Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV?

Post by Astroamatören »

uJag Undrar om det finns någon enkel metod eller något program som hjälper mig att polinställa min montering (LXD75) när sikten enbart vätter åt västsydväst? Det är nämligen så att min balkong råkar vara vänd åt det hållet och därifrån har jag ingen sikt varken åt norr, söder eller öster.

Tacksam för svar.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Robert »

Om du fotograferar och kör med MaximDL kan du använda PolealignMax . Det finns något liknande program med som inte använder MaximDL men kommer inte ihåg namnet nu.

För Viesuellt kan man nog använda sig av "Drift Star Polar Alignment" även om du inte ser åt söder så blir det nog ok efter några fler omgångar.
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Astroamatören »

Tanken är att jag vill få en bra polinställning för att kunna fotografera och autoguida. När monteringen är polinställd får den stå kvar ute på balkongen är det tänkt. Balkongen vätter som sagt åt västsydväst och det finns ingen möjlighet för mig att polinställa med den manuella driftmetoden och ställa in AZ med teleskopet pekandes åt söder (meridianen) och ALT med teleskopet pekandes åt öster. Lika omöjligt kommer jag aldrig att kunna se polstjärnan då den ligger i norr. Jag är alltså begränsad och har enbart ett begränsat fönster från balkongen åt västsydväst.

Har inget hårkorsokular. Har inte MaximDL men möjligt att jag skulle kunna skaffa det om det går att polinställa monteringen i VSV med PolealignMax?
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Timo »

Som Robert säger så kan du göra en Drift align och gör du det flera gånger efter varandra så kommer du att få bättre polinställning än om du enbart använder polsökare. (Vilket du inte kan nu)
Du får ta de stjärnor du kommer åt och ta en som ligger närmast åt söder och resp. öster eller väster du kan.
Finns många bra instruktioner på nätet om det.
Bifogar en här :
http://www.backyardastronomy.net/drift_alignment.html

Lycka till
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Robert »

Finns 2 andra program man kan prova med.

AlignMaster och EQAlign. Jag har aldrig sett dom så jag vet inte hur bra de är men vet att de används av en del.
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Astroamatören »

Härligt och tacksam för era svar. Skönt...då finns det hopp för mig också att få till det med polinställningen och astrofotandet trots att min balkong har sämsta tänkbara läge...iofs....öster är väl det absolut sämsta läget kan jag tänka mig. I alla fall så har jag inte mycket att spela på då ett stort jäkla hus ligger i vägen närmast SV plus att jag har ett jäkla stort förbaskat träd i min riktning åt VSV. Mellan huset och trädet kanske jag har en öppning på 10 grader max och till höger om trädet och mot väst max 15 grader så det är inte mycket att spela på men jag ska göra allt jag kan för att hinna få med nått på bild.
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Astroamatören »

Timo wrote:Som Robert säger så kan du göra en Drift align och gör du det flera gånger efter varandra så kommer du att få bättre polinställning än om du enbart använder polsökare. (Vilket du inte kan nu)
Du får ta de stjärnor du kommer åt och ta en som ligger närmast åt söder och resp. öster eller väster du kan.
Finns många bra instruktioner på nätet om det.
Bifogar en här :
http://www.backyardastronomy.net/drift_alignment.html

Lycka till
Timo N.
Mitt nick gör verkligen skäl för namnet tror jag :)

Läste http://www.backyardastronomy.net/drift_alignment.html och det blev lite rörigt må jag säga. Kollade först in driftsimulatorn på http://www.petesastrophotography.com/ och då fattade jag precis hur det funkar med driftmetoden. Inte så krångligt men problemet är ju att jag bara har sikt åt VSV som sagt. Trodde att http://www.backyardastronomy.net/drift_alignment.html skulle innehålla några tips om hur man gör om man bara har sikt åt VSV. Efter att ha läst den sidan blev det så krångligt med driftmetoden att jag vet inte vad. Jag citerar några rader från den sidan:

"While we're talking about how you're setting up, let's also touch on where you're setting up - you need to have a clear view straight over your head and to the south (behind the mount), and you also need to have a view either to the East or West that is as low to the horizon as you can get it for the drift alignment to work."

Problemet är att jag bara har sikt åt VSV. Ovanför huvudet och rakt åt söder (bakom monteringen) som det ju står är det inte tal om för mig. Jag ser bara åt VSV och åt V. Norr, Söder eller Öster finns inte på kartan. Är det redan kört för mig från balkongen?

"First, move your mount so that the counterweights are parallel to the ground, and your scope is facing straight up. This will put your scope on the meridian (an imaginary line running from north to south straight over your head)."

Hur menar man egentligen här? Som jag förstår om teleskopet pekar rakt upp så kan ju inte vikterna ligga parallelt mot "ground". Snarare pekar dom väl lodrätt mot "ground" om teleskopet pekar rakt upp...eller?

