Skywatcher 130M + Nikon D5000 (LÖST)

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Skywatcher 130M + Nikon D5000 (LÖST)

Post by int0x21 »

För info så är problemet löst genom att jag helt enkelt byter upp mig till Explorer-200PDS som ställs på CG-5 GT montering, eftersom 200PDS är anpassad för primär focus fotografering så är det mer anpassat för det jag planerar att göra med den. Väntar med iver i kroppen på klar himmel nu.

Astrosweden har varit oerhört hjälpsamma med detta och tagit sitt ansvar som leverantör oerhört bra jag är otroligt nöjd, skönt att det fortfarande finns dom som kan stå upp för misstag och misskomunikationer.

Originelt medelande:
Hej jag har ett litet problem med att få ihop mitt nya teleskop och min kamera.
Som man kan se i titlen handlar det om en Skywatcher 130M och en Nikon D5000.

Som man ser i bifogad bild så får jag med mitten korset som håller sekundär spegeln.

Från focuseraren så har jag barlow + t2 adapter +t ring till d5000
Någon som vet hur jag får en skarp ren bild ?
Attachments
Barlow_LQ.jpg
Barlow_LQ.jpg (95.88 KiB) Viewed 5761 times
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by Bengt »

Varför barlow?
Börja med att ta bort den och fotografera i primärfokus så ska du se det säkert blir bättre.

Tror dock ändå inte det kommer funka slänga på en sådan kamera på det teleskopet utan en komakorrektor.

Bengt
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by int0x21 »

Utan barlow får jag ingen focus. Bifogad bild är med focusen så långt in jag kommer.
Attachments
Nobarlow.jpg
Nobarlow.jpg (62.08 KiB) Viewed 5753 times
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by Bengt »

Låter som man då måste flytta hela fokuseraren närmare primärspeglen om du ska ha den till denna typ fotografering.

Tuben är inte byggd för foto uppenbarligen. Du borde köpt en "fotonewton" om det är fotografering som hägrar. De har längre fokuspunkt.

Hoppas inte den du köpt den av sagt det är en fototub.
Testa mot en natthimmel har du tur når du precis fokus.

Bengt
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by int0x21 »

Det var sagt att det går bra att fota med barlow.
och med barlowen löser jag ju focus problemet är där att jag ser spindelkorset och det är igentligen det jag undrar över.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by Bengt »

Då hade jag mejlat det snillet som gav dig det rådet att trycka dit en barlow på en sådan stor kamera om hur du löser detta problem nu.
Men som sagt prova under en natthimmel innan. Det kanske blir bättre då.
Bengt
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by int0x21 »

Under natthimel blir det mest svart, jag vet igentligen inte om det är för att jag inte lyckas få någon foucs då de senaste dagarna har varit VÄLDIGT molniga.
Sättar jag på lång exponering så ser jag samma fenomen där dock.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by Starsoft »

Hej

Att försöka fota med en D5000 och en barlow på den tuben/monteringen med 900mm Brännvidd och f/6.92 får väl betecknas som utsiktslöst, barlow kan möjligen lämpa sig för panetfoto men då är en systemkamera fel alternativ.

Det går väl heller inte att använda en MPCC coma korrektor eftersom jag tror att det sitter en 1,25" fokuserare i stället för en 2" på den där tuben. Med en MPCC så flyttas fokuspunkten några millimeter så då hade det kanske gått att nå fokus.

Kanske går det att skruva in kollimeringsskruvarna på primärspegeln (eller byta mot längre) för att nå fokus, annars kan du borra nya fästhål i tuben för primärspegeln och flytta fram den så att du når fokus.

Hur som helst så är förmodligen motordriften och monteringen alldeles för dåligt för att de ska lämpa sig för astrofoto med systemkamera, det bästa alternativet är kanske att använda teleskopet för planetfoto med en webkamera i stället. Nikon kameran har du nog bättre användning för om du sätter den på monteringen i stället för teleskopet och använder den vanliga kameraoptiken.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by int0x21 »

jag kan använda nikonen som en "webkamera".
Men är det så att problemet med att samtidigt som jag får focus får jag ochså spindelkorset ett focus problem eller något annat.
Vad som är lämpligt eller inte kan vi väll lämna åt sidan.
Jag försöker hitta vad som är problemet inte problem som jag inte har nått ännu.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by Bengt »

Jag tycker det är bedrövligt om du nu fått det rådet att det går fotografera på detta sättet. Känns halvt oseriöst.
Bättre de gett dig rådet köpa en refraktor istället för de har längre fokusavstånd om du nu ville hänga på den kameran tvunget . Men som Starsoft säger den monteringen är för vek för denna typ av användning.
Är du väldigt sugen på att fotografera till liten kostnad byt till att börja ta bilder med tex en liten webkamera. Då kan du använda din barlow. Planet och månfoto och solfoto är ganska förlåtande med skrangliga monteringar.
Jag lovar du blir betydligt mer nöjd med slutbilderna.
Som Anders säger din Nikon kamera tar bäst bilder med piggyback (fäst ovanpå tuben) och egen optik.

