M15 - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

M15 - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: M15
Exponering: 20x2min
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 314LC
Kommentar: Stjärnklart! Jag hade nästan glömt hur det såg ut. Och riktigt skarp seeing dessutom, speciellt i början på kvällen. Känner mig nöjd med upplösningen, har inte gjort mycket med skärpan här. Det behövdes inte.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M15 - Mats Olsson

Post by magnahrl »

Härlig bild, fin upplösning. Grattis! Klotformiga stjärnhopar är något av det vackraste på himlen tycker jag.
-Magnus
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: M15 - Mats Olsson

Post by Yayks »

Jupp upplösningen är fantastisk med mina mått mätt, där man kan se enskilda stjärnor en bra bit in i kärnan. Svårt att tro att det gömmer sig ett "litet" (ca 4000x sol mass) svart hål där inne :)
Jag tycker dessutom att du fått en bra färg temperatur på klustret, det är juh trots allt övervägande gamla stjärnor men mycket lågt metall innehåll jämfört med vår sol och att du har kommit lagom nära, alltså ett bra perspektiv för att göra sig som en bra bild på väggen eller i en bok!
(jag läste för något år sedan en bok skriven av Mark Allison (Star clusters and how to observe them) och bilderna där i är ljus år ifrån kvaliten på denna bild, rent anskrämliga med tanke på att boken är publicerad 2006.)

Kan det bli bättre ?
Jag noterar ett gäng heta pixlar, bakgrunden kanske kan bli lite mörkare (lite grå hinna nu).

Observation, i de starkaste stjärnorna kan man se att det saknas en flik till höger samt rakt nedåt, vad kommer detta sig ?
(bara nyfiken inget som jag tycker stör).
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M15 - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack ska ni ha. Tycker själv det är svårt att hitta "lagom" svärta på himlen, provar mig ofta fram. Nu har jag mörkat den lite, blir nog något bättre.

Och Yayks, den där kilen som man ser från höger verkar vara ett "signum" från WO:s tripletter. De kan visst inte riktigt få bukt med dem. Om du tittar på den blå stjärnan till vänster ser du hur det hela faktiskt liknar ett malteserkors. Jag hade en liknande effekt på min WO FLT98 som jag använde tidigare, även om det då var en lite annorlunda kil. Faktum är att jag tror att det teleskopet var en aning vassare i upplösningen än 110:an som jag använder nu, även om skillnaden nog är väldigt liten. Vet inte om andra ägare till FLT110 har samma erfarenhet med ljusa stjärnor, eller om det finns exemplar som inte gör så här.

Annars går jag i väntans tider just nu, på en Atik 383LC. Tänker mig att jag kan "komma undan" med lite mer med ett större synfält, vad gäller upplösning. Med ett "medelstort" chip som jag har just nu måste verkligen allt stämma, och man ser teleskopets begränsning. Det går inte att förstora upp bilden hur mycket som helst. Med 383:an kommer jag att kunna ge mig på större objekt som nu inte får plats på chipet. Med den, och bättre väder än nu kan det bli riktigt roligt...
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M15 - Mats Olsson

Post by Bengt »

Du lider förmodligen av lätt pinchning på denna tuben . Vilket är vanligt på cementerade konstruktioner som tex WO tripletter.Framförallt uppstår detta fenomen på tuber som sätts ihop i varmare länder och används i kallare. Då krymper ringen runt linsen och det blir tryck på glaset med dessa fenomen som följd.Det sitter tre skruvar som trycker . I ditt fall verkar det bara vara en skruv som trycker på glaset. Tyvärr är det inget man man själv kan fixa utan risk för att sabba optiken helt.
På mindre tuber kan värmeband hjälpa som minskar spänningen på glaset.
Ökar du synfältet med annan kamera kommer det förmodligen göra att det inte blir så märkbart. Ska man gardera sig mot detta är det
air-spaced triplet APO objektiv med justerbar cell som gäller. Vissa dyrare teleskop refraktorer kan beställas för angiven klimat zon. tex Tachahashi.

Bengt
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M15 - Mats Olsson

Post by Mats »

Ok, då vet jag vad det handlar om. Jag har också noterat att när tempen går ner under -15 grader tenderar stjärnorna att bli fyrkantiga i stället för runda. Fick en sådan bild på dubbelhopen förra vintern med ner till -23 grader. Men då kan man ju naturligtvis ställa frågan om man har ute att göra när det är så kallt... :)
Antar att man får vad man betalar för här. WO:s tripletter är, som jag ser det, väldigt fina instrument. Men lägger man fram mer pengar finns det förstås bättre grejer.

Return to “Bilder”