ngc 7023 Irisnebulosan - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

ngc 7023 Irisnebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc 7023 Irisnebulosan
Exponering: 55:25:25:25 LRGB
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Har testat detta objekt på alla mina tuber. Väldigt disigt och bilden är snabbt ihopslagen . Trots det min bästa iris.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: ngc 7023 Irisnebulosan - Bengt Svensson

Post by Mats »

Den där fick du till fint. Mycket djup i bilden.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: ngc 7023 Irisnebulosan - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja denna har vi ju kämpat med länge! Tycker du lyckats bra med att få fram detaljerna i denna fina lite udda nebulosa. Riktigt bra färgmättnad på stjärnorna också vilket jag har saknat på dina senaste bilder! Runt och fint! En bra bild helt enkelt!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ngc 7023 Irisnebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tackar Mats och Micke !

Ja du Micke iris är min stora favorit och har varit det i många år. Gillar en kul detalj som jag vet inte om fler har sett. Alla stjärnorna går i gult rött utom en som är helblå i höger nedre hörn. Trodde först det var en död pixel men den finns även på andra bilder har jag sett på nätet. Man funderar är detta en yngre stjärna som bildats senare än alla de andra . Har den bildats ur detta moln eller ligger den på helt annat avstånd? Någon som vet?

Får se om jag pillar mer med den framöver. Det stora lyftet denna säsong har varit för mig har varit att gå över till phd guidning. Nu har jag även börjat fatta vilka parametrar jag ska ha. Ju längre man guidar en kväll ju bättre ställer programmet in sig för kvällens seeing. Behövde inte fixa till eller slänga en enda bild på denna foto session på grund av dålig drift.

Färgmättnaden har jag faktiskt ökat på alla bilder detta år jämfört med hur jag gjorde tidigare. Men inte genom suturations verktyget.Har upptäckt en mycket bättre metod som inte ger så mycket färgbrus Vi kanske kan ha lite fix och trix träff sen och prata om lite nya bildbehandlings knep jag lärt mig sista året.

Du kommer väl snart igång igen får man hoppas.

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ngc 7023 Irisnebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Hitta en gammal woc 80mm bild som jag använde som grund och la den nya iris ovanpå.

Blev rätt ok tycker jag .

Image

Bengt
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: ngc 7023 Irisnebulosan - Bengt Svensson

Post by int0x21 »

Gillar bilden och motivet skarpt, sådana vyer är det som får folk att drömma sig bort över hur vackra vyer det finns i universum.

Return to “Bilder”