Konstiga reflexer i moddad kamera

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

Det borde rimligen vara så, men man vet aldrig. Reflektionerna ser ganska vita ut, tyder på att alla våglängder reflekteras och passerar igenom filtret en gång till efter reflektion mot den förmodade bakre linsen i objektivet. De flesta är plana och jag har inte sett något annat för normala astronomiska tillämpningar. Men för vanlig foto finns det sfäriska filter, altså en buktig yta. Det är möjligen inte så att något av dina filtrer skiljer sig på så sätt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by stoffe »

Martin F wrote:
stoffe wrote:Hur ser "field curvature" ut om du kör in bilderna i CCD-inspector? Är det centrerad vinjettering?
Oj, nu pratar du grekiska för mig :)
Bilden jag visat är en stackad bild, kan man se det på den eller ska jag kolla på en enskild sub?
Det jag menade är att du kan kolla hur plant objektivet sitter mot kameran, det är ett bra sätt att kolla av ett newtonteleskop hur kollimerat det är.

När jag haft lite dagg på frontglaset så har jag fått väldigt märkliga reflexioner, det är inte så att du har ett UV0 filter monterat längst fram på objektivet? Det kan vara boven i dramat.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

stoffe wrote:
Martin F wrote:
stoffe wrote:Hur ser "field curvature" ut om du kör in bilderna i CCD-inspector? Är det centrerad vinjettering?
Oj, nu pratar du grekiska för mig :)
Bilden jag visat är en stackad bild, kan man se det på den eller ska jag kolla på en enskild sub?
Det jag menade är att du kan kolla hur plant objektivet sitter mot kameran, det är ett bra sätt att kolla av ett newtonteleskop hur kollimerat det är.

När jag haft lite dagg på frontglaset så har jag fått väldigt märkliga reflexioner, det är inte så att du har ett UV0 filter monterat längst fram på objektivet? Det kan vara boven i dramat.
Nej, inga filter eller liknande.


Sent from my iPhone using Tapatalk
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AndreasW »

Kan tillägga att jag nu processat bilder tagna med mitt 200/2.8L (gammal variant av objektivet). Och då ser jag samma "spegelreflexer" med min kamera (eos 600D men som inte är moddad). Tog en del bilder med astronomiks CLS clipin filter monterat. När CLS filtret finns på plats syns inte reflexerna. Så teorin om att reflexerna uppstår genom att ljus som reflekteras från sensorn studsar tillbaka efter att ha träffat bakre linselementet i objektivet kan nog stämma. När CLS-filtret hamnar i den här strålgången så påverkas den förstås och i det här fallet åt det bättre hållet verkar det som.

mvh

Andreas
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by lewisite »

Hej

Jag har moddat min EOS 600d med ett Baader filter och fick precis samma reflektioner på vissa starkare stjärnor. Jag läste att detta kunde bero på att filtret inte ligger helt plant mot sensorn och jag gjorde om allt och såg till att filtret är helt parallellt med sensorn. När jag tog några 30" exponeringar med standardobjektivet på en ljusstark stjärna i centrum och i hörnen och jag får en röd reflex som reflekterar ifrån centrum, vilket borde vara ett tecken på att filtret är ortogonal mot sensorn:

Bilden är ett kollage av crops ifrån hörnen och centrum:
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (116.47 KiB) Viewed 4848 times
Jag tror detta är p.g.a en sämre antireflexbehandling på Baaderfiltret . Tror ni man kommer till rätta med reflexerna med ett Astronomik clip-in CLS filter?

MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Init4theimaging »

Borde vara vanligt uv/ir filter och gör förmodligen ingen skillnad, men har någon funderat på/provat att vända filtert?

Mvh,
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

När jag studerar den bilden tycker jag inte det ser ut som att filtret sitter snett. I så fall hade det synts på centerstjärnan. De fyra hörnbilderna är också symetriska runt centrum. På längre fokallängder borde problemet bli mindre då ljusstrålarna kommer in mer rakt. Jag tror precis som skrivs här att det är dålig kvalite på antireflexbehandling.

Det filtret här är också relativt tjockt vilket ger större avstånd på reflexerna på randstrålarna. Nu skall det ju ha en viss tjocklek om fokus skall bli rätt med kameraobjektiv, på teleskop spelar det ingen roll. Clip in filtren skulle jag tro är mycket tunnare och problemet därmed mindre, är de dessutom med bättre antireflex så blir det ju ytterliggare bättre.

Vid foto genom teleskop, varför inte prova utan filter, visserligen kommer mer IR med som kan ställa till det med fokus på refraktorer beroende på kvalite, ett spegelteleskop har inte dessa fokusproblem utan i endast linsdelarna som comacorrectorn.

