optiken att fungera tillfredställande som den är nu. Det kanske finns andra lösningar?

Tack för alla svar hittils, jag börjar få lite klarhet i detta känner jag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by Starsoft »

Hej

1. N-EQ6 har en hållare för den bredare Losemandy monteringsskenan, men det går åtminstone på den uppgradering av fäste som jag köpte att även använda den klena orginalskenan om man även har tuber som den sitter på.

2. Skillnaden är att man med den uppgraderade versionen av teleskopfäste kan använda både den klena laxstjärtsvarianten och den kraftiga. Tittar du på bilden i den länken jag skickade tidigare så syns ett smalare spår för den vanliga laxstjärten och ett bredare spår för Losemandys skena. Längden på laxstjärten, klen eller stark, som sitter i tubringarna påverkas inte av fästet på monteringen. Jag har upplevt att med en lite större tub så böjer sig den klena laxstjärten påtagligt. På den här länken syns bägge typerna av laxstjärt, eller "dovetail" http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... lates.html

3. Med en off-axis guider monterar du din guidekamera på en speciell adapter som sitter mellan kameran och din vanliga fokuserare i stället för på ett separat teleskop. Kan vara krångligt att använda av flera skäl men det är så vitt jag vet det enda sättet som möjliggör längre exponeringstider med vingliga tuber. Om du kör med en DSLR så tror jag du klarar dig bra utan om du håller dig till exponeringar på några minuter, då lär det gå med en vanlig guidetub som är betydligt enklare att använda.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by stoffe »

Hej

Det var snabba svar här, jättebra med alla tips.

Jag har kikat på Teleskopservice off-axis guider, men jag är nybörjare med astrofoto. Det är en rätt dyr investering för mig just nu känner jag. Det kanske finns en lågpris variant nånstans, jag tänkte guida med webbkamera. Jag har fotograferat månen och några planetbilder som inte blev jättebra så jag måste börja känna att utrustningen är begränsningen för mig först.

Jag börjar med vanlig guidetub eftersom jag redan har en sådan. Det jag antar att jag måste komplettera med för att kunna guida är en GPUSB från shoestring astronomy. Annars får jag ingen ST-4 utgång från webkameran.

Jag har mailat den astrobutiken med det tillfälliga låga priset av EQ-6 och frågat om de har losmandy skena och förstärkt/förlängd gripklo typ N-EQ6, det vore verkligen bra om man kunde få till det på en gång så man slipper kompletteringshandla i efterhand. Jag hittade inte det i deras sortiment. Lika bra att enbart skaffa losmandyskena och skippa den klena varianten helt då jag ändå bara har ett teleskop + guidetuben.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by gunnar »

Hej.

Jag har ju en NEQ6-synscan i Uppsala om du vill komma och kika lite på den. Vikten är nog inget problem, väger inte mer än min tub men kan kanske bli vindkänsligt. Ev om du vill, skulle du kunna prova att hänga på din tub på min NEQ6 vid tillfälle för å prova. Men då behövs en losmandyskena på tuben. Losmandyskenan som passar till NEQ6 ans bredare fäste hittade jag billigast direkt från ADM i usa trots frakt+tull. Fick hem den på ca 10 dagar. Losmandyskenan har fått ersätta min smala flexiga skywatcher skena på min MN-190 tub och det blev väldigt mycket stummare och mindre flex.

En sådan här (DUP15-M) beställde jag, finns i olika längder... http://admaccessories.com/D_Series_Universal.htm

Hälsningar
Gunnar Wilhelmsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by stoffe »

Hej Gunnar

Jag gör gärna ett hembesök hos dig och kikar på din NEQ6-synscan. Jag vet ju till och med i vilket hus du bor i, jag är välbekant med trakterna där. Undrar hur lång jag behöver alltså, en sån där bredare gripklo vore ju något att satsa på direkt. Frågan är vilken bredd man ska välja? Jag hittar ingen som slutar på -M.

Där har de även en förlängd gripklo såg jag oxå.

