Amatörastronomins historia

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by Timaoes »

Som ett sticksår i diskussion kan jag nämna att en sekundär ambition från min sida är att locka Gustav/wilt tillbaka in i amatörastronomin. Gustav vet inte om det ännu, så säg inget :-).

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by wilt »

Timaoes wrote:Som ett sticksår i diskussion kan jag nämna att en sekundär ambition från min sida är att locka Gustav/wilt tillbaka in i amatörastronomin. Gustav vet inte om det ännu, så säg inget :-).
Haha! Det kanske lyckas! :)
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Amatörastronomins historia

Post by Hans Bengtsson »

Gustav:

Om du undrar hur i hela friden dina gamla variabelobservationer letat sig in i SVO, så kan jag nämna att gången var denna:

När du skickade in obs-blanketterna till mig, så digitaliserade jag dem med hjälp av ett basic-program som jag skrivit för ändamålet. Resultatet blev textfiler i ett standardformat, som jag sedan skickade med diskett till Finland. Där fanns ledarstaben inom SVSO, The Scandinavian Variable Star Observers, som SUAA:s variabelsektion döptes om till efter det att SUAA omvandlats till SAAF.

I ett senare skede skickades från SVSO ca 350 000 observationer (däribland dina) till franska AFOEV för att ingå i deras databas.

Från AFOEV:s databas har sedan jag hämtat hem, stjärna för stjärna (en stjärna i varje fil!), de svenska observationerna. För att bara de svenska obsarna skulle komma med, så har filerna filtrerats i Excel, och med hjälp av formler där omvandlats till SVO-format.

Dessa filer har jag därefter mejlat till Thomas Karlsson, som vidarebefordrat dem in i SVO.

Så gick det till! En ganska lång väg, men det funkade bevisligen.

Edit:
En amatörastronomihistoriskt intressant och lätt paradoxal detalj kan vara, att när SUAA lades ner och blev den rent svenska SAAF så gjordes detta med hänvisning till att SUAA:s verksamhet nästan uteslutande var svensk. Men rent observationellt så var verkligheten vid det tillfället den, att SUAA VSS (variabelsektionen) tillhörde världens mest aktiva amatörastronomiska organisationer alla kategorier, och publicerade regelbundet kopiösa mängder med resultat. Dessa observationer utfördes nästan uteslutande i Finland och Norge, inte i Sverige!

mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Amatörastronomins historia

Post by jwarell »

wilt wrote:Johan,

Tack för din entusiastiska respons! Och vad bra att höra om materialet från SAAF:s sida! Och SUAA ska bli skoj att se lite närmare på, så om det finns arkivmaterial därifrån också så är det förstås också högintressant.

En annan sak gäller dig lite mer personligt. En av de frågor som jag kommer att titta på är kopplingar mellan amatörer och professionella astronomer. Det kan gälla regelrätta samarbeten kring till exempel observationer eller observationsmetoder - Tamm och Wallenquist, bara som ett exempel - men också rekryteringen in till svensk akademisk astronomi ur amatörcommunityn. Och därför vore det intressant att, vid tillfälle, träffa dig.
Tack själv Gustav! Ett intressant inslag vore en grundlig analys av den stora skillnaden i astronomiintresse (föreningsmedlemsskap) i Finland kontra Sverige (och för den delen Norge och Danmark). Kulturella orsaker?

En träff vore kul och går förstås alldeles utmärkt; jag är ju i Malmötrakten nuförtiden!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote: Om du undrar hur i hela friden dina gamla variabelobservationer letat sig in i SVO, så kan jag nämna att gången var denna:
Hans: där ser man! Tycker det är väldigt intressant (inte bara pga min egen fascination inför hur mina vedermödor under den lundensiska stjärnhimlen 1989 blivit till datapunkter (förresten, om jag minns det rätt så var det du som gjort kartorna jag använde, utfärdade av SAAF:s variabelsektion)). Det här exemplet visar ju på en typ av amatörastronomisk databehandling som är ett av ämnena i Johans och mitt projekt.

Den här typen av sammanställning eller poolande av databaser av variabelobservationer på allt mer aggregerad nivå, individ -> SUAA -> AFOEV, fungerar det så fortfarande? Alltså att tex alla observationer ur SVO integreras i tex AAVSO eller AFOEV? Eller rapporterar vissa individuella svenska variabelobservatörer på frivillig basis direkt till AAVSO? Och finns det någon etablerat internationellt megaarkiv, eller är AAVSO, AFOEV, BAA VSS (?) fristående, parallella och delvis överlappande? Och har den franska organisationen andra kontaktytor gentemot proffsastronomerna, andra sätt att tillgängliggöra data, jämfört med den amerikanska? (Det ser ut, efter en slarvig koll på webben, som om AFOEV har något slags samarbete med det stora datacentrat i Strassbourg, medan AAVSO väl åtminstone historiskt varit knuten till Harvardobservatoriet.) Var du förresten med när ni ordnade med migreringen av 350 000 skandinaviska skattningar till AFOEV? Och hur gjorde man det rent praktiskt - med FTP?

