Dörrkik mot universum - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Dörrkik mot universum - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Dörrkik mot universum
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Så här såg det ut från Stockholm i natt med en stark måne som blandades med stadens ljus.
Jupiter syns igenom molnet snett under månen och Kassiopeia ligger nästan längst upp i bild.

Jag håller på att experimentera med bästa sättet att återge fisheye-bilder på, vilket inte är helt självklart.
Det kan liknas vid det klassiska problemet med att göra plana kartor av jordens yta med olika projektioner vilket alltid är en kompromiss.
Fisheyen i sig lämpar sig väldigt bra för stjärnhimmeln då den bevarar geometrin i alla delar men passar sämre till byggnader och mäniskor. Det finns en mängd projektioner som är bättre för arkitektur men som i gengäld deformerar kraftigt ju längre upp eller ner man kommer i bilden i förhållande till centrumlinjen, vilket inte lämpar sig så bra på stjärnhimmeln
I det här fallet så hade jag riktat kameran uppåt för att få med Kassiopeia vilket dessutom gjorde att horisonten såg ut som en hängmatta. Så jag mappade om bilden till fisheye men med rak horisont som jag tycker blev en bra kompromiss.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Dörrkik mot universum - Peter Rosén

Post by Starsoft »

Hej Peter

Trevlig astrobild från Stockholm som vi är vana vid från dig, jag tror till och med att det går att skymta Andromedagalaxen i bilden.

Jag är också nyfiken på dina exponeringsdata.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Dörrkik mot universum - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Anders,
Här är lite data om bilden: Jag använde mig av 4 bilder på Iso 1600, bl. 5,6, exp tid: 4, 8, 15 och 30 sek.

/*Peter R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Dörrkik mot universum - Peter Rosén

Post by Starsoft »

Hej Peter

Som du säkert minns så pular jag med min egen fisheye för permanent montering mot himlen. jag har nu övergått till en sv-v kamera för den CMOS baserade färgkameran var för brusig.

Anledningen till att jag ville använda en färgkamera var bl.a. att jag också ville kunna ha koll på norrsken men det får väl vänta tills jag kan skaffa en bättre CCD baserad färgkamera.

Anledningen att jag frågade dig om exponeringen var att jag är nyfiken på vilken gränsmagnitud jag kan förvänta mig, det saknas ännu ström och nätverk där kameran ska sitta så det dröjer nog ett par veckor innan jag har svaret men att döma av dina bilder så borde det kunna bli en del användbara data. En annan viktig fråga är också hur lång exponering det går att använda innan det blir stjärnstreck med sådan optik.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Dörrkik mot universum - Peter Rosén

Post by Peter R »

_MG_7819_crop.jpg
_MG_7819_crop.jpg (175.93 KiB) Viewed 2689 times
_MG_7667_crop.jpg
_MG_7667_crop.jpg (181.28 KiB) Viewed 2689 times
Här kommer utsnitt i 100% från 2 bilder som jag tog för 2 dagar sedan. Månen var i stort sett full och stod inte så långt bort.
Jag har valt regionen runt sommartriangeln där stjärnspåren bör vara maximalt långa och som du ser fungerar 30 sek bra, men jag skulle tro att där går definitivt gränsen. På 15 mm är 15 sek max om man inte vill ha utdragna stjärnor.
Jag råkade få med en hot pixel uppe i vänstra hörnet så det är alltså inte en supernova :-)

Men du tjänar enormt mycket om du kan blända upp till 2,8.
Med min 85 mm f/1,2 körde jag 1,6 sek exponeringar på bl. 1,6 och stackade några bilder för ett tag sedan. Jag fick då med stjärnor ner till mag 11,3 och även M81 kom med längst ut i kanten och syns tydligt med viss utbredning. Det var fotograferat här inifrån Stockholm.


/*Peter R

Return to “Bilder”