Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by stoffe »

Hej

Jag undrar hur man tar flats om man bara har 14 mm brännvidd, kamerans sensorstorlek är 36x24 mm. Jag får verkligen inte till det och jag har försökt allt möjligt från vita lakan framför en stor TV skärm till att belysa taket i vardagsrummet med fotolampor på 1000 watt osv osv. Men det blir verkligen inte bra.

Förslag på hur jag ska göra?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by Starsoft »

Hej

Vad händer med en lämplig halvgenomskinlig mattskiva belyst framifrån placerad väldigt nära objektivet? Vad händer om skivan har en lämplig radie?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by ThomasK »

Ett sätt jag fått ganska bra resultat med är att ta flatsen mot en bildskärm. Starta ett program med vit bakgrund, lägg skärmen vågrätt och låt kameran vila med objektivet mot skärmen. Man kan ta ett par olika serier och flytta runt kameran lite mellan varje för att jämna ut det ytterligare.
Thomas Karlsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by stoffe »

Jag har ej fått tag på någon halvgenomskinlig plastskiva men en större skärbräda i plast borde kanske fungera? Hur belyser jag den? Mot solen kanske? Jag har tillgång till fotoblixtar och en fotolampa på 1000 watt avsedd för iso 25 film :)

Jag har provat att ta mot en vit bildskärm men det blev inte alls bra i hörnen och kanterna, om jag vred kameran bara några grader så blev sensorn belyst helt annorlunda. Kameran blir ju väldigt nära skärmen för att den ska "se" enbart skärmen och inte utan för bildskärmens yta och det kanske blir utanför betraktningsvinklarna längre ut, skärmen blir svagare belyst utanför centrum i bilden. Jag fick hjälp av UAA gänget som jag även själv tillhör och vi provade att hänga ett vitt lakan framför skärmen oxå men resultatet blev inte speciellt bra det heller.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by ThomasK »

När jag testade att ta flats mot bildskärmen fick jag aldrig till det genom att hålla kameran mot bildskärmen. Tricket som funkade var att lägga bildskärmen ner och låta kameran med objektivet vila mot bildskärmen så att inget ströljus kommer in från sidan och att vinkeln blir helt plan. Dock var det med ett 50 mm objektiv, vet inte om det blir mer känsligt med 14 mm så det inte funkar i det fallet.
Thomas Karlsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by stoffe »

Jag har en mycket välvd frontlins men det borde funka att ställa den på motljusskyddet.

Jag återkommer med skärbrädetestet och om jag får till skärmtricket.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by Starsoft »

Hej

När det gäller en bildskärm så avtar ljusstyrkan rätt starkt med vinkeln så med kortare brännvidder borde det uppstå vinjetteringsliknande fenomen. Dessutom flimrar bildskärmarna så det gäller nog att ta många flats för att bli av med de fenomenen, kanske måste man också se upp med närskärpan när man har kortare brännvidder så att det inte blir skärpa på vad man nu använder för att skapa jämn belysning.

Jag har själv ett lite bättre 10mm objektiv som jag tänkte sätta fart på till hösten så jag är intresserad av hur du löser problemet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by Rommen »

Det är väl bara att fota en vit vägg mitt på dagen? Tillräckligt diffust ljus. Använd stativ och tillräcklig lång slutartid för att få en bra expnering utan att bränna ut något.

/stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by gunnar »

Halloj,
Som diffusor prova med några lamineringsfickor av genomskinlig plast mot en klar himmel mitt på dagen. http://www.jula.se/lamineringsfickor-25-pk-945136 Plastfickorna är halvgenomskinliga.
Den metoden har gett mig bra flats med Canon 500D och teleskop Skywatcher 190MN.
Jag använde ca 2-4 st plastfickor ovanpå varandra beroende på himlens ljusnivå och hade teleskopet riktat rakt upp mot himlen. Men detta var som sagt med teleskop.

Jag har sådana plastfickor hemma, du är välkommen att komma och hämta några stycken om du vill!