Det blev många frågor det här! :) Jag hoppas verkligen vi kan träffas och intervjua dig i projektet!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Amatörastronomins historia

Post by wilt »

jwarell wrote: Tack själv Gustav! Ett intressant inslag vore en grundlig analys av den stora skillnaden i astronomiintresse (föreningsmedlemsskap) i Finland kontra Sverige (och för den delen Norge och Danmark). Kulturella orsaker?

En träff vore kul och går förstås alldeles utmärkt; jag är ju i Malmötrakten nuförtiden!
Vad bra! Jag hör av mig framöver så kan vi boka in något. Och det här med föreningsaktivitet i de olika länderna är väldigt intressant!
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Amatörastronomins historia

Post by Hans Bengtsson »

Det stämmer säkert att det var kartor som jag gjort som du använde. Idag kan man snabbt och lätt tillverka kartor som är väldigt mycket snyggare, via AAVSO:s kartmaskin ...

http://www.aavso.org/vsp

... men på den tiden var jag hänvisad till manuellt arbete vid kartkonstruktionen. Gnuggisar (jäklar så dyra dom var!) för alla siffror. Tack och lov så hade vi på mitt jobb fått en kopiator där man steglöst kunde förstora eller förminska originalen, och jag minns att den kom till flitig användning i detta sammanhang.

Idag händer följande vid variabelobserverandet i vårt land:

Observatören lägger själv in sina data via SVO:s gränssnitt. Då och då fixar Thomas Karlsson så att alla nya obsar vidarebefordras till VSNET, med det speciella format som då krävs. Därifrån hämtas obsarna upp av AFOEV och hamnar i deras databas. Åtminstone teoretiskt (och jag hoppas även i praktiken) ska alla nya obsar i SVO hamna hos AFOEV. Filerna till VSNET/AFOEV ser ut såhär:

http://tech.groups.yahoo.com/group/vsob ... ssage/7987

Via SVO kan man också enkelt omvandla sina egna obsar till AAVSO-format, och man plöjer då på egen hand in textfilen i AAVSO-databasen. Flera SVO-observatörer (däribland undertecknad) lägger in obsarna i AAVSO-databasen.

AFOEV:s och AAVSO:s databaser, som internationellt är de två stora, överlappar delvis varandra. Därför har man en del jobb med att filtrera bort dubbletter när man för en viss variabel vill använda materialet från båda källorna. En observatör har också vanligen en annan signatur i AAVSO än i AFOEV. Inom SVO använder vi samma signatur som i AFOEV, och när det kommer en ny SVO-observatör ser vi till att signaturen inte kolliderar med en existerande AFOEV-signatur. Det skulle förstås ha varit olyckligt med tanke på att SVO-obsarna ju hamnar även hos AFOEV.

Här hittar vi t.ex. en viss Gustav Holmberg (HGG):

http://cdsarc.u-strasbg.fr/afoev/afoev/sigh.htx

Brädgårdstecknet # efter din signatur visar att dina obsar kommit via SUAA VSS / SVSO.

Materialet från SUAA VSS (senare SVSO) skickades till AFOEV av Timo Kinnunen, Finland. Det bör i varje fall ha varit han som gjorde det, alternativet skulle ha varit Björn Granslo, Norge. Jag var inte inblandad i den biten, på annat sätt än att jag minns jag hade en mejlkonversation med Timo (och möjligen även med Björn) i ärendet. Jag fick då veta att AAVSO hade erbjudits materialet, men av någon anledning blev tydligen responsen därifrån inte den förväntade. Därför gick obsarna till AFOEV istället.

En tid därefter kunde jag konstatera att obsarna (inklusive mina första från mars 1969!) fanns fritt tillgängliga på nätet via AFOEV, det gladde mig väldigt mycket.

När Report of the SVSO kom ut med sista numret (jag har alla nummer), avseende säsongen 1993-94, så hade 331 153 individuella observationer publicerats. Jag kan tänka mig att det antal som några år senare skickades till AFOEV bör ha varit kring 350 000. Jag har ingen exakt siffra, men den var ju åtminstone 331 153, förmodligen större.

Att SVSO avslutade sin verksamhet berodde till stor del på att det nu hade skapats andra möjligheter för variabelrapporterande, nämligen via internet till AAVSO och AFOEV, hanteringen blev väldigt mycket enklare. Dock försvann därmed också en del av den aktivitet som hade gynnats av en "lokal" variabelorganisation i vår del av Europa.

Senare startades SAAF/V (dvs SAAF:s variabelsektion) för att få igång aktiviteten i Sverige, och det var i det skedet du gjorde och rapporterade dina observationer. Efter olika turer har vi nu åter en aktiv SAAF/V, och om man ser efter antalet observationer som görs årligen slår vi nya rekord. Detta mycket tack vare den plattform som SAAF/V:s databas SVO utgör.

Jodå, jag ställer gärna upp för en del intervjuer om så behövs. Johan K har redan förvarnat.

mvh
Hans Bengtsson