Teleskop pier

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
hansi
Posts: 5
Joined: 2011-05-06 13:25:20
spamtest: JA
Location: Strockholm

Teleskop pier

Post by hansi »

Hej

Köpte en begagnad Celestron 11" för några år sedan och insåg ganska snabbt att tipset om att inte köpa för stort teleskop stämde ganska bra :-)

Teleskopet är för tungt för att hålla på att flytta in och ut varje natt, när man vill använda det.

så nu tänkte jag börja bygga ett observatorium så att jag kan ha teleskopet redo.

men var får man tag i en lämplig Pier till teleskopet ?

jag har letat på lite olika ställen i Stockholm men inte hittat något.

på rivners sålde dom en spiraltrappa där mittpelaren skulle bli utmärkt att bygga om till en Pier, men då fick jag köpa hela trappan och det gick ju inte.

så är det någon som har tips på var i stockholm man kan hitta ett lämpligt metallrör ca 1,5 meter långt och 15-20 centimeter i diameter.

jag har svets och svarv så jag kan fixa till röret själv så att det passar till teleskopet.


Mvh Hansi
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Teleskop pier

Post by Robert »

Ett alternativ som flera har använt sig av är att Gjuta med betong i ett grovt PVC rör.

I AAK's observatorium har vi ett stålrör fyllt med makadam stabilt och bra. MEn jag har inga kontakter på hur man hittar ett sådant rör nu. Det finns säkert andra här som har.
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Teleskop pier

Post by jorand »

Hej Hansi,

När jag byggde min pir så köpte jag röret från Handelsstålgruppen. De har ett kontor i Norrköping. Jag har för mig att det finns ett kontor i Uppsala (Uppsala Handelsstål). Jag använde mig av ett 1 meter lång stålrör med 10 mm godstjocklek. Bifogat ser du hur jag gjorde min pir.

Hälsningar Jörgen

Image
User avatar
hansi
Posts: 5
Joined: 2011-05-06 13:25:20
spamtest: JA
Location: Strockholm

Re: Teleskop pier

Post by hansi »

Hej

tack för tipsen. jag var helt inställd på ett jättetungt metallrör.

Men ett metall rör fylld med betong kanske är det bästa alternativet för mig.
då behöver röret inte vara så kraftigt.

det ser ut som du har gjort så Jörgen.

Mvh Hansi
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Teleskop pier

Post by matti »

Om du fyller m betong så duger väl ett papprör?
/m
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Teleskop pier

Post by Terje »

Det finns som jag ser det några fördelar med metallrör framför papp eller plast även om du fyller det med betong.
1. Du slipper armera eventuell betongen i röret då den inte har någon reell strukturell funktion utan mest är där för att vara extra massa.
2. det är förhållandevis enkelt att fästa saker på röret utan risk för sprickor eller andra tråkigheter
3. ett lämpligt metallrör är stryktåligt och klarar fukt etc bättre än ett papprör gör.
4. ser proffsigare ut än ett plaströr, underskatta aldrig att du skall se på "åbäket" i förhoppningsvis många år.

Jag skulle nog föredra att fylla röret med makadam/grus istället för betong om det är ett metallrör, dels har det nog minst lika bra förmåga att dämpa vibrationer och det blir även enklare att göra modifieringar i höjdled i framtiden.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop pier

Post by Bengt »

Jag valde inte fullt så tjockt rör och fyllde det med sand . Hade en mek verkstad här i min ort till att bygga min stål pir.Inga vibrationer alls.
Det man bör se upp med är att inte slarva med gjutplattan . Den ska vara ska vara så djupt gjuten att frosten inte flyttar på den. Jag grävde ca en meter ner och hade en bas på ca 1x1 meter. Valde i princip samma gjut spec som om det hade varit till en flaggstång.


Bengt
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Teleskop pier

Post by anivision »

Så här såg det ut i mitt observatorium innan all utrustning flyttade in. Piren är ett avloppsrör i plast med diametern 200mm fylld med betong och armerad med fyra armeringsjärn. Pirens bas ca 70 cm under marken är ca 70x70 cm och vilar på en 10cm tjock frigolitplatta som isolerar mot tjälen. Basen är också armerad.

Image
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop pier

Post by Bengt »

Man bör vara medveten om att värmestrålningen från en pir gjord av betong är mer betydande än man tror. Fotograferar man framförallt med lite längre brännvidd märks det på bilderna ,vilket många har fått erfara.I värsta fall får man klä in hela piren med tex mylar.

Bengt

Return to “Monteringar”