Tyvärr, ingen 10-tummare.... spegeln har blivit missfärgad.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Tyvärr, ingen 10-tummare.... spegeln har blivit missfärgad.

Post by Lasse »

Tyvärr, det blir ingen 10-tummare för min del. Plockade ut spegeln ur sin förpackning för att sätta in den i teleskopet och upptäckte att ytan såg lite dammig ut, men det är det tyvärr inte. Ytan är svagt missfärgad, ungefär som en svag imma. Det fanns inte där när spegeln anlände. Eller kanske rättare sagt, inget som var i ögonfallande eller som jag märkte just då. Något har påverkat den i sin låda/förpackning. Jag undrar om det är förpackningsmaterialet (gulaktig, lite smulig styrofoam) den låg i när den skickades? Nu är jag osäker på om spegeln är aluminiserad eller försilvrad, eftersom jag aldrig fick det bekräftat. Försilvrad spegel kanske är känsligare för oxidation??

Det ser i allafall rent förskräckligt ut när man ser det i rätt (eller fel) vinkel. Med mörk bakgrund, belyst och i sned vinkel så ser man det tydligt, som på bilden. Vid rakt infallande reflektion så märks det knappt, men man ser att det finns en svag imma. reflektionen är inte så där krispig och klar.

Vad gör man? Det enda jag kan komma på är att detta kanske försvinner med tiden?? Eller att man efter ett tag, om det inte gör det, skickar den till Uppsala för aluminisering.

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Oj det låter verkligen trist.

Hoppas du får ordning på det. Tyväer har jag själv ingne aning om vad som kan ha hänt eller vad man kan göra.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Oj vad trist Lasse!

Det kan inte gå att använda samma metod som med andra silver smycke . Doppa den i ett vatten vatten bad med bikarbonat?

Kanske för riskfyllt när det gäller optik fast man hoppar polermomentet?

http://www.handgjorda.se/silver.html


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag tror nog inte att jag vågar laborera med kemikalier eller kokhett vatten som förmodligen får spegeln att spricka. Men tack för tipset. Jag har ställt frågan med bild på spegeln till diverse ATM-forum, så någon kanske känner igen det.

Problemet är att jag inte vet om spegeln silvrats eller aluminiserats. Har den belagt av ett företag så är den sannolikt aluminiserad, men har det gjorts av en privatperson så kan den mycket väl vara försilvrad. Frågan är om man kan se någon skillnad. Det verkar som om det inte finns något skyddsskikt i alla fall, annars hade den nog inte reagerat på, vad det nu kan vara...


EDIT: Jag har blivit rekommenderad att testa Isopronyl. Man använder det att rengöra speglar, men kan det skada en försilvring?
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Lasse,

Det var oerhört tråkigt att höra att du fått en missfärgad spegel.
Jag har mycket svårt att tro att en aluminiserad yta skulle få denna typ av färgskiftningar så tyvärr tror jag det kan vara en försilvrad yta. Den påminner förresten ganska mycket om min gamla cassegrain-sekundär (som också är försilvrad - men för många år sedan).
Kan det vara så att säljaren själv har försilvrat den men gjort ett dåligt jobb? Har du hört med honom?

Jag skulle rekommendera dig att ta upp frågan på ATM-gruppen (http://www.atmlist.net/) eller söka i arkiven (http://astro.umsystem.edu/atm/).

Eftersom den blivit så missfärgad (oxiderad) så tror jag kanske att Bengts tips inte är helt fel men stora temperaturförändringar måste man givetvis vara försiktig med. Hellre låta den ligga i lösningen längre tid då.
Om du kommer fram till att den verkligen är försilvrad och vill ta bort den så tar jag gärna del av din information om hur man gör detta eftersom jag vill ta bort silverbeläggningen på min cass-sekundär.
Eller också träffas vi och försöker fixa båda speglarna samtidigt!

Hoppas du hittar en bra lösning!

/Jonas

P.S. Isopronyl? Du menar Isopropanol? Är inte Isopropanol träsprit? Det torde i så fall knappast ha någon inverkan på silver.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, Isopropanol... fel av mig. Själva missfärgningen har ju gått fort. I princip bara några dagar. Det kan ju i och för sig vara en pågående process som inte var allt för i ögonfallande när jag fick spegeln. Vi var tre stycken som tittade på den när jag fick den och ingen upptäckte något fel eller missfärgning. Sedan lades spegeln ner i sin låda igen. Men det kan ju också vara så att vi inte tittade efter en missfärgning och i det ljuset syntes det inte.

En fråga, hur kan man avgöra om det är aluminiumskikt eller silver? Går det? Man skulle kunna försiktigt bearbeta en yta på några millimeter som ändå ska ligga under en av de tre hakarna.

