M31 Andromedagalaxen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

M31 Andromedagalaxen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 22*1min
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: William Optics Megrez 72
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Säsongens första DSO fick bli en snabb bild på M31 i syfte att testa min nya Lodestar guider tillsammans med en off axis guider på min Megrez 72. Körde inte med någon flattner som synes, men darks, flats och bias för kalibrering. Guidningen verkade fungerade bra till molnen kom ivägen, så nu ser jag fram emot en säsong med långa exponering.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: M31 Andromedagalaxen - Göran Strand

Post by LasseH »

Hej,
fin bild. Det skulle vara intressant att se hur pass bra WO:s rekommenderade flattener kan korrigera fältet.
Vår förening har också tankar på en Lodestar som off-axis guider. Har du något bra eller dåligt att säga om funktionen? Lätt eller krånglig att använda?
Hälsningar, Lars Hermansson, UAA
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Göran Strand

Post by gost »

Lasse, efter en första kväll under stjärnorna är jag otroligt nöjd. Smidig och lätt i sin konstruktion och i och med att off axis guidern bara bygger 9 mm går det att använda på alla teleskoptyper. Här är ett par bilder jag tog under kvällen. Jag kan vid tillfälle ta om bilden på M31 med WO's flattner 0,8 III så får ni se skillnaden. I den här M31 bilden har jag croppat bort en del av de utdragna stjärnorna, så den är värre än vad som visas här.
Attachments
_GS39431.JPG
_GS39431.JPG (117.45 KiB) Viewed 2655 times
_GS39432.JPG
_GS39432.JPG (106.45 KiB) Viewed 2655 times
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Göran Strand

Post by Bengt »

Lite kul se hur mycket synfält man kan pressa ur denna lilla tub.

Den enda bilden jag har tagit med min lilla woc 72 är faktiskt en testbild på m31 http://astronet.se/view_image.php?id=982&mode=large

Tycker det ser ut på dina bilder att mitt lilla chip inte är långt ifrån gränsen innan warp farten börja köra på i kanterna :)

Off axis guider är säkert det bästa om det funkar men vill lägga en liten brasklapp att det inte är helt problemfritt alltid.
Jag gav till sist upp offaxis guidning. Köpte istället fasta ringar till guidetuben . Då försvann flexet i stort sett helt.
Trots min inte min offaxis byggde mer än din så var de 9mm för mycket med min setup. Det andra problemet jag snabbt märkte är att det är inte alltid det verkade vara några bra guidestjärnorna i det lilla synfältet man får med stora bränvidder.
Tredje problemet man kan få (dock inte på min tub) om man har otur är att fältet är så oplant där guidern hamnar så det blir inga runda stjärnor man guidar på vilket gör att off axis guidning inte är ett bra alternativ.


Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Göran Strand

Post by gost »

Tack Bengt. Kul att se din bild på M31 tagen med samma tub, som du säger, vilken skillnad i synfält.

Du skriver att de 9mm som OG bygger var för mycket med min setup, nådde du inte fokus med den? Vad hade/har du för guidekamera?

Angående det oplana fältet så fungerade det med min setup. Som synes är Megrez 72 långt ifrån plan och jag satte verkligen OG-spegeln precis i kant för att inte skymma sensorn. Jag såg i PHD att stjärnorna var lite lite utdragna, men det fungerade bra. Frågan är iofs hur spegelns vinkel blir om den är precis i vinkelrät linje eller om den hamnar lite i vinkel och på så sätt får ljuset från närmare mitten den optikska axeln.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Göran Strand

Post by Bengt »

Hej Göran!

Jag var nog lite otydlig. Jag får det inte funka med min GSO tub med reducerar och lodestar. Ändå har jag det smalaste truetec filterhjul som finns. Rör sig om ca 7 mm för mycket vilket är lite otur.

Megrez 72 har jag aldrig testat.

Bengt

Return to “Bilder”