B33 Hästhuvud och flamenebulosan - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

B33 Hästhuvud och flamenebulosan - Mikael Mårtensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: B33 Hästhuvud och flamenebulosan
Exponering: 1x45min
Fotograf: Mikael Mårtensson
Kommentar: Denna bilden är tagen med Fuji provia 400F, en manuellt guidad 45min exponering från min \\\"darksite\\\" vid vänern. Den är beskuren och lite bearbetad i photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Jag kanske skulle dragit ner bakgrunden lite men bilden är rätt korning eftersom den är ganska mycket förstorad.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Din klart bästa bild!

Lång exponerings tid lönar sig alltid. Jag hade kanske gjort den aningen mörkare och kanske softat den lite men det är en smaksak . Den duger gott också som den är

Bra Mikael!

Bengt
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

tackar! Jo den är lite korning. Men jag kunde inte ta bort mer i neatimage utan att hästhuvudet började tappa definition. Nästa gång ska jag använda Kodak Elite chrome 200, eller kanske tom 100 för att få mindre brus.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Trevlig bild du har fått. Och stjärnorna är runda och fina. Bra tålamod att manuellt guida i 45 minuter.

Lite ljus bakgrund dock kanske.
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Det går att få till en något bättre brusreducering i Neat Image. Utgå från ett filter som verkar ge ett någorlunda resultat, t ex "Remove only half of weeker noise (keep more details)". Detta ger ett något suddigt hästhuvud men då är det dags att dra i finjusteringsspakarna! Prova ex.vis med att minska "Y" från 50% till 30% och "Low" från 100% till 50% i Noise Reduction Amounts-rutan.

Sedan är det bra att känna till vad "Threshold" i Photoshop innebär för filtrena "Unsharp Mask" och "Smart Blur". Threshold anger den tröskelnivå varifrån dessa filter verkar. Dvs om du vill undvika att bakgrundshimlen blir brusig när du skärper din bild med "Unsharp Mask" så höjer du Threshold till t ex 25.
Roger
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Jättefin bild! Kul att det fortfarande är någon som fortfarande använder vanlig film till astrofoto. Det måste vara spännande att bläddra igenom de nyuthämtade bilderna första gången.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Mikael

Jättefin bild! Kul att se att dina bilder bara blir bättre och bättre. Kommer själv ihåg när man var inne i den perioden. Du har som allra roligast nu kan jag tänka mig. Ser även att du använder ett liknande teleskop som jag beställt. Jag är så spänd på hur mycket av häst nebulosan jag får med på mina bilder i framtiden. Som du säger så är denna bild beskuren och fotograferad med vanlig film så den ger mig ingen ”hint” om vad jag kan tänkas få med.

Något man kan konstatera är i varje fall att det inte finns någon antydan till "blåa troll" runt stjärnorna. Färgfilm och färg CCD lär väl vara rätt jämförbara på den punkten tror jag.

Mvh //Micke
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack för era ord och tack för tipset regulus!
Det är verkligen spännande att hämta ut en rulle film :) denna gånga hade jag ca 6 timmar med exponeringar på den också.
Film är fortfarande bättre på det "röda" för mig, EOS 350d klipper bort väldigt mycket.
Med film ser jag inga blåa "troll" men med digitalen så finns de där, fast det går att få bort en hel del i bildbehandlingen.
Skafar du vet kanske att man kan räkna ut synfältet med formeln: v=2arctan[w/(2F)] där v är vinkeln i grader eller radianer (beroende på vad man räknar med), w är bredden eller längden på chippet i mm och F är brännvidden i mm. Det går givetvis med andra längdenheter bara man använder samma. Arctan står ofta på miniräknare som tan^-1.

/Mikaelsomintegivituppfilmenriktigtän!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Bilder”