Lyckligtvis är ju aluminisering ingen dyr affär, men det gäller att spegeln är helt ren och fri från den gamla beläggningen.

Nu går ju spegeln att använda. Bilden ovan som visar missfärgningen är ju tagen i en vinkel där färgerna framträder med vinklat ljus och mörkbakgrund. Om man normalt tittar på spegeln så ser den ganska normal ut. Bara så ingen tror att bilden ovan är signifikant för hur spegeln ser ut oavsett hur man betraktar den.

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Om du har en aluminiserad spegel kanske du kan försöka med en normal vattenrengöring? Silver tror jag inte tål vatten :(

Jag rengjorde senast min spegel genom att duscha den med ljummet vatten direkt från duschslangen. (Är det Pyrex-glas så borde det tåla det eftersom det används till ugnsformar.) Sedan hällde jag på destillerat vatten och 1-2 droppar diskmedel och släpade en bomullstuss efter ytan. Tryck inte och byt tuss för att inte dra runt "grus". Därefter lutade jag spegeln mot väggen (ståendes på en handduk) och öste på med destillerat vatten. Vattendroppar på ytan sögs sedan försiktigt upp genom att peta på dem med hushållspapper. Låt resterande droppar torka bort eller använd hårtorken på låg värme. Var noga med att se till så att inga prylar i duschen kan falla ned på spegeln! Avmineraliserat destillerat vatten (för batterier och ångstrykjärn) köpte jag i bensinmacken.
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jo, jag har funderat i dom banorna, att spola den i vatten med lite svag tvållösning. Men om inte silver tål vatten, hur rengör man då? Jag provade med lite vatten på en bomullstuss på ena kanten för att se om det hade effekt. Tyvärr inte. Frågan är hur man avgör om det är silver eller aluminium....
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

I den här vinkeln ser ju spegeln rengjord. Ren alumnium skall ju bilda ett naturligt oxidskikt. Kan du inte mäta reflektiviteten med digitalkameran? Plåta himlen reflekterad i spegeln och jämför med direktfoto mot himlen. Samma exponeringstid. Mät brightness-värdet i ungefär samma pixelposition (för att undvika vignetteringen i objektivet).

Tillägg:
Hur ser spegeln ut i rött ljus? Du kanske har ett gammalt fotolabb? Små partiklar brukar sprida blått ljus så att bara rött slinker igenom. Se reflektiviteten för Ag och Al på denna länk: http://www.optiforms.com/4000services/4 ... metal.html.
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag gjorde som du sa Roger. Men jag kan inte inte mäta fram någon skillnad.

Image

Det här med reflektion i olika ljus verkar intressant. Jag har 48 mm RGB-filter , så jag ska kanske testa och se om det går att få fram något.
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Bara du inte mättade pixlarna så borde det vara en relevant jämförelse. Kan ju vara silver då som har nästan 100% reflektion. Har du provat kortare exponeringstid där ljuskurvan är mer linjär.
Om du finner att reflektionen är bra i de våglängder du tänker använda så skulle jag glömma den där oxiden tills du märker av problemet i praktiken.
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Just nu är det lite svåret att få en rättvis jämförelse eftersom det är lite ojämn molnighet med stor variation i ljuset. Jag fick precis sekundären i brevlådan, så jag ska montera den, kollimera och testa vid nästa molnfritt... när det nu blir av.. :? Så här långt verkar det inte som om reflektiviteten påverkats nämnvärt. Det kan ju vara så som du säger att silvret ger en så pass hög reflektion att "oxidationen" inte påverkar nämnvärt.

Tack för hjälpen allihop!
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag tog en 1/2000 sekund ofokuserat och det går knappt att se någon skillnad. Gradienten i vinjetteringen ser ut att vara lika. Det är förmodligen kameralinsen som gör det.

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Du kanske kan blända ner eller använda filter för att få en mörkare himmel? Lågt ISO-tal? Annars får du invänta skymningen...
Har du mätt Brightness med pipetten? Info-fönstret skall vara inställt på HSB där B=Brightness-värdet. När jag mäter på din bild ovan får jag B=100%. Pixlarna slår i taket vilket du också ser i histogrammet. Du måste ner till kanske 70-90%?
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Variationen i molningheten gör att det inte går att få bra och jämn himmel att jämföra med. Bäst hade varit jämngrått eller dimma. Jag har gjort flera tester sedan förra bilderna och det är mycket svårt att få till jämförbar himmel mellan bilderna. Men som det ser ut, så är skillnadern så liten att jag inte kan få fram något som är användbart.
Hälsningar

Lasse