Modda Canonkamera för astro, vart?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by taipan »

Hej. Har just köpt min brors EOS 60 för ett bra pris och tänkte bygga om den för astrofoto. Nån som gjort detta själv?
Vart kan man vända sig för att få hjälp med detta?
När man nu tar bort det där ir-filtret(Eller vad det kallas), Vad bör jag stoppa in i stället? Alltså. Hur ska jag göra detta för att få bästa förutsättningar?
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by thanders »

Hej!
Du kan modda t.ex genom Teleskop-Service/AstroSweden. Lämpligt är att sätta in ett nytt filter som gör att det går att fotografera nästan som vanlig också. Astronomifiltret ger nämligen en förskjutning av vitbalansen som du får kompensera för.

Är du mycket händig kan du göra jobbet själv. Jag har i så fall ett nytt filter du kan få förmånligt.
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... 0d50d.html
/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by taipan »

Kameran ska bli bra på astrofoto. Vanligt foto har jag en annan kamera till.
Vet ett ställe här i Linköping som säkert kan hjälpa till med bytet om jag inte vill göra det själv. Men vilket filter bör jag välja? Länkar?
Vet att jag verkar lite korkad här men vill ha tips från er med erfarenheter och bra ärliga råd nu när jag fått chansen att gå hela vägen. :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by Jonas »

Jag har använt mig av http://www.astronomiser.co.uk/ och http://www.baader-planetarium.de/sektion/s45/s45.htm
Båda har gjort ett bra jobb.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by fyratrapporupp »

Ska du bara ha den för astro och inte behöver autofokus funktionen så behöver du inte ersätta med något då är det "bara" att ta bort det det färgkorrigerande filtret. Läs mer här: http://www.astronomiser.co.uk/eosmod.htm

Det går att göra själv, kolla med din modell hur lätt/svårt det är och om det är något du känner dig bekväm med. Jag hade inga problem att modifiera min EOS 1100D.
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by AstroFriend »

Hur du skall göra med ersättningsfiltret beror på lite hur du kommer använda den.

Du skall bara astrofota skrev du så vanlig foto kan vi glömma.

Med kameralinser på kan det bli så att fokus inte når fram när du tagit bort originalfiltret. Då behöver du ett ersättningsfilter som är av samma tjocklek som det du tog bort och därmed fokusen återställs.

Har du ett teleskop blir inte fokus något problem.

Dock refraktorer är bara färgkorrigerade inom det synliga området, om det kommer med IR långt utanför 660nm riskerar det att bli oskärpa. Då kan det vara bra med ett filter som klipper strax bortanför H-alpha (656nm), ev. också på uvsidan.

Spegelsteleskop har inte dessa problem.

Föutom att originalfiltren klipper både IR och uv våglängderna så finns också ett filter som ger en difus effekt, det finns där för att ta bort moarestörningar, kallas ibland lågpass filter. Tar du bort det också får du bättre skärpa, då blir det definitivt problem att använda vanliga kameralinser.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by taipan »

Jo alltså jag ska ju använda vanliga kamera objektiv så nån sorts utbytesfilter behövs ju. Men det är bättre att vitbalans och filter är anpassade för rymden än för vanligt foto. Så jag menade.
Ska kolla igenom länkarna. Var bara nyfiken på hur ni som använder dslr har gjort innan jag bygger om min.
Efter att ha läst lite på http://www.astronomiser.co.uk/ Så verkar det som om deras "Första" Alternativ känns som det bästa. Att bara ta bort dom befintliga filtren och inte ersätta med nått nytt, om dom flyttar sensorn så AF fungerar ändå så kan man använda den som vanligt oxå bara det att vitbalansen blir fel? Det går ju att fixa lätt i efterhand..
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by stoffe »

Kika även på http://www.spencerscamera.com/ de modifierar DSLR kameror till NASA bland annat. Dessutom kan du få någon form av värme avledningsmod när du ändå är igång, jag vet inte hur det där funkar riktigt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by taipan »

