Astrofoto premiär (för sässongen)

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Astrofoto premiär (för sässongen)

Post by Robert »

Hej

Äntligen kom jag igång lite för sässongen.

Var klart 2 timmar i måndags kväll så då plockade jag ut mina saker i trädgården med lite hjälp av min granne som också var nyfiken.

Målet var först och främst att prova FocusMax som är ett program för att fokusera.

Vi kopplade upp alla saker och ställde bara teleskopet hyfsat mot norr (såg polstjärnan genom polsökarhålet i monteringen)

Image

Min granne fredrik fixade fram lite tee till oss så vi kunde sitta med varsin varm kopp te då vi provkörde.

Image


FocusMax visade sig vara ett riktigt trevligt program för att styra min nu datorstyrda JMI NGF-s fokuserare. Först lärde den sig hur fokuseraren fungerade ihop med min optik och gjorde en profil. Detta tog kanske 10-15 minuter och första gången blev det naturligtvis fel pga en felinställning av programmet men efter 30 min så hadde vi en bra profil.
När man har en profil sedan var det bara att trycka på fokus och så tog det upp till 1 minut och så hadde ccd kameran bra fokus. Fokuseringen var bättre vid varje test vi gjorde än jag någon gång har lyckats med manuellt så detta skall förhoppningsvis leda till lite skarpare bilder i höst. Desutom kan man lätt fokusera om oftare om man vill nu tex efter byte av filter eller då temperaturen ändras.

Efter att vi hadde testat fokusering en del så funderade vi på om man skulle testfota något. Vi hadde dock inte polinställt teleskopet så max 10 sek exponering gick och moln var på ingång så vi struntade i polinställning och fotograferade bara några få korta 10s exponeringar på M27

Image

Med så kort tid blev det ganska brusigt men nu är man i alla fall igpng för sässongen :)

Nästa gång blir det mer exponeringstid hoppas jag....

/Robert - Astroholic
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Robert

Kul att se att du kommit igång du också! Har ju som sagt sett bättre bilder från dig men så blir det ju med så kort exponering. Det där med fokuseringsprogram är väl något som man måste ge sig på någon gång. Som det är nu så är det manuell fokusering på WOCen som gäller. Innerst inne så vet man ju att det inte är bra men det får bli så ett tag framöver.

Det där programmet FocusMax är det något eget program eller en plug in till Maxim DL? Vad jag förstår så kan man även autofokusera med det Maxim. Men det kanske inte är lika bra?

Ha det gott! //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

FocusMax är ett eget program som använder sig av MaximDL.

Står bra beskrivet här om hur det fungerar.
http://users.bsdwebsolutions.com/~larry ... 0Paper.htm

Nädts gång jag är ute så blir det nog ett riktigt foto. Var tvungen att lägga ut min kosrta test bild. Annars hadde Bengt anklagat mig för att smyga med bilder :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Jo Robert det tar sig . Ett stort steg upp från dina klipp och klistra guldstjärnebilder.

:D

Hoppas det inte är en utmaning att ta värdens kortaste exp med filtersnurra . För det klarar jag inte manuellt på 30 sek :)

:D

Sällan har jag sett så trånande blickar från en granne men jag klandrar honom inte :D

Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Åja, så dålig är den väl inte.. Bara pilla lite på den så blir den hur bra som helst för att vara en sådan kort exponering.
Det syns att det är bra fokus i bilden i alla fal....

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Oj. Blev en viss skillnad. Men vi vet att du är bra på att få ut mycket bra bilder ur mer brusig rådata vilket u visade att du bemästrade här än en gång.

Dags att beställa en bildbehandlingskurs hos Lasse kanske :)

Return to “Allmänt”