stjärnkikare i julklapp

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
emmac
Posts: 1
Joined: 2011-11-24 16:20:20
spamtest: JA

stjärnkikare i julklapp

Post by emmac »

Jag skulle vilja köpa en stjärnkikare el dyl i julklapp till min man. Är det ngn som har ngr tips? Han är amatör.

Emma
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: stjärnkikare i julklapp

Post by bjorne »

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: stjärnkikare i julklapp

Post by int0x21 »

Gillar han att fotografera eller är det bara för att titta i. Det är nämligen rätt stor skilnader.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: stjärnkikare i julklapp

Post by bjorne »

int0x21 wrote:Gillar han att fotografera eller är det bara för att titta i. Det är nämligen rätt stor skilnader.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Jag misstänker att nog de flesta nybörjare nöjer sig med att bara titta och förundras, inklusive undertecknad.
Sedan kan man ju undra om Emma vet vad hon ger sig in på, att ge sin man ett teleskop i julklapp kan ju ha sina "risker".

;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: stjärnkikare i julklapp

Post by Paul Schlyter »

"Jag skulle vilja köpa en stjärnkikare el dyl i julklapp till min man." Ungefär hur mycket får den kosta? Tusen? Två tusen? Fem tusen? Tio tusen? Tjugo tusen? Femtio tusen?

"Han är amatör." -- tur för dig! Hade han varit proffs hade kikaren han velat ha kostat många miljoner...... :-)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: stjärnkikare i julklapp

Post by Jonas »

emmac wrote:Jag skulle vilja köpa en stjärnkikare el dyl i julklapp till min man. Är det ngn som har ngr tips? Han är amatör.

Emma
Hej Emma,

Det bästa man kan börja med är en fältkikare och en stjärnkarta. Även om jag är ganska gammal i gemet och har teleskop i överflöd, tar jag ofta med mig min 20x60-kikare ut under stjärnorna. Det finns ett överflöd av objekt och stjärnfält att med njutning titta på. Exempelvis den s.k. Dubbelhopen är helt oslagbar i min fältkikare. En bra fältkikare (i den storleksklassen) kostar mellan 1000-1500:- och många av dem har stativfäste så att man kan använda ett kamerastativ för noggrannare observationer. Har han inget stativ, kan man inhandla ett vettigt för mellan 500-1000:-.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: stjärnkikare i julklapp

Post by anivision »

Hej Emma, välkommen till forumet.

Jag flyttade trådet till en annan avdelning där alla andra köpråds-trådar finns.

Lycka till med julklappsjakten!

//Kent

PS. Vad du än gör så köp inget teleskop hos Teknikmagasinet, Hobbex eller dyl. Använd några av våra seriösa astronomibutiker som Björne länkade till här ovan. Dom säljer inte bara kvalité, dom är kunniga också.

Return to “Teleskop allmänt”