Nikon-objektiv! (600mm VS. 800mm)

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Nikon-objektiv! (600mm VS. 800mm)

Post by at1981 »

Hejsan!


Om man t.ex. vill fota månen så bra som möjligt, vilket av följande två alternativ tycker ni är bäst?


Billiga alternativet:
Nikon 600mm f/4 inkl. 2x-konvertor = 1200mm f/8 -> Mer ljusstarkt, kortare brännvidd, väger mer.

Dyra alternativet:
Nikon 800mm f/5,6 inkl. 2x-konvertor = 1600mm f/11,2 -> Mindre ljusstarkt, längre brännvidd, väger mindre.


Om man med lång exponeringstid, är det ens möjligt att fota nebulosor/supernovor med kameraobjektiv?


MVH Alexander T !!
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Nikon-objektiv! (600mm VS. 800mm)

Post by Wolwerine »

Nu vet jag ju inte vilken division du lirar med stålar och inte vad du ska använda det till förutom månbilder vilket inte är min ensak, båda dina förslag är ju dock snordyra för en lekman, en 600 lossar man för ca 70 000 :- och en 800 för ca 150 000 :- ! (Exkl converter)
För 150 000 får du nog ett vansinnigt bra teleskop med en vansinnigt bra montering för att ta bilder av månen!
Om det är månen som är det primära för inköp av gluggarna så tycker jag du ska satsa på teleskop och montering istället.
För att ta bilder av nebulosor och annat måste du ha en montering vilket då tillkommer på priset, då ex en 800:a är rätt tung behövs en stadig montering hursomhelst.

//Nicklas
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Nikon-objektiv! (600mm VS. 800mm)

Post by Oedling »

Kan besvara Din sista fråga; Ja, det går att ta fotografier på väldigt många objekt med ett kameraobjektiv. Åtminstonde alla messierobjekt. Det finns huvudsakligen två olika metoder som beror på vad du har för slags utrustning.
Om du har ett motordriver ekvatoriellt stativ så kan du helt enkelt sätta fast kameran där annars du skulle ha monterat fast ett teleskop, jag har själv gjort detta men med ett 200mm f6.3 objektiv.(1,5x crop)
Ett par exempel som jag har tagit (obs; det går att få mycket bättre resultat än detta, när jag tog dessa hade jag bara ett kasst batteri så jag var begränsad till väldigt få bilder per motiv):
http://cdn.astrobin.com/images/48b65d3e ... fe2910.jpg
http://cdn.astrobin.com/images/5f1f061b ... 36f967.png

Om du inte har ett motordrivet stativ går det fortfarande att fånga en hel del, men detta är lite bökigare. Genom att ta en rejäl drös (100+) med kortare exponeringar (ett par sekunder), och sedan stacka dem i ett program som DeepSkyStacker. Problemet här är att det kan vara riktigt klurigt att få motiven i ditt synfält samt sedan att korrigera för Jordens rotation manuellt med jämna mellanrum.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Nikon-objektiv! (600mm VS. 800mm)

Post by Init4theimaging »

Om du inte ska handla en av de där gluggarna primärt för att fota något helt annat, så e det ett vansinnigt slöseri.
För de summorna vi snackar om här får du både teleskop och montering av hög klass!!
De bästa sättet att plåta månen är att filma mindre portioner med en mono kamera avsedd just för detta, stacka ett antal av de bästa film rutorna, processa och sätta ihop till en mosaik för att få med hela månen eller det området man är ute efter.
Du kan säkert få till bra bilder ändå om du vet vad du sysslar med, men inte i samma division som om du änvänder "rätt" prylar ihop med rätt kunskaper.
En bra montering lär underlätta i båda fallen och med 1600mm brännvidd på ett foto-objektiv är det mer eller mindre nödvändigt.

Mvh,
Daniel
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Nikon-objektiv! (600mm VS. 800mm)

Post by bjorne »

Jag skulle vilja påstå att det enklaste sättet att få fina och skarpa bilder på månen är "digiscoping" http://sv.wikipedia.org/wiki/Digiscoping , alltså en bra tubkikare, ett bra stativ, en adapter och en kamera.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE

Return to “DSLR-kameror”