Norrsken över Östersund - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Norrsken över Östersund - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Norrsken över Östersund
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 10,5/2,8
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: I natt blev det återigen en natt med kraftigt norrsken över Östersund med omnejd. Det är en härligt aktiv period som solen är inne i nu vilket har gett oss flera kvällar med vackra norrsken. Hoppas det fortsätter så under hela vinterhalvåret.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: Norrsken över Östersund - Göran Strand

Post by Mats »

Det känns som om man bor i fel ända av Sverige just nu... Häftigt norrsken. Kanske man ska ut och kika här i Småland också framöver. Med fri sikt norrut ser man en del ibland. Tror jag ska åka upp på Taberg en natt.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken över Östersund - Göran Strand

Post by Peter R »

Kanonfin norrskensbild.
Norrskenet har i stort sett samma form som Karlavagnen roterat 180°.
Jag hade gärna beskådat norrskenet den 26:e som verkar ha uppvisat ett helt spektrum av färger men här var det jämntjockt.

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Norrsken över Östersund - Göran Strand

Post by Bengt »

För en Skåning känns dessa bilder av färgstarka norrskensmotiv exotiska.
Begriper mig inte på det därför är det sällan jag kommenterar dessa. Har lite svårt att tillföra något av värde av tips :)
Men ..


Du är iallafall verkligen duktig på det du gör med att få fram lagom starka och snygga nyanser i dina bilder tycker jag . Förstår inte hur du kan hitta på så skilda varierande motiv för samma fenomen.


Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Norrsken över Östersund - Göran Strand

Post by gost »

Tack för era kommentarer.
Bengt wrote:Förstår inte hur du kan hitta på så skilda varierande motiv för samma fenomen.
Tack Bengt. Det ligger en del planering bakom mina bilder, framför allt val av plats. Jag åker ofta runt dagtid och tittar ut ställen som lämpar sig för olika typer av nattfotografering, som spännande platser med fri sikt mot norr för norrsken etc. Detta är en del av tjusningen med den här typen av fotografering, att hitta nya intressanta förgrunder och platser.

Return to “Bilder”