Mitt teleskop har strax under 250 mm tubdiameter, jag har inte mätt speciellt noga får jag erkänna.

Jag håller på att sälja av lite prylar för att ha råd med detta, Gunnar, kan du skicka pm med ditt telefonnummer?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by gunnar »

Hej.

Du är välkommen! Jag sänder ett PM till dig med telefonnr.

Beteckningen -M betyder bara att monteringshålen i skenan är avståndsplacerade med metriska mått mätt och inte i tum. Det är 60mm hålavstånd i skenan. Yttermåtten däremot är oförändrade och håller sedvanlig "losmandy style" passning!

Gunnar
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by Tompa »

Losmandyskenan som passar till NEQ6 ans bredare fäste hittade jag billigast direkt från ADM i usa trots frakt+tull. Fick hem den på ca 10 dagar. Losmandyskenan har fått ersätta min smala flexiga skywatcher skena på min MN-190 tub och det blev väldigt mycket stummare och mindre flex.

En sådan här (DUP15-M) beställde jag, finns i olika längder... http://admaccessories.com/D_Series_Universal.htm
Tackar för tipset, Gunnar! Jag har också en NEQ6 + MN190, där jag använder min gamla 130-reflektor som guide-teleskop. Det är ju både för tungt och för stort, men man tager vad man haver. Flexen gör att det är väldigt svårt att få till en acceptabel följning. Jag skall testa med Losmandyskenan!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by stoffe »

Hej igen

Jag mailade den aktuella astrobutiken och frågade om de hade någon N-EQ6 och jag fick detta till svar

The EQ-6 standard (4070) works now with 3"rails (Losmandy). Men de skenor från ADM har inte någon i 3" bredd vad jag kan se, de föreslog en Baader Planetarium 3" Schwalbenschwanz System (470mm) istället.

http://www.baader-planetarium.de/sektion/s02/s02.htm
det är 470 mm varianten artikelnr 150 1615 som tydligen ska vara rätt. Ska jag tolka det som att det är den bredare gripklon på själva moteringen? Nu har visst monteringen gått ner lite i pris igen, 8800 kr för en EQ6 Synscan verkar vara ett billigt pris.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by gunnar »

stoffe wrote:Hej igen

Jag mailade den aktuella astrobutiken och frågade om de hade någon N-EQ6 och jag fick detta till svar

The EQ-6 standard (4070) works now with 3"rails (Losmandy). Men de skenor från ADM har inte någon i 3" bredd vad jag kan se, de föreslog en Baader Planetarium 3" Schwalbenschwanz System (470mm) istället.

http://www.baader-planetarium.de/sektion/s02/s02.htm
det är 470 mm varianten artikelnr 150 1615 som tydligen ska vara rätt. Ska jag tolka det som att det är den bredare gripklon på själva moteringen? Nu har visst monteringen gått ner lite i pris igen, 8800 kr för en EQ6 Synscan verkar vara ett billigt pris.

JO! ADM skenorna jag länkade till är ju "Losmandy" och 3" breda. Vänta så ska jag ut i garaget å mäta, återkommer med mått om 5 min.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by gunnar »

[quote="gunnar"][quote="stoffe"]
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: EQ 6 monterings fundering

Post by gunnar »

Jodå, ADM skenan (DUP15-M) som jag har köpt är 15" lång och 3"bred i monteringsmått. Skenans totala bredd är dock 4" då skenan har en fläns/kant som är bredare så skenan inte ska trilla helt ner i botten på laxstjärtspåret (gripklon) på NEQ6-monteringen. På sista tiden har det tydligen varit lite olika hur NEQ6 orna varit beskaffade. Min hade två olika huvuden med i satsen. Från början hade jag huvudet med smalt spår på men nu har jag tagit loss det och satt dit det stora huvudet med bredare laxspår för att passa min losmandyskena från ADM.

Dom allra senaste NEQ6 orna har tydligen detta utförande som på bilden i denna länk.

http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... nscan.html

m.a.o båda laxspårsbredderna (gripklo bredderna) inbyggt på samma monterings-huvud!


Gunnar