150 kometer och en välkamouflerad galax

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

150 kometer och en välkamouflerad galax

Post by timokarhula »

Det var hyfsat klart väder inatt i Västmanland. SQM-L visade 21.3 i Virsbo och Triangelgalaxen syntes som en svag fläck med blotta ögat. Jupiter nära opposition störde Gegenscheins synlighet. Passade på att obsa några timmar innan halvmånen skulle dyka upp efter midnatt.

Jag hade lagt märke till att jag inte loggat en ljus galax i Fiskarna än, NGC676. Den är speciell på så sätt att dess visuella magnitud är 9.6 (!) men det beror på att en stjärna, som tillhör Vintergatan, råkar ligga exakt framför galaxens centrum (se bild på galaxen i länken nedan) och dränker galaxens ljus. Galaxens magnitud utan stjärnan är ändå respektabla 10.4. Med 25x100 (kinesiska kikare med Coca-cola bottnar ;) jämförde jag stjärnans utseende och omgivning och stjärnan såg egendomlig ut. Ungefär som en överljus centralstjärna i en planetarisk nebulosa. Jämförde en jämnljus stjärna 20' SW och den såg mer "distinkt" ut. Det berodde helt enkelt på att galaxen tittade fram bakom den första stjärnan. Kikade på NGC676 även med 10-tums GSO och där såg jag att galaxen bakom den ljusa stjärnan var avlång N-S. Det bästa exemplet där en vintergatsstjärna är kamouflerad som en galaxkärna är säkert den berömda NGC6207 nära M13 i Herkules. Passa på att obsa / fota NGC676. Hur ser ni galaxen?

http://archive.stsci.edu/cgi-bin/dss_se ... v=NONE&v3=

En gammal bekant, komet 78P/Gehrels, lokaliserade jag också i Fiskarna. Det var tredje apparitionen (framträdandet, banvarvet runt solen) som jag sett kometen. Första gången såg jag den 1997. Skattade kometen till magnitud 12.1, komadiameter 1'.2 och DC=4/.

På gränsen mellan Kusken och Lodjuret kunde jag skymta komet C/2010 G2 (Hill). Det speciella med det var att den blev min 150:e observerade komet, eller rättare sagt kometframträdandet! Några kometer har jag sett återkomma i nästa varv till solens närhet två eller tre gånger. Jag ligger långt efter Alan Hale (han i Hale-Bopp) som har sett 496 kometframträdanden i skrivande stund. Jag hade försökt se komet Hill några timmar tidigare men den låg då för lågt över horisonten och min efemeridposition för klockan 01 stämde inte så väl då. Nu såg jag en diffus fläck några bågminuter ifrån min plottade position som visade sig vara komet Hill.

Plockade därefter ett par galaxer i Triangeln med 10-tums GSO. När halvmånen visade sitt fula tryne packade jag ihop, skrapade bilrutorna rent från is och körde hem.

/Timo K
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 150 kometer och en välkamouflerad galax

Post by ThomasK »

Tack för rapporten, det var en trevlig läsning. Misstänker att jag inte ser nåt av NGC676 från min plats, men jag ska göra ett försök på den nästa gång jag är ute.
Thomas Karlsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 150 kometer och en välkamouflerad galax

Post by Timaoes »

Som alltid spännande och inspirerande läsning Timo (dessutom med två kometer jag helt har missat). Du har ju uppenbarligen dödskoll på dina tidigare obsar och jag blir nyfiken på hur du för bok. Antar att du har någon sorts databas för allt detta.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 150 kometer och en välkamouflerad galax

Post by timokarhula »

Johan, i mitt dagliga arbete tar jag säkerhetskopior av datat för ett mycket stort internationellt företag. Jag vet vikten av aktuell information och jag skulle bli bekymrad om jag skulle förlora minsta data om mina astronomiska observationer. Jag förlitar mig numera på Windows Word och Excel. :green: Tyvärr har jag bara hunnit transkribera mina första 500 A4-sidor, fram till 1989. Från midsommarsolståndet 1996 i Peru och framåt har jag skrivit Nattbok (ObS! ej dagbok) i diverse orbehandlare. Alla mina obsar fram till 1996 har jag indexerat så att jag kan se på vilka sidor jag skrivit om varje objekt. T.ex. om Mars eller Andromedagalaxen M31, har jag en lång lista på sidor där jag behandlar ämnet. Fram till 1996 hade jag skrivit 1500 A4-sidor observationer. Efter det uppskattar jag att jag skrivit motsvarande 2500 A4-sidor observatoner.

/Timo K
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 150 kometer och en välkamouflerad galax

Post by ThomasK »

Försökte idag se NGC676, men kunde inte notera att centralstjärnan såg annorlunda ut. Som jag misstänkte är min himmel alldeles för ljus för denna. Tittade dessförinnan på M74 och den gick precis att skönja idag. Har sett den tydligare förut, så himmeln var inte den allra bästa även om det var hyfsad sikt.
Thomas Karlsson

Return to “Observationer”