Filtret som visas här tycker jag nog man kan säga är oanvändbart. Möjligen kan det bero på att kontrasten är väldigt kraftigt uppdragen som gör att det ser värre ut än det är.

Bara lite funderingar från mig, har aldrig hållt på med denna typ av filter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by lewisite »

Hej Lars


Om du refererar till bilderna på reflektionerna jag la upp är dessa direkt ifrån kameran (jpg) utan behandling av skärpa/kontrast.

Jag ska pröva igen ikväll med refraktorn istället för kit objektivet och se hur det blir samt att jag väntar på svar ifrån Baader om orientering av filtret spelar någon roll. Återkommer mer svar.

MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Ja det var just din bild jag referade till. Blir intressant att höra svaret från Baader.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Själv väntar jag på att få tillbaka min kamera från AstroSweden/Canon. Tyvärr är det väl då inte tillräckligt mörkt längre för att kunna testa ordentligt. Fick hosta upp över 2000 spänn för att laga en USB-port som jag pajat också :evil:
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by lewisite »

Hej Martin


Skönt att du i alla fall har garanti på moddningen och jag hoppas det löser sig. Jag har skickat en fråga till AstroSweden om filtret och just nu lutar det mot att jag helt tar bort filtret och kör ett Astronomik clipin filter men jag ska ta några testbilder med teleskopet ikväll.

MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by lewisite »

Här kommer en uppdatering på reflexerna efter att jag under natten justerat sensorskruvarna i omgångar och testat i teleskopet på en ljusstark stjärna. Min stackars kamera har nu demonterats ner ca 30 gånger totalt men funkar fortfarande till min förvåning.
Flair_test copy.jpg
Flair_test copy.jpg (72.46 KiB) Viewed 4792 times
Det mesta av reflexerna är borta och jag tror som Lars att om man vill ha bort dem alla så får man använda betydligt dyrare optik eller minska reflexerna genom att justera sensorn så att man kommer så nära den optiska axeln som möjligt, vilket blir specifikt till det teleskop man använder.

MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Ser väldigt mycket bättre ut nu. 30 gånger! Puh... hur mycket energi har du???

Jag tror det blev lite missuppfattning vad jag skrev tidigare.

Justering 1:
Se till att center på sensorn sitter exakt i optiska axelns förlängning, men det är dock i regel inte justerbart.

Justering 2:
Sensorn skall var i 90 grader (ortogonal) mot optiska axeln.

För de som inte orkar montera isär kameran 30 gånger kan man fuska med en sådan här:
http://www.astrosweden.se/ts-m48-bildpl ... or/27402-0

Det är inte lika bra som att ha kameran perfekt justerad men väldigt mycket enklare. Den måste få plats också vilket inte alltid är så lätt. Skall man använda kameralinser så måste man justera i kameran.

Viktigt att kameran alltid sitter i samma rotationsvinkel efter justering ifall teleskopets anslutning inte är rakt.

Justering 3:
Sensorn skall vara på ett visst avstånd från flatfieldcorrectorn. Där får man kapa adaptern om avståndet är för långt och ej justerbart, är det för kort lägger man shims emellan. Avståndet brukar vara 55mm, men skiljer beroende på vilket teleskop correctorn sitter på, mer påkostade correctorer har i regel större avstånd för att möjliggöra fler tillbehör som off-axis adapter och filterhjul.


Peter, nu när du fått justering så bra, prova att ta motsvarande bild igen men med mindre exponering eller en svagare stjärna så det inte blir överexponerat, då ser du de sista felen bättre, till ex. färgkorrigeringsproblem med teleskopet.


Tittade tillbaks på hur den här tråden startade. Martin, fick du någon lösning på ditt problem eller förslag som du jobbar på att införa?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
lewisite
Posts: 21
Joined: 2015-03-25 13:27:41
spamtest: JA
Location: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by lewisite »

Ursäkta missuppfattningen Lars, jag måste vara trött efter allt skruvande :D

Bildplanskorrektorn låter som ett alternativ men jag ville inte utesluta användandet av kameran med objektiv i framtiden.


MVH

Peter
— I sandlådan —
William Optics Zenithstar 81mm APO
iOptron CEM40
ASI294MM Pro
ASI290MM
ASIAIR Pro
ZWO EAF
ZWO OAG
ZWO NB + Baader LRGB 1.25”
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Konstiga reflexer i moddad kamera

Post by Martin F »

Lars, kameran är inlämnad för garantiåtgärd. Har inte fått tillbaka den än.