är det värt att modifiera?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

är det värt att modifiera?

Post by Frost »

jag har en Nikon d 60 som jag använder för astrofoto tills jag uppgraderar till en atik 383L, jag har funderat på att ta bort filtret fast samtidigt så är det en gammal kamera och jag vill ha den till vanligt foto också, så jag undrar är det värt att modifiera den eftersom att den är gammal så kanske det inte är så stor skillnad på att ha filtret och att inte ha det.
men om jag nu gör det vad för filter är det framför sensorn för jag måste skaffa en som jag monterar framför linsen
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: är det värt att modifiera?

Post by stoffe »

Hej

Du skriver dels om att bara ta bort filtret och eventuellt sätta dit ett som släpper igenom mer IR ljus för högre känslighet i H-alpha?

Att bara ta bort filtret kommer att göra att du enbart kan använda din D60 till astro, att byta ut det mot ett Baader irblock filter skulle i princip fungera även för dagtidsfoto. Men jag tycker inte det är värt det. Min D80 som är en liknande kamera tyckte jag inte var speciellt lämplig till astro pga av "ampglow" efter 30 sek. Sen hade den även "star eater" men ampglow är mycket värre.

Fokusjustering behövs efter ett baader irblock filter, går kanske att göras med Nikons serviceprogramvara eventuellt att skruva manuellt i kameran.

För fokusjustering kika in dessa länkar.
http://www.lifepixel.com/
http://nikonhacker.com/

Personligen tycker jag inte det är värt en sådan modifiering på just en D60, fördelen med D60 är det höga QE och att det faktiskt sitter en riktigt CCD sensor i den kameran. Dock ganska brusig, samma som med D80.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: är det värt att modifiera?

Post by Frost »

tack då så vet jag att det inte är värt det, det är en massa kablar som jag måste koppla ur ändå så jag skulle kanske ha förstört kameran.
så tack stoffe :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “DSLR-kameror”