Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Post by gost »

Som ni kanske minns för ett tag sedan så frågade jag om råd gällande strömförsörjning av kamera (Nikon D700). Det löste sig i alla fall så att jag fick tillgång till nätström på det tak jag skulle fotografera ifrån och tur var väl det. Hur som helst här är i alla fall slutresultatet av mitt timelapse projekt.

Storsjöyran (Gatufestival i Östersund) firade 30 år i år och jag ville föreviga detta med en längre timelapse för att göra något nytt än att bara gå omkring på gatorna och fotografera. Jag fick tillstånd att montera upp en kamera på ett tak vid stortorget med utsikt över torget. Jag ville få med byggandet och rivningen av stora scenen samt själva festivalen. Byggandet skulle börja tidigt tisdag morgon och rivandet skulle vara klart söndag kväll, så det blev ett långt projekt.

Jag valde att köra en bild per minut och totalt blev det 9 857 bilder under 6 dagar, 18 timmar och 17 minuter, ett kraftigt personligt rekord i längd för timelapse och antagligen lär det dröja innan jag slår det. Under arbetets gång bytte jag minneskort i kameran en gång om dagen och samtidigt bytte jag batterier i fjärrutlösaren för att vara på den säkra sidan. Totalt landade all data på ca 90 Gb (Komprimerade råfiler). Det blev en del data att behandla och väldigt tidsödande. Jag körde bilderna genom LRTimelapse och genererade sedan själva filmen genom Lightroom. Totalt tog det ca 13-14 timmar att köra denna process på alla bilder för att få ut en färdig film, så det gäller att hålla tungan rätt och inte göra några fel :) Det var svårt att få bort allt flimmer, men det är också svåra förhållanden med föränderligt väder och dessutom en scen som blinkar.

Här är i alla fall snabbreprisen av vad som hände på Stortorget mellan den 22 juli och den 29 juli.

Image
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Post by Cristofer »

Häftigt. Gillar molnen som dansar på himlen.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Post by Robert »

Rolig film att se. Kul att se månen göra många varv med :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Post by skafar65 »

Hej Göran

Fantastiskt bra film och kul att se alla steg i bygget! Även intressant att se skuggorna som rör sig, månen, publikhaven som växer med huvudnumret, städningen mellan dagarna osv.

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Post by Peter R »

Grattis till ett imponerande väl genomfört megaprojekt.
Kul att se väderskiftningarna, månen som drar förbi flera varv och även regndropparna på linsen, allt bidrar till att göra det mera levande :good:
Jag tycker att man märker hur nätterna blir längre och mörkare bara på den veckan som du fotograferade.

/*Peter R
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Post by Morgan »

Snyggt jobbat Göran!

6 dagar, 18 timmar och 17 minuter är en svårslagen timelapse även för mig ;)

Jag skulle tippa på att du fotade med bländarprioritet eller? med tanke på att du inte var på plats dygnet runt.
Har du fotat med bländarprioritet så förstår jag att det blir jobbigt att bearbeta bort allt flimmer.
Mina tipps är att plåta med en mindre bländare, lås lamellerna i gluggen genom att hålla in bländarknapen loss lite på bajonettfattningen på objektivet.
Även ett ND filter minskar flimmer och gör även så att du får mjukare släpningar i allt som rör sig i bilden. (drag the shutter tekniken).

Jag förstår at det ligger mycket hårt arbete bakom din timelapse med tanke på att det handlar om 90GB data!

Hatten av för ditt projekt och grattis!
// Morgan
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Personligt rekod i timelapse - Storsjöyran 30 år

Post by gost »

Tack Morgon för tipsen, skall ta med mig dom till nästa gång. Jag körde bilderna genom LRTimelapse vilket gav ett stabilare resultat.

PS: Ser att jag angav fel totaltid, rätt tid skall vara 6 dagar, 20 timmar och 17 minuter. Hade glömt två timmar :-)

Return to “DSLR-kameror”