Monofiera DSLR?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Monofiera DSLR?

Post by Takashi »

Hej!

Är det någon här som provat att "monofiera" sin DSLR? Alltså konvertera om den från en färgkamera till mono.

Se exempel här:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ll/fpart/1

Sitter å funderar på om jag ska göra detta eller inte, men skulle behöva ha lite mer kött på benen innan beslut.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Monofiera DSLR?

Post by Peter R »

Jag har ingen erfarenhet men det verkar klart intressant.
Vad jag märker är att sensorn verkar väldigt dammkänslig. På IR-bilden du kan ladda ner från dropbox finns väldigt mycket små dammpartiklar.
Och du verkar få stå för risken om konverteringen går snett.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Monofiera DSLR?

Post by glappkaeft »

Dom berättar ju inte alls hur dom gör det men jag antar att de etsar bort bayermasken med liknande tekniker som används för back-illuminated CCD chip. I sådana fall är nog risken att något går snett påtaglig.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Monofiera DSLR?

Post by stoffe »

Det finns liksom ingen ångerrätt om man vill ta färgbilder igen om man säger så.

Jag vet inte om jag skulle vilja offra min gamla D80 för svartvitt men coolt var det i alla fall! Hoppas vi får se mer utav detta då det klart är intressant! Undrar hur högt QE man kan få ut med en monokonvertering, det stod lite om hur man gjorde sina egna mätningar på nikonhacker.com
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Monofiera DSLR?

Post by Init4theimaging »

...och du har fortfarande ingen kylning ;)
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Monofiera DSLR?

Post by Takashi »

Jag tog bara ett exempel ur alla de som modifierar kameror. Det verkar finnas en hel del folk som genomför denna modifiering. Vissa lämnar t.o.m. garanti för att modifieringen lyckas.
Det går att köpa en färdigmodifierad kamera så man slipper modifiera sin egna om man inte vill ta risken.
Att den inte är kyld är trist, men att köpa en färdigmodifierad kamera för 600-700 dollar lämnar en del kvar för att modifiera den för kylning också.

Det jag skulle behöva ha lite mer information om är egentliga resultat. Vet inte om denna typ av modifiering är ny eller inte, men jag hittar väldigt lite bilder på hur det ser ut före/efter...

Edit:
Här fanns det en hel del information:
http://stargazerslounge.com/topic/16633 ... er-matrix/
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Monofiera DSLR?

Post by stoffe »

Du kan ju börja att monofiera nån gammal webkamera och se hur det går innan du ger dig på en stor APS-C sensor eller större.

Det skulle vara kul att se hur du lyckas!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “DSLR-kameror”