M 57 ringnebulosan - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M 57 ringnebulosan - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 57 ringnebulosan
Exponering: 6x5min + 2x10min rgb i bin 2x2
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Att det skulle gå att fotografera så här små nebulosor så bra trodde jag aldrig med min lilla tub .Det som ställer till det är när man kör med tex ddp så blir stjärnorna lätt lite kantiga i hög förstoring men det jag snygga till de båda utan för nebulosan så de blev lite mer blurriga och mindre kantiga så kunde jag förstora så mycket som jag gjort och sen drog jag upp skärpan lite till.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Mycket fin bild.

Roligt att man kan ta så bra bilder på M57 även med en liten refraktor.


Om man skall klaga på något så tycker jag dina stjärnor är gröna. Och gröna stjärnor tillhör ovanligheten :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[Ja instämmer helt Robert nu är bakgrunden mindre grön . Fattar inte varför jag inte såg det?

Bengt
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Jag tycker att du har fått väldigt fina detaljer i nebulosan.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja det ser ju bra ut. Men det är ju en kompromiss som går ut över upplösningen i bilden. Konstigt att vissa stjärnor i nebulosan inte syns medan andra gör det :shock:

Färgen på den har du lyckats med fint.

Mvh //Micke
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Föresten såg nu även att du lyckats få med Galaxen IC1296 snett uppe till höger! Trevligt att se den lille rackaren igen :)

//Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Att stjärnorna blev lite otydliga har lite med min bildbehandling att göra.Kan nog få mer ljusa i nebulosan men då blir nog den lite mer överexponerad. Knepigt att bildbehandla såna här små objekt. Att nebulosan blev så "jämn" och fin har mycket med den nya astroplug till photoshop. Skulle nog funka att lägga ett lager till med stjärnorna mer synliga men den blev ändå över min förväntan. Ska dra på en 3 timmar nästa gång så får vis se om den kan bli ännu skarpare. Kul nu när man vet att det går att plåta såna här mininebulosor också:)
Undrar om det blir mer foto i vår ?

Bengt

Return to “Bilder”