Sådan här har jag skaffat nu för att kunna ta flats i mörker i höst, har dock inte byggt klar den än. http://www.posterpoweruk.co.uk/page7.htm

Gunnar
flutte
Posts: 4
Joined: 2012-09-08 12:26:10
spamtest: JA
Location: Eslöv

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by flutte »

Jag har testat att lägga ett vanligt 80g/m2 vitt papper som diffusor ovanpå mitt motljusskydd, och riktade kameran därefter rätt upp emot himlen en solig dag. Klart jämnare resultat än att försöka ta flats mha blixt, stora ljusa ytor, etc.
--
Nybörjare
Canon EOS 350D, Skywatcher Evostar 90, EQ3-2
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by glappkaeft »

flutte wrote:Jag har testat att lägga ett vanligt 80g/m2 vitt papper som diffusor ovanpå mitt motljusskydd, och riktade kameran därefter rätt upp emot himlen en solig dag. Klart jämnare resultat än att försöka ta flats mha blixt, stora ljusa ytor, etc.
Vilken brännvidd körde du med då? Den metoden som du nämner fungerar bra på teleskop och kamerobjektiv med lite längre brännvidd men det objektiv som Christoffer har problem med har en diagonal på ungefär 115 grader. Problemet är att himmelen inte är jämnt belyst över ett så stort område.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by Starsoft »

Hej
Problemet är att himmelen inte är jämnt belyst över ett så stort område.
Huvudsaken är att pappret är jämt belyst, vilket det borde vara oberoende av himlens egenskaper.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by glappkaeft »

Starsoft wrote: Huvudsaken är att pappret är jämt belyst, vilket det borde vara oberoende av himlens egenskaper.
Om man har en perfekt diffusor så borde det stämma, jag är osäker på hur bra papper/tyg och annat som ofta används är. På Sandvreten har vi haft problem med att ojämnt belyst plattskärm (bla skuggan från korgen på en sladdlappa har synts på flatsen) trots diffusor. Christoffer dessutom testat med de flesta vanliga material utan att det har blivit bra.

Jag undrar om den väldigt krökta frontlinsen ställer till problem. Avståndet från glasytan till en närbelägen diffusor varierar enormt. Jag föreslog tidigare att testa med en krökt diffusor men då blir det i stället svårare att belysa den och det Christoffer hade liggande passade inte på objektivet.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by glappkaeft »

Hittade följande beskrivning på en lightbox gjord av sandpapprat vitt akrylglas. Det verkar dock vara den enda fotografen på Internet som tar flats med fisheyeobjektiv.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
flutte
Posts: 4
Joined: 2012-09-08 12:26:10
spamtest: JA
Location: Eslöv

Re: Hur tar man flats med 14 mm brännvidd?

Post by flutte »

glappkaeft wrote:
Starsoft wrote: Huvudsaken är att pappret är jämt belyst, vilket det borde vara oberoende av himlens egenskaper.
Om man har en perfekt diffusor så borde det stämma, jag är osäker på hur bra papper/tyg och annat som ofta används är. På Sandvreten har vi haft problem med att ojämnt belyst plattskärm (bla skuggan från korgen på en sladdlappa har synts på flatsen) trots diffusor. Christoffer dessutom testat med de flesta vanliga material utan att det har blivit bra.

Jag undrar om den väldigt krökta frontlinsen ställer till problem. Avståndet från glasytan till en närbelägen diffusor varierar enormt. Jag föreslog tidigare att testa med en krökt diffusor men då blir det i stället svårare att belysa den och det Christoffer hade liggande passade inte på objektivet.
Jag har kört med 50mm, med papperet på ca 4cm från yttersta glaset, och det är nog som du säger att att problemet beror på att avståndet till diffusorn varierar så kraftigt med extrem vidvinkel jämfört med normala och telen.
--
Nybörjare
Canon EOS 350D, Skywatcher Evostar 90, EQ3-2