Meade alive and kicking!

Allmän diskussion om teleskop.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Meade alive and kicking!

Post by Lars L »

Hade äran att besöka Costa Mesa "Fabriken" för drygt 20-år sedan.Tycker att jämförelsen Meade - Nokia är fullt plausibel, från rena skiten till världsledande massproducenter, för att sedan sjangsera och tappa i kvalité.

Mina åsikter är som vanligt inte skrivna i sten! :geek:
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Meade alive and kicking!

Post by Bengt »

Meade har ju själv bäddat för sitt dåliga rykte.Prova tex döpa sina tuber för några år sedan med ett RC namn som ju inte var en RC vilket de blev stämda för och förlora i en rättegång. Blev inte bättre av den första serien inte var färdigutvecklade och höll så dålig kvalite att det nästan höll på att sänka hela företaget med alla reklamationer.
Många på nätet vittnar om långa omständiga reparationer där man måste skicka hela skiten för en liten del som bara behöver bytas ut. Sen är de säkert inte ensamma som tillverkare om att pressa upp priset för europa köpare. Men det blir lite konstigt att kunna motivera dessa prisskillnader när det flesta av deras lågbudget tuber faktiskt byggs i Asien.
Jag personligen tycker inte alls om SCT konstruktionen som deep sky fototub oavsett märke Även om de har blivit mycket bättre de sista modellerna av SCT, så är min subjektiva uppfattning att det fortfarande blir fula blaffiga stjärnor man får med den optiska lösningen på deep sky bilder.

Den där RC tuben du länka fram Lars såg ju ut vara lite andra gejor. :good:

En riktig ASA tub ligger högt på min önskelista.
http://www.astrosysteme.at/eng/cassegra ... scope.html

Kanske ännu hellre en av deras astrografer. :good: :good:

Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Meade alive and kicking!

Post by anivision »

Ursäkta om jag låter lite brysk här, men borde inte detta inlägg ha lagts under "återförsäljarinformation" då detta för mig låter som reklam?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Meade alive and kicking!

Post by Bengt »

Tråden startades långt innan den möjligheten fanns på forumet att logga in som återförsäljare. 2008-11-22
Idag skulle den självklart lagts in under det.

Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Meade alive and kicking!

Post by anivision »

Oops, jag missade att tråden var så gammal :shy:

Nya svar i gamla trådar får dom att verka nya igen :D
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Meade alive and kicking!

Post by bjorne »

Jag får tacka för alla svaren. Men som sagt, jag hade ju inte förväntat mig att ett teleskop jag betalat 2200 USD för skulle motsvara nåt i 100.000 SEK klassen.
Vi får se vad som händer, är jag inte nöjd får jag väl försöka hitta nåt annat nästa gång jag är "On the other side of the pond" :)

/Björne
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE