NGC 1514 Kristallkulan - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze

NGC 1514 Kristallkulan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 1514 Kristallkulan
Exponering: 35 x 4 min
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Canon 450 moddad
Kommentar: NGC 1514 eller "Crystal ball nebula" som den kallas på engelska. Varför vet jag inte riktigt. Tycker inte den ser ut som en kristallkula alls. Kanske det andra namnet "Dew nebula" passar bättre. Den är lite drygt hälften så stor som ringnebulosan. Den är intressant för den upptäcktes av Herschel och fick honom att ändra uppfattning om att alla nebulosor bestod av täta stjärnformationer. Saxat från Wikin:
NGC 1514 is a planetary nebula that was discovered by William Herschel on November 13th, 1790, describing it "A most singular phaenomenon" and forcing him to rethink his ideas on the construction of the heavens. Up until this point Herschel was convinced that all nebulae consisted of masses of stars too remote to resolve, but now here was a single star "surrounded with a faintly luminous atmosphere." He went on to conclude "Our judgement I may venture to say, will be, that the nebulosity about the star is not of a starry nature".

It has since been conjectured that the nebula in fact envelops a tightly orbiting double star with a period of up to 10 days. Gas is presumably expanding away from the larger star of the pair.

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: NGC 1514 Kristallkulan - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Härligt härligt!!
En mycket vacker planetarisk nebulosa bild tycker jag.

Du har fått fram finfina detaljer på denna bild.
Hyffsad följning trots så lång bränvidd.
Har själv sneglat på denna nebulosa men det har inte blivit några längre försök på den.Tror nästan det är detta objekt som Timo N också sneglat på ett tag. Tur någon fick ändan ur vagnen och plocka ner den.

Hade jag själv bildbehandlat den hade jag nog balanserat upp blå aningen nästan till iris nebulosans nivå. Men det är ju en smakfråga den duger också fint i denna färg.

Bengt
Lars L
spamtest: JA

Post by Lars L »

Ahh, kul att se lite ovanligare objekt. Fått fart på "lilltunnan" också - en bedrift i sig! :good:

Mvh Lars L
Timo

Post by Timo »

Den var fin Lars med färg och allt !
Jag har en monotagning på den, det stämmer Bengt.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze

Post by Lazze »

Hej och tack för kommentarerna!

Jag tror du har rätt Bengt i att den skulle varit mer åt det blå hållet. Min kamera är ju lite svag i det blåa och när jag nu ser bilder på nätet av nebulosan har de som använt dedikerade astrokameror och lite mer tid en betydligt blåare ton. Fast nu är jag för lat för att justera den...
Och guidningen tillsammans med seeingen fungerade ovanligt bra vilket är en förutsättning vid de här brännvidderna.

Kul att höra att ni är fler som fotat denna också. Jag kommer nog att återkomma till den någon gång med en dedikerad astrokamera.

Jo Lars, det var premiär för den gråa "lilltunnan" också. Den balanserar lite lättare än spegelteleskopet och är lite snällare mot monteringen.

/Lasse
Grinde
spamtest: JA

Post by Grinde »

Mkt imponerande, tycker du lyckats jäkligt bra med ett så litet objek, brännvidden och en kamera utan kylning. Vilken montering kör du med? Är bilden obeskuren? Ser ut som en intressant tub för att jaga efter mindre galaxer osv, utan att behöva dras med spikes
Lazze

Post by Lazze »

Hej Jonas och tack för kommentaren!

Monteringen är en Celestron CGE-montering som nu gått ur produktion. Den var nog aldrig tänkt att använda till foto med en C14 men det går väl sådär kan man säga. Lite vindkänsligt och ganska mycket flex med en stor tung spegel som kan röra sig lite. Nästa nivå uppåt i kvalite på montering innebär ju ett saftigt kliv uppåt i pris också.

Teleskopet är annars väldigt bra. Standardfokuseraren har en viss hysteres så jag har funderat på att sätta låsning på spegeln och en crayford för finfokus för att styra fokuseringen bättre. En OAG gör nog underverk för flexen, men guidestjärnor vid långa brännvidder kan nog vara lite kinkigt att hitta. Har haft problem med det ibland redan vid lite kortare brännvidder men har inte provat på C14 än.

Bilden är beskuren ca 20% i sidled och inget i höjdled. Anledningen är att jag klantade mig och tog med fel T-adapter till stugan där jag har grejorna (för vilken gång i ordningen vet jag inte). Den ger förutom vignettering en väldig massa fältkurvatur som jag beskar bort.

/Lasse

Return to “Bilder”