Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Bilder från galleriet
Post Reply
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Timaoes »

Ny bild i galleriet
Objekt: Slöjnebulosan
Exponering: 2 timmar
Fotograf: Johan Kärnfelt
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Gallerireglerna talar bara om astrofotografier, men jag dristar mig ändå att lägga upp en astroskiss. Ögat är ju också en sorts kamera, eller hur. :-) I denna skiss har jag gett mig på Slöjnebulosan i Svanen. Stjärnfältet hade jag kalkerat i förväg på från en stjärnkarta för att slippa lägga tid på det vid okularet. Alla de många delarna av nebulosan är däremot tecknade vid okularet. Det gick åt sammanlagt två timmar fördelade på lika många kvällar. Jag har använd 50x och 70x och ett OIII-filter. Som framgår finns det en hel del att se, förutom de två mest kända delarna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Robert »

Jättekul att se skisser här. Ser fram emot fler. Imponerande jobb att teckna av det så bra. Känns som att fotografera är lätt jämfört med det du har gjort :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Bengt »

Jag tycker absolut dessa skisser har en plats i detta galleri!

Måste säga att jag beundrar den hängivenhet och uthållighet som ligger till grund för en sådan här bild.
Har fotograferat alla tre delarna för några år sedan ( se i galleriet) och upptäcker att det är häpnadsväckande hur mycket du faktiskt fått fram visuellt i de tre delarna.


Bengt
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Pzyber »

Riktigt fin skiss, trodde vid första ögonblicket och några sek frammåt att det var ett foto :)

Finns det någon kategori för skisser i galleriet? Kanske vore bra att du lade till en sådan annars Robert.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Lazze »

Första gången du la upp en teckning på AG trodde jag vid en första snabbtitt också att det var ett foto.
Jag kunde heller inte låta bli utan att jämföra med en bild, och det är fantastiskt likt. Ända ner till stjärnmagnituderna. Som sagt, foto känns riktigt lätt i jämförelse.

/Lasse
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by timokarhula »

Fin teckning, Johan! Jag antar att du blev inspirerad av Alan Whitmans teckning av Slöjnebulosan i septembernumret av Sky&Telescope? Jag tänker också obsa Veil nu i höst. Har inte sett alla lösa nebulosadelarna än men denna gången ska jag använda filter! :)

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Timaoes »

Tackar för alla vänliga ord. Just denna skiss är jag osedvanligt nöjd med så det var därför jag postade den här. Och en skisskategori i galleriet vore kanske en idé, speciellt som AG ser ut att dröja. Men det får ni astrofotografer ta ställning till. Sen vad gäller arbetsinsatsen, så är förstås skissandet betydligt enklare än fotandet. Startsträcka är i princip noll och man stannar vid ett objekt tills man tröttnar. Vill man så återvänder man en annan dag. Jag har lagt en plus en timme vid okularet och ytterligare en timme i Photoshop. Och Timo, jag hade planerat en djupdykning i slöjan sedan länge när jag hittade Whitmans artikel. Det gjorde det bara så mycket enklare. Kartan som jag använde finns här http://media.skyandtelescope.com/docume ... -Chart.pdf. Observera dock att det finns mer att se än vad som är gråmarkerat på kartan. Nu väntar jag bara på att spegeln till 16"aren ska komma tillbaka så att jag kan göra ett nytt försök med lite mer muskler. :-)

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by timokarhula »

Det var smart att plotta ut stjärnfältet i förväg. Då får man till nebulosornas korrekta positioner och man slipper ödsla tid på att nedteckna stjärnornas lägen så gott man kan. Mycket av tiden när jag obsar ljussvaga galaxer går åt att teckna fältstjärnorna. Först ritar jag de ljusaste stjärnorna i synfältet, sedan galaxens storlek och form, alla närbelägna ljussvaga stjärnor och till sist eventuella detaljer i galaxen. Fältstjärnorna är till för att jag först och främst ska vara 100% säker på identifikationen och observationens riktighet.

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Timaoes »

timokarhula wrote:Det var smart att plotta ut stjärnfältet i förväg. Då får man till nebulosornas korrekta positioner och man slipper ödsla tid på att nedteckna stjärnornas lägen så gott man kan. Mycket av tiden när jag obsar ljussvaga galaxer går åt att teckna fältstjärnorna.
Jo, jag tog lärdom av liknande försök från i våras med Abell-hoparna i Coma och Leo. Här ritade jag även stjärnorna vid okularet. Det visade sig snart vara i stort sett omöjlig att hålla proportioner och vinklar korrekta när man skissar över flera synfält. I en av skisserna bytte jag dessutom, och utan att tänka mig för, okular halvvägs så en del av skissen är ritad i fel skala :-). Fast många galaxer blev det.

/Johan
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by magnahrl »

Vacker skiss av slöjneb. Tack för den :good: Kul med en skiss här som omväxling.
/Magnus
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Terje »

Riktigt riktigt bra och givetvis skall vi se till att Robert lägger in en skiss kategori!
Jag skulle dock rekommendera att du lägger till vad du använt för teleskop då det kan vara bra för att jämföra med vad man själv ser, om du vill kan du ju även lägga till kamera som tex Mk1 Eyeball.
/Terje
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Slöjnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Timaoes »

Terje wrote:Jag skulle dock rekommendera att du lägger till vad du använt för teleskop då det kan vara bra för att jämföra med vad man själv ser, om du vill kan du ju även lägga till kamera som tex Mk1 Eyeball.
/Terje
Det tog en stund innan jag hittade rätt med nu har jag lagt till uppgifterna, inkl kameran ;-). Tackar för tipset.

/Johan

Return to “Bilder”