Papperskorgs-"blobbar"

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Papperskorgs-"blobbar"

Post by Bengt »

Verkligen urusel höststart vädermässigt att plåta deep sky. Man hinner bara börja på en bunke objekt sen kommer molnen. :sad:

Man verkar aldrig bli färdig med att justera in grejorna.Har alltid riktat in ett lite nytt objekt under dessa testpass. Nu sitter man där med en bunke halvfärdiga bilder med bättre och sämre råbilder. Kanske inga pretty picture bilder i mina kritiska ögon men de kan ju var intressanta objekt att rikta ett visuellt öga på en kväll.Många bilder har minimalt med exp tid därav lite skumma färger bland annat. Vad jag känner till är de få i Sverige som tagit bilder på dessa små "blobbar".
Bengt

Image
Saturnus nebulosan
Image
NGC6781
Image
NGC6905
Image

M2
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Papperskorgs-"blobbar"

Post by Robert »

Tycker alla bilderna är väl så bra och värda en plats i galleriet. Lätt att bli fartblind då allt inte stämmer och tycka att bilden är kass då den i själva verket är bra (även om den skulle kunna varit bättre)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Papperskorgs-"blobbar"

Post by Bengt »

Tack Robert för dina uppmuntrande ord.

Hoppas få bättre flyt med vädret framöver så jag kan göra de sista finliren på grejorna.
Blev äntligen färdig till att uppgradera mitt prom till gemenin igår .Nu kan man kanske också bli färdig till att köra pempro så guidern inte behöver slita så hårt :)

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Papperskorgs-"blobbar"

Post by skafar65 »

Då är det bara ljuslådan för flats kvar! :)

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Papperskorgs-"blobbar"

Post by Bengt »

Har faktiskt börjat ta lite flats sista tiden på nån bild.Dock av enklaste sort än så länge ( finns hopp :D ). Har varit lite annat fix i astroboden som har fått högre prioritet. Men en ljusbox sitter högt upp på listan att göra och fixa.
Har sökt på nätet efter en ljuslåda jag kan bygga som gärna kan sitta fast monterad på en vägg ( någon form av ljusvägg). Frågan är om det blir tillräckligt jämn belyst med en sådan och hur stor den behöver vara? Är de någon som sett en sådan som funkar får ni gärna tipsa mig.
Tycker inte riktigt om de som hängs på tuben eftersom de blir svåra fästa på ett bra sätt på min setup.
Bengt

Return to “Bilder”