Nikon D80 - Basic frågor

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
trank
Posts: 16
Joined: 2011-04-12 07:34:07
spamtest: JA

Nikon D80 - Basic frågor

Post by trank »

Hej!
Jag har ett par grundläggande frågor rörande kamerainställningar.

1.
Hur gör jag för att ta "Flat frames"? I manuellt läge (M) så går det fint, då gör kameran som den ska. Men i A (eller S) läget så knäpper den inte av bilden. Ett felmeddelande visas. Det fungerar ju bra om jag har ett vanligt objektiv på, men inte då kameran sitter i primär fokus i min newton tub.

2. Är det vanligt att kamera behöver längre och längre tid på sig att processa bilden klart (grön lampa lyser på bakstycket) ju längre exponeringstid jag använder? Vi 30 sekunder exp tid så behöver kamera 17 sekunder innan jag kan ta nästa. Vid 3 minuter exp tid så går det drygt 2 minuter. Jag har provat med olika snabba minnes kort men får samma fördröjning. Några tips?

mvh
Magnus
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nikon D80 - Basic frågor

Post by Corpze »

1, Den tar inga bilder just därför att den inte känner av något objektiv, de lägen som du hänvisar till är en viss typ av autoprogram som kan användas till A - Auto och S- Sport, Ska du fota i primärfokus är det M som gäller.

2. All processning i kameran är till ondo, alla exponeringar längre än 8sek så försöker kameran att ta bort brus på, då ryker även stjärnor etc. googla nikon stareater så kan du läsa lite mer om problemet, N.O Reduction heter funktionen och den går att slå av i kameran.

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
trank
Posts: 16
Joined: 2011-04-12 07:34:07
spamtest: JA

Re: Nikon D80 - Basic frågor

Post by trank »

Tack för svaret. Ska prova mig fram med Noice reduction funktionen.

Finns det någon metod att ta flat frames? dvs att låta kameran välja slutartid. Eller behövs dem?
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nikon D80 - Basic frågor

Post by Corpze »

Nja, flats tar man genom att fota ett jämt belyst "objekt" med samma optik du vill använda, dvs, separata flats för varje optisk setup.
En metod är att spänna en vit t-shirt framför teleskop/objektiv och fota en mulen himmel, sedan fotar du med ISO100 tror ja, och samma F-värde som Lightsbilderna, sedan justerar du tiden så at du får ett jämt histogram i mitten eller en aningen till höger. Ta 10-20 st i RAW
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “DSLR-kameror”