Sony A7 & A9, någon användare?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by AstroFriend »

Jo det är fantastiskt att kunna filma vintergatan, en ouppnålig dröm för inte så länge sedan och utvecklingen är ju inte slut här.

Fick svar från Ivaylo som utvecklar kontrollprogrammet APT, AstroPhotograpyTool.

På min fråga om stödet för Sony svarade han så här:
Yes, Sony alpha support is coming :) the goal is APT 2.90 (or maybe will skip this number and will release 3.0) to work with these models. My research tells that the camera settings will be controlled through WiFi, and bulb will be controlled by separate cable.

Och på min fråga om även Nikon är inplanerad i framtiden svarade han så här:
Nikons are harder to be supported – too many different models. Canon and Sony provide single platform for development… Maybe one day will add Nikon support, but for now it is not “top priority“.

Här är länken till APT:
http://www.ideiki.com/astro/

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by gost »

En första bild från min A7s, en 100% crop från centrum av bilden, tagen med ISO 1600, 30 sek. med brusreducering avslagen. Jag har justerar nivåerna lite. Det var mycket moln i farten så jag kunde inte göra något fullskaligt test, men jag hann i alla fall få den här bilden innan molnen drog igen helt. Nya försök nästa klara kväll.
Attachments
_DSC0300.jpg
_DSC0300.jpg (724.59 KiB) Viewed 9966 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by AstroFriend »

Hej Göran!
Ser ju inte dumt ut, bruset ser ju lugnt och jämt ut. Naturligtvis svårt att avgöra bara genom att titta på bilden. Men finns ju inget i bilden som säger den skulle vara olämplig som astrofotokamera.

Ser framemot fler bilder!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Post by gost »

Jag håller med dig Lars, bilden såg väldigt bra ut. Det skall bli spännande att få testa den igen och då i jämförelse med D3s. Bara dessa moln kunde försvinna någon gång...
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sony A7, någon användare?

Post by Hostis »

En liten fråga som är en aning off topic.

Men den filmen som jag länkade till i mitt förra inlägg.
2 min och 32 sek in i filmen så är det något som flyger förbi en liten kort sträcka och som försvinner strax ovanför centrum på bilden.

Kan någon förklara vad det kan vara?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by AstroFriend »

Hej Hostis!
Kunde inte se något på det klockslaget du hänvisade till. Men på andra ställen ser man satelliter som glider förbi. Kanske någon meteor också även om jag inte såg det.

Kan det vara det du menade?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Sony A7, någon användare?

Post by Pelle »

Imponerande Göran att du kunde filma norrsken i realtid! Det är nåt jag diskuterat med kompisar men trodde inte det var möjligt ännu med "vanliga" kameror. De kortaste exponeringstider jag använt vid time lapse är 2s med F2.5 och ISO 3200. Jag gissar att du var betydligt högre i ISO när du filmade?
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sony A7, någon användare?

Post by Hostis »

Ber om ursäkt, vet inte vart jag fick den tiden ifrån.
2.10 skall det vara.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by AstroFriend »

Det såg ut som en satellite för mig. De brukar tändas och slockna när de går ut och in i solskenet (där uppe). Ibland blinkar de när de roterar pga satelliten reflekterar olika i olika vinklar. Filmen kan ju vara klippt just där också.

Det finns en app att ladda ned till telefon som håller koll på alla satelliter, kommer inte ihåg namnet just nu dock.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ADent
Posts: 7
Joined: 2014-02-11 12:40:20
spamtest: JA

Re: Sony A7, någon användare?

Post by ADent »

Nu har Sony lanserat A7II som är efterföljaren till A7. Den har inbyggd bildstabilisator som fungerar med vilket objektiv som helst. Det är kanske inte så viktigt i astrofoto men väldigt praktiskt i övrigt.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sony A7, någon användare?

Post by Gunnar K »

AstroFriend wrote:Hej!
Jag har ju funderat på en Canon 6D när det blir pengar i kassan någon gång. Men det finns en annan kamera som väcker intresse. Det är Sonys A7 serie, det finns 3 olika modeller, alla med fullframe men med olika upplösning, 12, 24 och 36M pixel.
---
Hade tänkt att skriva om A7 II redan efter detta trådens första inlägg, eftersom hur det ser ut inom kameravärlden är en av mina specialiteter. :-)
Har däremot inte samma järnkoll när det gäller marknadens astro-kameror.

Det finns således 4 olika modeller i Sonys A7-serie (A7 II lanserades för två månader sedan).

