Hej!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Hej!

Post by chrisastro64 »

Hej allihoppa!

Försöka komma igång med astronet.

Johan Warell har bett mig att jobbar som sektionsledare för variablar inom SAAF. Jag kommer inom kort med lite ideer osv om hur vi kan går vidare med variablar i Sverige och hur vi kan uppmuntra andra att börja med variablar.

Återkommer snart!

Watch this space!

Chris Allen
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Hej!

Post by chrisastro64 »

Jag återkommer under helgen med lite tanker kring Astronet och variablar.

Ute igår med observationer av Herkules och Lyra variablar.

Hälsningar,

Chris
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hej!

Post by Hans Bengtsson »

Hej Chris!

Det låter bra! Den stora utmaningen består nog främst i att popularisera variabelobserverandet så att fler amatörastronomer fastnar för denna klassiska gren av astronomin. Vi som redan håller på, vi observerar nog så mycket vi vill och orkar, men många fler borde börja. Det är ett långsiktigt arbete att bygga upp intresset, men förutsättningarna att lyckas är goda inte minst tack vare SVO, som är en databas som strukturellt håller hög internationell klass.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hej!

Post by Robert »

Hej skall bli kul att höra dina tankar och idéer.

Jag har 2 idéer för framtiden för att ge fler observationer.


1. SAAF/V skaffar några tex V-filter. Dessa kan lånas ut till de som vill prova på photometri med CCD eller vill hjälpa till med lite patrullfoto ibland vid vissa händelser.
Det finns massa astrofotografer som nog kan tänkas sig att tex fota en supernova med V filter om de hade haft ett.

Jag själv hade nog aldrig gjort photometri foto om jag inte hade fått låna fotometriska filter.


2. En vild ide för framtiden. SAAF skaffar ett automatiskt datorstyrt teleskop. Detta skulle kunna användas av medlemmar för variabelfotoprojekt och andra sektioner med. Patrullfoto vid händelser och kanske för SAAF projekt mot skolor.
Det finns fina program som tex ACP Scheduler som kör olika jobb beroende på tid då objekten ligger bäst till och prioritet.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hej!

Post by Hans Bengtsson »

Chris,

Kommer du till Astronomdagarna i Göteborg nu i slutet av september? Thomas K och Robin A är anmälda, liksom jag själv. Tänkte vi kunde diskutera en del om variabler där.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hej!

Post by Bengt »

Tycker båda dina ideér Robert är jättebra.

Just filterproblematiken gör att man inte lagt så mycket möda på den grenen. Skulle vara skoj testat vem vet man kanske rentav blivit biten.

Kunde föreningen tillhandahålla ett remoteobs skulle man rentav kunna lagt en extra slant för hyran. Kunde vara spännande sätta i tänderna i lite vassare råbilder när man bildbehandlar.

Bengt
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Hej!

Post by chrisastro64 »

Tyvärr så hinner jag inte med Göteborgsmötet i september- har provföreläsning för min lektorat på universitetet.

Jag återkommer!

Hälsningar,

Chris

Return to “Variabla stjärnor”