Bengt
AstroSweden
Posts: 23
Joined: 2011-05-20 21:05:50
spamtest: JA

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by AstroSweden »

Hej
Vill bara bryta in i diskussionen då snillet säkert är vi på AstroSweden :) Men jag måste här säga till vårt försvar att vi inte rekommenderar denna lösning i försthand då det gäller astronomifoto. Kunden och kunder i allmänhet vill gärna prova på det här med astronomifoto men har oftast en begränsad budget. Vi vet ju alla att det där kan springa iväg, inte många som vill lägga de där 10-15 000 som det krävs för att nå något så när acceptabla astronomibilder, i varje fall då det gäller Deep-Sky. Vi har ju även denna variant av astronomifoto som variant i våra astrofotopaket. Dessa skriver vi tydligt på vår sida att det inte är på något vis optimalt men det är ett litet steg in i astrofoto världen. Man kan få fram bilder som jag b.la. visade med Sagittan på månen och planeterna. Vi rekommenderar webbkamera som tillbehör för just planetfoto.

Vi har ju alla börjat på ett enkelt sätt. Jag började med en 60mm Unitron och en videokamera :D Inget jag skulle rekommendera idag men kul var det. För de kunder som vill ligga i en låg budget är detta ett alternativ. Ett alternativ som aldrig kommer att kunna leverera bra bilder ur de flestas ”gamla rävar” ögon men som kan ge ett resultat som får intresset att växa och med det troligtvis även instrumentarsenalen.

Alternativet är att säga, nej med en budget på under 10 000 så kan du glömma det här med astronomifotografering.
Inte lätt det här men jag är säker på att vi försökt att förklara detta på ett begripligt vis. Jag tycker int0x21 ska ge det hela ett försök till under en klar himmel, utomhus på månen förslagsvis. Detta kommer att ge ett resultat som uppfyller de vi lovat. Förhållandevis klara bilder på månen och varför inte försöka använda systemkamerans filmfunktion som en webbkamera på planeterna. Inget jag gjort själv men det bör väl fungera?

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by Bengt »

Hedrar dig att du kryper till korset ditt snille :)
Med facit i handen tror jag ni ska vara lite försiktiga med att påstå saker som inte funkar i praktiken. Du vet ju själv Micke innan din firmatid när man skulle köpa saker som sen aldrig fungera hur kul det var. Det är inget skoj bli betatestare åt företag som påstår saker som ingen på företaget provat i praktiken.
Nu är ni inte ensamma i att det blir missförstånd av hur bra saker fungerar. Har hört flera historier på forum av diverse aktörer som krängt på folk saker som inte fungerar. Finns en tex tråd på danska astronomiforumet som nu snurrar om lämplig reducerare till min tub där jag har lite annan uppfattning än tyska TS.

Nu vet jag inte hur denna infon gått fram hos er i detta strulproblem men efter din förklaring är jag mer försiktigt kritisk. Astrofoto kostar pengar . Massor av pengar till och med för det ska bli bra. Vilket du skriver mycket tydligt på ert forum.

Det är nog så att det kräver mer av optiken när nybörjare ska slänga på mastodont kameror. Kanske inte skadar att bli lite tydligare för nybörjare på den fronten. Börja med lätta enkla lätta planetkameror är nästan alltid det bästa.

Bengt
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by int0x21 »

Jag är inte ute efter att peka finger. Jag vill bara veta vad jag skall göra för att lösa mitt problem.
Det hela började med att jag skulle fotografera den pågående supernovan. Jag var aldrig ute efter världens bästa bild bara ett minne för migsjälv.
Dock var det den tanken som återväckte mitt gamla sug med ett teleskop

Nu är jag dock här med mitt teleskop och jag har ett spindelkors i min bild och det är ju klart att jag inte kan få bild med det där hur mycket jag än stackar och tar om bilderna korset är där. Så vad kan jag nu göra.

Och hade jag vetat att ända sättet att fotografera supernovan var att lägga 10000 så hade jag gjort det men det är svårt att backa nu.
AstroSweden
Posts: 23
Joined: 2011-05-20 21:05:50
spamtest: JA

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by AstroSweden »

Hej

Vi är inte svåra på AstroSweden. Är du inte nöjd och vill byta upp dig så är vi öppna för det. En fördel om du sparat orginalförpackningen osv.

Mvh //Micke
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: Skywatcher 130M + Nikon D5000

Post by int0x21 »

Nejdå jag vet att ni inte är svåra jag fick leveransen jätte snabbt och jag har varit jätte lycklig.
Det finns inga förpackningar kvar det rensade jag ut till soprummet medans jag väntade på mörker.
Finns det inget annat man kan göra, någon lens eller likanden
jag är ju trotsallt glad amatör jag är inte ute efter att tävla med hubble bara att skåda himlen och ta några minnen på dom mer spektakulära sakerna jag ser.