Måste bara kolla med er. Vad är grejen med att byta filtret till ett Acf/bcf filter? Om man jämför detta med att enbart ta bort det befintliga filtret och justera sensorn för AF? Förstår inte riktigt av det som sr på sidan.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by Jonas »

stoffe wrote:Kika även på http://www.spencerscamera.com/ de modifierar DSLR kameror till NASA bland annat. Dessutom kan du få någon form av värme avledningsmod när du ändå är igång, jag vet inte hur det där funkar riktigt.
Jo, Spencers är ju seriösa men man ska också tänka på att man då sänder sin kamera över Atlanten och när den sedan sänds tillbaka, kan tullverket vilja ha avgifter baserade på kamerans värde. Kan bli rätt dyrt i slutänden. Jag rekommenderar att man håller sig inom EU åtminstone.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by Jonas »

taipan wrote:Måste bara kolla med er. Vad är grejen med att byta filtret till ett Acf/bcf filter? Om man jämför detta med att enbart ta bort det befintliga filtret och justera sensorn för AF? Förstår inte riktigt av det som sr på sidan.
taipan,
Det bästa du kan göra är att maila Andy Ellis (Astronomiser) och fråga vilket han rekommenderar.
Jag valde själv filter removal eftersom jag inte ville behålla möjligheten att kunna använda kameran till annat än astro. Givetvis måste jag då använda ett filter som tar bort den rödaktiga färgen.
ACF och BCF vet jag inte riktigt skillnaden på men handlar det inte om att de är till olika kameramodeller?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by taipan »

Jonas wrote:
taipan wrote:Måste bara kolla med er. Vad är grejen med att byta filtret till ett Acf/bcf filter? Om man jämför detta med att enbart ta bort det befintliga filtret och justera sensorn för AF? Förstår inte riktigt av det som sr på sidan.
taipan,
Det bästa du kan göra är att maila Andy Ellis (Astronomiser) och fråga vilket han rekommenderar.
Jag valde själv filter removal eftersom jag inte ville behålla möjligheten att kunna använda kameran till annat än astro. Givetvis måste jag då använda ett filter som tar bort den rödaktiga färgen.
ACF och BCF vet jag inte riktigt skillnaden på men handlar det inte om att de är till olika kameramodeller?
/Jonas
Jag har redan skickat ett mejl faktiskt.
Som jag fattade på sidan så var det bara vitbalansen som blev tokig om man fotade i dagsljus, och att det gällde både om man tog bort filtret eller ersatte det. Det verkar ju bara vara Af som blir tokig om man inte ersätter filtret. Men samtidigt så står det ju att dom flyttar sensorn med chims för att fixa till detta på filter removal alternativet.
Hur som så verkar det ju som om en kamera helt utan filter är den som är bäst enbart för astrofoto? Det som harrelomenderar på sidan.
Och om jag använder vanliga kameraobjektiv eller ett teleskop borde inte heller spela roll som jag förstår det.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by taipan »

Han svarade och tyckte alternativet med att byta filter var det bästa om jag ville behålla Af så så får det bli.
Vart finns det guider på hur man utför detta själv? Så man kan se hur svårt det är.
Sen är det ju det där med vilket filter/märke man ska byta till.. Men många verkar ju nöjda med Baader så kör nog på det.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by Jonas »

Precis vad Andy rekommenderade mig - och jag är nöjd. Jag har dock inte testat autofokus ännu.
Att bygga om själv kanske låter sig göras men då ska man vara säker på vad man gör. Jag har en kompis som förstörde en kamera på vägen.
1000-serien lär vara lätta att bygga om men det är inte säkert det är lika lätt på en 60D. Jag ville i varje fall inte testa .... Dessutom är ju 60D betydligt dyrare.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Modda Canonkamera för astro, vart?

Post by taipan »

Sant. Ingår filter i priserna på astronomiser? Vad kostar det på ett ungefär att skicka paket till GB?