Rymdstationen ISS i bra läge från sverige

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Rymdstationen ISS i bra läge från sverige

Post by Robert »

http://www.esa.int/esaCP/SEMA64AATME_index_0.html

Förutom att nätterna är så ljusa nu så verkar det som omom man vill se ISS så är det en lämplig vecka att göra det nu.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Stort tack för ditt inlägg som gjorde mig uppmärksam på ISS.
Jag lyckades se den vid 2 tillfällen i natt.
Första gången började c:a 36 minuter efter midnatt och det var ganska lätt att upptäcka rymdstationen då den passerade några grader under Jupiter.
Då hade jag riggat min kamera med totalt 200mm optik samt 2x teleförlängare. Det blev några långtidsexponeringar på 8" som jag precis har laddat upp i bildgalleriet.
Andra gången var kl. 02:06 och då hade jag förberett med ett par kikare på 25x100.
Himmeln var då så ljus så jag inte lyckades se den för blotta ögat så jag började skanna av himmeln lite slumpmässigt med kikaren där jag trodde att ISS skulle passera. Precis när jag tänkte att det var kört så fick jag in den i siktet och fick en fantastisk syn som varade i flera minuter, faktiskt ända tills den försvann bakom hustaken vid horizonten.
Jag kunde inte urskilja några detaljer utan det såg mera ut som ett mycket ljust eldklot men med en yta.
Nästa gång ska jag försöka med 50x förstoring men eftersom den rör sig så snabbt så är det nog svårt att urskilja detaljer med alla skakningar.

Hälsningar /*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

19 Juni kl 00:55.
Ny observation med 50x förstoring. Jag kunde fortfarande inte se några strukturdetaljer men däremot syntes det tydligt att det var ett avlångt objekt.
Är det någon som vet vad som krävs för typ av ekvatorialstativ och tillbehör (autoguider, uppkoppling mot en dator...) för att kunna få till ett bra följe på ett objekt som rör sig i så hög hastighet längs sin egen bana?
Jag har ju sett fantastiska stillbilder och animationer. Några ligger uppe just nu på http://www.spaceweather.com

Hälsningar
/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Vissa gotomonteringar kan man programera till att följza sateliter.

Då både hittar man dem och kan titta i högre förstoring lätt. Samt fotografera dem med högre förstpringar lättare.

Return to “Allmänt”