"Now, looking at the body of your mount, move the scope in DEC toward the south (the rear of the mount) so that your scope and the mount look something like a "T" laying on its side (if you look at the scope and mount from the side). This points your scope roughly at the celestial equator."

Här är det väl alltså meningen att man "laddar" för att ställa in Azimuth, åtminstonne liknar beskrivningen här ovan någorlunda första beskrivningen och första steget som beskrivs på http://www.petesastrophotography.com/
Söder är som sagt omöjligt för mig. Jag översätter "...flytta teleskopet i DEC mot söder (baksidan på monteringen)....Detta gör att teleskopet pekar ungefär mot himmelsekvatorn"? Det kan väl aldrig stämma. Det är väl har jag ska ställa in Azimuth på monteringen och kontrollerar driften i DEC i rödkorsokularet då jag mha av handkontrollen fått stjärnan att ligga stilla med en linje i rödkorsokularet när jag sveper fram och tillbaka i RA?
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Timo »

Då får du göra det bästa av situationen.
Välj en stjärna så långt mot söder du kan och så att du åtminstone kan köra i 5 minuter innan den försvinner bakom träd eller andra hinder. Sen får du "backa" tillbaka och hitta en ny stjärna tills du blir färdig med det väderstrecket. Färdig = vad du själv tycker räcker ex- 5 min utan att stjärnan rör sig upp eller ner.
Tydligen klarar du väster så det hållet följer du bara instruktionerna och försöker få till en 5 minutare där också.
Sen är det bara att börja från början igen och göra om alltsammans en gång till. Tror att det kan räcka med 2 upprepningar annars gör du det ytterligare en gång.
Själv driftar jag så att följningen klarar 15 minuter men räkna med att det kan ta ett par nätter om man har otur och inte får till det på en gång.
Kanske Lasses instruktion är lite lättare att följa http://www.aquilastronomy.com/driftmetoden.htm

Lycka till !

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Lazze »

Jodå, det går att ställa monteringen som beskrivs i backyardastronomy om du först har teleskopet riktat ungefär mot norr, lossar monteringens skruvar för RA och vrider motviktstången (eller använder handkontrollen) så den pekar mot t.ex. öster. Sedan kan du använda handkontrollen för dec för att få teleskopet att peka rakt uppåt. Fortsätter du sedan åt samma håll med handkontrollens dec-pil så kommer teleskopet att peka söderut och allt ser ut som ett T sett uppifrån.

Fast om du har mycket begränsad utsikt så skulle jag ändå föreslå att du först provar att iterera dig fram om du har en goto-montering. Dvs ställ teleskopet riktat åt norr så gott det går mha en kompass. Välj en stjärna så långt i söder du kan se med handkontrollen och låt gotofunktionen rikta in teleskopet mot stjärnan. Använd sedan monterings skruvar i alt och az för att ställa in stjärnan i teleskopet. Välj sedan en stjärna i väster och gör samma sak. Gör sedan om mot stjärnan nära söder igen och upprepa några gånger.

Jag har själv en inbyggd balkong och när jag gjort iterering åt vardera hållet 4-5 ggr har jag ibland fått så bra polinställning att när jag efterkollar med driftalign (Jag kan se åt söder och nätt och jämnt åt väster) så har det knappt funnits något kvar att korrigera. Detta om jag syftat teleskopet någorlunda åt norr från början.
Av någon anledning har det fungerat bäst för mig när jag inte gör de första enskilda itereringarna ända fram. Dvs om jag ser att jag är ca 2° från stjärnan första itereringen så ställer jag in så att jag hamnar 0,5-1° ifrån i början.
Det här sättet går ganska snabbt att göra och sen kan man finlira med driftalign.

/Lasse (dock inte samme Lasse som Timo refererar till)
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Ulf Petersson »

Jag kör själv Alignmaster sedan ett par år och det fungerar enkelt, dessutom i ASCOM-miljön. Det fungerar bäst om du har fri sikt mot norr. Möjligheten att nyttja stjärnor i enbart S-Ö-V beror på årstid och tid på dygnet. Det går att utöka antalet stjärnor genom att lägga till egna i datafilen "Sterne.txt". Välj RA/Dec enligt Epoch 2000 och lägg in alfabetiskt. Sedan är det programmet självt som kombinerar bästa stjärnparet.
Astroamatören
Posts: 9
Joined: 2011-11-21 20:23:03
spamtest: JA

Re: Finns det metod att polinställa när sikten vätter åt VSV

Post by Astroamatören »

Tack så mycket för er hjälp. Ska försöka göra en polinställning från mitt utgångsläge så snart sikten tillåter.

Return to “Monteringar”