Hjälp med teleskop köp

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Amorina
Posts: 4
Joined: 2011-07-24 21:07:48
spamtest: JA

Hjälp med teleskop köp

Post by Amorina »

Hej

Med födelsedag och julafton närmar sig så är jag på jakt efter mitt första teleskop.
Men jag har letat rätt länge och läst på rätt bra så känner jag mig lika osäker varje gång efter jag bestämt mig. Tänkte att jag kunde ta hjälp utav er så jag kunde känna mig säkrare på mitt köp och att all tid inte går till teleskop letande istället för tenta plugg..;)

De krav jag har:
För deep sky
Inte för tungt max runt 10 kg
Gärna Go-To
Budget runt 6000 kr.

Jag har kollat på Nexstar 127 SLT , men kanske de inte optimalt för deep sky.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med teleskop köp

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Bara i all hast några synpunkter:

* Totalvikt 10 kg eller mindre betyder att du får ett teleskop som kan bli ganska rangligt, vilket är besvärligt när man observerar.

* Om du struntar i goto-funktion får du för samma (eller mindre) pengar ett teleskop som har högre prestanda.

Här är ett exempel på ett mycket prisvärt teleskop som ligger långt innanför din budget:

http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... pneq3.html

Totalvikten är 24 kg - men det behövs om stativet ska vara ordentligt stabilt. När man ska transportera teleskopet tar man normalt tuben för sig (t.ex. i en sportväska av lämpligt format) och monteringen för sig. Om nu inte 24 kg är för mycket? Det beror på hur långt du behöver transportera.

Teleskopet har dessutom den stora fördelen att vara försett med en optisk sökare, inte rödpunktssikte. Klassisk Newton som denna är också en enkel och lättskött teleskoptyp, där man tack vare frånvaron av korrektionslins brukar kunna undvika fuktbeläggning ganska bra.

Att observera stjärnhimlen utan goto (men med bra kartor) är ett effektivt sätt att lära sig hitta på himlen genom stjärnhoppning. Det kommer du att ha väldigt stor glädje av att behärska, även om du i ett senare skede skulle välja ett teleskop med goto. Men då handlar det om betydligt mera pengar ifall du samtidigt vill ha bra kvalitet på prylarna.

mvh
Hans Bengtsson
Amorina
Posts: 4
Joined: 2011-07-24 21:07:48
spamtest: JA

Re: Hjälp med teleskop köp

Post by Amorina »

Tack för hjälpen.

Tyvärr tycker jag det blir för tungt.
Förstår nackdelen men är rädd för att den inte kommer bli använd lika mycket om den är för tung, men kanske kan sträcka mig till 15 kg.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Hjälp med teleskop köp

Post by Advertise »

Jag har Nexstar 102 SLT (Refraktor).
Blev rekommenderad det. Hade ungefär samma krav som du.
Ville ta allt på en cyckel. :)

Som Hans säger är det rätt så rangligt.
Jag tycker att planetobservationer är lite jobbiga med det.

Men att titta på Öppna kluster är det bra till. Väldigt vackra stjärnor.
Har inte hunnit kolla på galaxer/nebulusor med det ännu så kan inte svara på det.

ja sen observerar innifrån en storstad. Så det dödar en hel del. :)
Men lätt är det iallafall.
Tror att vikten ligger på runt en 7-8 Kg och en kostnad på ca 5000:-.
Nackdelen med GOTO är att man ipincip behöver ett batteri till, då dom käkar AA batterier till frukost.
Och det lägger på några kilo och en del "bökighet".

Return to “Teleskop allmänt”