Strömförande montering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Strömförande montering

Post by mikael »

Hej, jag märkte i kväll att metalldelarna på monteringen (h-eq5) och guidetuben blev elektrisk laddade när jag kopplade in strömförsörjningen i monteringen. Det verkar vara en konstant potentialskillnad mellan mig och teleskopet. När jag drar fingrarna över teleskopet "hoppar" fingrarna, men det slutar när jag håller med båda händerna. Vad kan det bero på? Är det någon fara för elektroniken?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Strömförande montering

Post by Yayks »

Det där låter skumt, använder du ett nätanslutet dc aggregat så bör du koppla in en jordfelsbrytare, det kan vara krypström (AC) förmodligen ingen fara men man vet inte, om det får för sig att haverera så...

Skulle också kunna vara statisk elekrisitet men det låter inte riktigt som det, det har en tendens att ladda ur sig rejält en gång, typ som när man tar i bilen en vinterdag ;)
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Strömförande montering

Post by mikael »

Ok. Jag får köpa en ny jordfelsbrytare i morgon, på den jag har lyser inte testlampan som den ska.

Hur är det när allt går på EU-kontakt? Då har jag ju ingen riktig jord, men jordfelsbrytaren gör sitt jobb ändå?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
johano
Posts: 10
Joined: 2008-09-01 20:25:58

Re: Strömförande montering

Post by johano »

Ja, den bryter om det "försvinner" ström på vägen, d.v.s om den ström som går ut i ena ledaren inte "kommer tillbaka" i den andra så klipper den...

/johan
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Strömförande montering

Post by Yayks »

Vad är det för aggrigat du använder ?

Jag tänkte på det att om det nu är ett stabiliserat ac/dc aggregat så ska du inte ha rippelström på detta viset utan då har det gått sönder. Vad du riskerar med att köra med det är att elektroniken i din montering kan ta stryk av detta med tiden och det skulle vara tråkigt eller hur.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Strömförande montering

Post by int0x21 »

Tycker det låter som att matningspänningen har kortslutit till metalhöljet vilket i sig inte är skadligt för elektroniken såvida det inte jordas mot chassi någonstanns i den, då kan du få lite lustiga fel.

Därimot undrar jag om den trackar som den skall om det är så att matningen tar i chassi och du jordar den kommer matningsspänningen användas i större del till att strömföra höljet istället för att driva motorer och då skulle du möjligen kunna få slöare drive. Sen kan ac-dc omvandlaren bli överbelastad.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Strömförande montering

Post by mikael »

Jag har en omvandlare som är till för att driva 12V kylväskor, köpt på Rusta. Märket heter Mobicool. Jag kan testa med en ny omvandlare nästa gång.

Den trackar som den ska, har inte haft problem med varken guidning eller slewing.

Jag installerade Goto-uppgraderingen själv (Synscan till heq5), det skulle väl kunna vara så att matningen tar emot chassit på något sätt, jag får ta isär den och kolla när jag kan.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Strömförande montering

Post by mikael »

Nu har problemet löst sig. Jag använde ett annat vägguttag, annan förlängningskabel, ny fördelare och jordfelsbrytare.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Monteringar”