M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 11x60s, ISO 1600
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Min första på M31. Till denna lär man återkomma många gånger innan man är nöjd... Känns något grynig, vinjetteringen är lite svår att trolla bort i efterhand. Ska prova med flats vid nästa tillfälle.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Måste nog byta skärm. På min laptop såg bilden hyfsad ut, men när jag tar surfar in från jobbet ser jag den nakna sanningen :shy:

Men, men... Nya friska tag...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Post by Grinde »

Läckert! Bilden har helt klart potential, finns mkt detaljer och färger där, fokuseringen verkar sitta klockrent.
Flats är nog ett måste för den här tuben, det går ju göra artificiella flats i photoshop efteråt (för ojämn fältbelysning) men inget som klår riktiga flats. Pröva ta bort vinjetteringen med photoshop (filters>distortion>lenscorrection) innan du stretchar datan, annars går den som sagt inte att trolla bort i efterhand. Du borde tagit runt 100st bilder istället för bara 11, det finns inget substitut för total exponeringstid.
Se till att ta många många fler bilder nästa gång, 11 minuter total tid räcker helt enkelt inte, du får väldigt mkt brus som du säkert märkt...
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tack! Lightboxen är nu redo för testning, väntar bara på väder... Och en semestervecka söderut...
Vinjetteringen är ju riktigt besvärande, jag testade med lenscorrection och det blev något bättre. Problemet är att jag, efter att ha kollat in råbilderna på en riktig skärm, bara har 5 minuter data kvar. De sex sista bilderna var kraftigt förorenade av natriumljus i kombination med dis/dimma. Så det är nog enklast att se detta som en riktig dikeskörning och ta nya tag, med många exponeringar och flats. Funderar även på någon form av autoguidning, vet bara inte riktigt vilken variant.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Post by Grinde »

En snabb omgång i photoshop:
jag gjorde en fake-flat åt dig, men all data gick inte rädda i hörnen eftersom datan redan var stretchad förbi "svart-punkten" , men det funkar rätt fint att göra innan datan stretchas. Gjorde en snabb färgjustering för grå-punkt för att få bort den orangea tonen, och tog bort ditt färgbrus (Pröva detta, kopiera originalet till ett överliggande lager, ändra det översta lagrets blend-mode från normal till color, och lägg gaussian blur på det översta lagret, radie tex 3. Det kan vara en idé att ha ett separat överliggande stjärnlager över så man inte blurar bort stjärnfärgerna, vilket är lätt hänt om man kör för stor radie.

Hoppas det inte gjorde nåt att jag tog mig friheten att pilla lite med din bild, säg bara till så tar jag bort den
Attachments
m31rgb_sml.jpg
m31rgb_sml.jpg (250.31 KiB) Viewed 2897 times
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Post by Bengt »

Ganska likt det resultat jag fick . Men jag använde mig av maxim.dl s artificiella flatt.
Blurr är jag kanske mer försiktig med framförallt på såna här objekt. Man tappar detaljer om den ska läggas ut i orginal storlek.

Gillar de bruna stoftbanden som finns i orginalbilden. Jag lyckades inte heller bibehålla de när man lekte med bilden.

Av alla fix och trix är en nattsvart himmel det bästa. Man ser att du har en hel del ströljus emot dig.
Tycker det är fenomenalt få fram så mycket ändå.

Bengt
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tack för råd och dåd!
Pilla på bara! Kul att få tips. Har försökt att fixa med de få minuter som inte är totalt ljusförorenade, men det blir lite svårt att få det att se naturligt ut när jag gör egna flats. Även svårt att locka fram färgerna, kanske blir så med så pass lite exponeringstid? Men, men: övning ger träning.

För övrigt ska jag följa Bengts råd och leta upp en riktigt nattsvart himmel. Det får bli ungkarlsliv i Dala-skogarna någon helg framöver...

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Bilder”