M13 - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M13 - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: LRGB 15:10:10:10 min
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Första bilden med min nya montering. M13 är mycket vacker att titta på i stora teleskop och bollen är trevlig att fotografera med.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M13 - Robert Wahlström

Post by Bengt »

Bravo Robert!

Lite skoj vi plåta denna samtidigt. :D

Visar bra hur olika man kan få bilderna med ddp.

Du verkar ha en del ljusföroreningar att tampas med där du bor ser jag på bilden för den är rättså brun i vissa områden på min skärm.

Men att slippa åka iväg varje gång för foto är väl värt lite sämre natthimmel antar jag .

Bengt
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

På min bildskärm så syns det ett svart cirkulärt område. Om man inte har en flatbild att dividera med så kan man istället försöka mörka ned bakgrunden en aning. Prova t ex i Photoshop att visa Info-fönstret med gråskalevärdet "K:". Sedan tryck Ctrl-L för Levels. I Levels så finns det en Set Black Point-pipett. Om man väljer den ser man i Info-fönstret hur K-värdet ändras när man pekar på bilden. Ungefär vid K: 93% så får jag en ganska jämn-mörk bakgrund.

Guidningen är perfekt med runda stjärnor! :D
Roger
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jo jag åg den runda ringen med sedna. Hari ngen flat field så kanske skall mörka ner den. När jag gjrde iblden lyste det fullt solljus i rummet så såg inte de mörka detaljerna.

Och stjärnorna blev runda och fina utan guidning. Körde 3 minuter oguidade delexponeringar.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Har gjor bakgrunden lite mörkare men skall nog pocessa om den från början med annan DDP histogram funktion senare. Tycker jag får lite för mycket kärna och inte med ytterstjärnorna lika bra som tex bengts bild.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ser bra ut på min skärm nu ! Tycker du lyckats bättre med att få en bättre färgnyans än jag fick . Exponerinsgtiden är nog lite för kort för de yttredelarna ska synas. Min är ju nästan exponerad dubbelt så lång tid.

Bengt

Return to “Bilder”