A7 II är i princip A7 med förbättringar som gör II:an till det bästa valet för ALLMÄN fotografering (bland spegellösa fullformatare). För astro-fotografering ger den däremot INGENTING extra , kostar bara mer pengar. Så du har rätt i det du skriver, ADent. :-)

Således:
A7 och A7 II - 24 Mp
A7R(esolution) - 36 Mp
A7S(ensitivity) - 12 Mp

A7 är billigast av dessa, och anses vara näst bäst för astro-foto bland "vanliga" kameror (efter A7S).
Är kassan begränsad är förstås A7 bästa köp.

A7R är minst lämpad för astro-foto (bland dessa fyra), eftersom den höga upplösningen ger små "pixlar" (fotodioder).

A7S är med råge den bästa för astro-foto. Har stora och ljuskänsliga "pixlar". Dess max-ISO 400.000 är väl sällan användbart i praktiken, men den indikerar kameran häpnadsväckande förmåga att ta bilder i nära kolmörker, där andra kameror bara producerar svartbilder...

Har jämfört lite med dedicerade astro-kameror försedda med stora sensorer, och det blir dyrt. Och med stora menar man vanligen sensorer som är bara fjärdedelen så stora som de är på A7:orna.
.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sony A7, någon användare?

Post by Gunnar K »

Skulle kanske också tillägga att enligt rykten kommer Sony inom någon månad att komma ut med en A7R II (begränsat intressant för astro-foto), och/eller någon/några E-mount A9-kameror (alla Sonys spegellösa kameror som A7, NEX samt några videokameror, har E-mount). A9 kommer att stå högre upp i Sonys kamera-hierarki, och förväntas kosta klart mer än A7:orna. A9:an/orna kommer säkerligen att vara superintressanta för "normalt" kamerabruk (åtminstone bland fotare med lite klirr i kassan), men kommer enligt min bedömning sannolikt INTE att erbjuda någonting av nämnvärt intresse för astro-fotografering.

Detta är som sagt rykten, inget officiellt från Sony. Jag tror för egen del att det är mindre sannolikt att det kommer en A7R II med bildstabilisering (OM det kommer någon). Det är mycket sannolikare att det kommer en A7S med bildstabilisering (dock ointressant för astro-fotografering).
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by AstroFriend »

Ja Sony har mycket intressant att erbjuda, men som du skriver, standardmodellen A7 har ju den fördelen att den är förhållandevis billig också.

Här finns en tabell för backfocus för olika kameror:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance .

Uppdaterad:
De Sony modeller vi diskuterat här är angett till 18mm, vilken skillnad mot 44mm som jag har idag. Massor med tillbehör får plats, kanske också vinjetteringen blir mindre från kamerahuset självt, eller möjligen värre pga den lilla bajonettfattningen.

Här hittade jag en tabell till:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount

Där framgår bajonettens ingångshål, Sony 46.1mm Canon EOS 54mm. Tyvärr är ju redan Canon ganska trång. Det effektiva hålet blir ju mindre då bajonetten som skall in där också tar plats. Sensorn är ju 44mm på diagonalen och ju längre ut från sensorn ju större hål måste till för att ljuskonen inte skall skymmas. Sony med sina 46.1mm känns ju då som ganska hopplös, men lite kreativt tänkande, kanske bajonetten går att skruva bort och man kan göra ett nytt fäste?

Andra fördelar:
Den slamrande och vibrerande spegeln försvinner också. Och om jag tolkade rätt så strömförsörjer man kameran via USB kontakten. Massor av fördelar alltså mot Canon o Nikon DSLR kameror. Sedan det viktigaste, bruset, men här brukar ju Sony ligga bra till. Det finns ju dessutom en lyxmodell med stora pixlar som du Gunnar skrev nyss.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by gost »

Ok, då har fjärrutlösaren till A7s kommit, fattas bara en klar himmel...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sony A7, någon användare?

Post by AstroFriend »

Hej Göran!
Vad kul det går framåt. Blir verkligen spännande att se vad Sonyn kan leverera. Känner jag kört fast i DSLR spegel kamera problemen. Finns det ett alterntiv med spegelösa kameror så vore det ju ypperligt. Men som vanligt dyker det väl upp andra inte väntade problem, men man måste ju undersöka och se vad de kan. Jätte schyst du hjälper till!

Håller tummarna för molnfria nätter hos dig. Bor du i Stockholm så du måste åka lång väg varje gång du skall fota?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;