färgfel, vad kan det bero på

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

färgfel, vad kan det bero på

Post by stolpskott »

Hej, här kommer säkert stans nybörjarfråga nr1.

Har de senaste veckorna försökt få en bra skymt av jupiter.
Till min hjälp har jag mitt nya pocahontas-teleskop i 2000:- klassen (Seben), det är en 6 tum reflektor (nytt störe , vackrare och bättre är beställt (celestron)).

Nåväl, till en början var jupiter bara en grå disk, kunde se ett 2-3 månar med.
Har gjort rent optiken, tvättat spegeln och koliminterat.
Nu ser jag färger och allt verkar synas bättre. Dock ser inte några detaljer på planeten.
Jag har provat med allt jag har till hands. 6.4 mm, 20 mm, w/wo barlow (x2). Teleskopet har fl 750.

Det som stör mest är att ovansidan ser grön ut. Undersidan ser röd ut.
Hur man man åtgärda det, nån som har nån bra ide?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Det kan bero på dålig optik men det tror jag inte är det i ditt fall.

Färgfel på planeter med olika färger på ovan och undersidan får man då planeterna står ganska lågt.

Atmosfären bryter blått och rött ljus olika mycket så man får en förskjutning av färgerna lite och då en blå kant och en röd kant.

Atmosfärisk prismatic dispersion kallas fenomenet. Lite beskrivet på länken nedan.

http://www.astropix.com/HTML/L_STORY/VD.HTM
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Tack för förklaringen.
Då var ett problem "löst", har en till fråga när jag endå är igång.
Samma teleskop, 20 mm plössel och riktat mot Andromedagalaxen.

Hur väl bör galaxen synas med denna setup?
Under veckan har jag riktat teleskopet mot den och har kunnat hitta den enkelt. Den syns men är väldigt ljussvag. Samma sak här, inga detaljer utan bara en ljussvag "utsmetad disk". Liknar inte alls nått som man kan se på de bilder folk postat.
Med 6,4 okularet blir ljussvagheten så markant att det är extremt svårt att se den.

Vad borde jag kunna förvänta mej att kunna se, nån som kan hjälpa mej få en uppfattning? Jag kanske har lite för höga förväntningar?
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Problemet med andromeda galaxen är att den är VÄLDIGT stor och därmed får en relativt låg ytljusstyrka, att visuellt se detaljer i den är väldigt svårt.
Rent generellt så ser de flesta galaxer ut mer eller mindre som dimmiga ovaler i ett mindre teleskop då kontasterna i objektet är låga och den totala ljusstyrkan är låg, de bilder du ser på galaxer och nebulosor är generellt tagna med väldigt känsliga kameror med lång exponeringstid ofta flera timmar totalt. den galax som generellt är enklast att se lite mer struktur i är M51 dock kan ditt teleskop kanske vara lite för litet för det men det kan nog gå, vi skall också komma ihåg att det fortfarande inte är mörkt på nätterna, så det blir bättre.
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Först måste jag bara tacka för de uttömmande svaren. Man börjar ju få ett realistiskt grepp om detta nu.

Det verkar ju helt klart att jag har lite för höga förväntningar.
Jag trodde helt på allvar att det man såg på astrofoto var ungefär vad som gick att "se" i ett hyffsat teleskop.
Nu är det ju inte så att jag blir nerslagen för det. Jag får helt enkelt undersöka detta med fotografering =)
Det gör ju absolut ingenting, det jobbiga är bara väntan på utrustningen.

Jag tror jag ska börja lite lätt med en toucam, eller vad säger ni?
Det ser ju ut att folk får fina bilder med en sån. Hur är dom nya modellerna? Kollade vad jag kan få tag på och det verkar väl bli en sånhär:
http://se.pricerunner.com/computing/per ... 872/prices

Nån som har provat den? Och behöver den moddas?

PS
Hädanefter tror jag att jag drag igång en ny tråd i forumet. Sorry att jag börjat gå offtopic.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: färgfel, vad kan det bero på

Post by nilsolof »

stolpskott wrote: Det som stör mest är att ovansidan ser grön ut. Undersidan ser röd ut.
Hur man man åtgärda det, nån som har nån bra ide?
Jag hade (kanske har jag det fortfarande) ett Erfleliknande okular taget från en rysk kikare. Dess färgfel var sånt att jag bara behövde decentrera planetbilden en aning för att okularets färgfel skulle ta ut atmosfärens :)

Nils Olof
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Jag kan mycket väl tänka mej att även Seben teleskopet hade kunnat prestera bättre med bättre okular. På nått sätt känns det inte som det fick en rättvis chans att visa vad det går för. I övrigt kan jag säga att monteringen var rätt slarvig. Axelskruvarna glappade en hel del, i vissa lägen hackade det till när man vred på dom, ungefär som om det saknades kuggar i dreven. Fokuseraren var även den slarvigt konstruerad och lite glappig. Misstänker också att spegeln inte var parabolisk, trots att leverantören meddelat att den ska vara det. Provade med stjärnor ur fokus och "bollarna" i mitten var runda men inte de ute i kanterna. Men jag antar att man får vad man betalar för.

Nu är det ett par dagar kvar tills jag ska hämta mitt nya teleskop, har reserverat ett C8-N. Undrar lite om det är det bästa valet i prisklassen?
Jag har på sikt tänkt att pyssla med foto, först mha en webcam.
Nu i början tänkte jag bränna budgeten på det bästa teleskopet för visuellt bruk jag kan få för pengarna <6Kkronor exkl okular.

Return to “Allmänt”