Resultatet efter en astro-modd?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Resultatet efter en astro-modd?

Post by at1981 »

Hejsan!


Jag har en Nikon D800E och om jag t.ex. skulle astro-modda den om det ens är genomförbart vill säga.
Hur ser bilderna ut efteråt som man tar på landbacken?
Tänkte om en astro-moddad kamera kan fylla två syften, dels astrofoto + foto av objekt på moder jord.

Eller människor som köper systemkameror och sedan astro-moddar dem, är kamerorna då ämnade åt just astro-foto?
Denna lösning kanske är enklare och billigare än en CCD-kamera.

Om man väl astro-moddat en kamera, hur lätt eller svårt är det att återställa igen om man nu vill det?


MVH Alexander T !!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by stoffe »

Jag läste ditt inlägg två gånger, du har köpt en proffskamera en Nikon D800E och är kanske den finaste och mest högupplösta systemkameran du kan köpa idag. Jag vet inte om du vet vad astro-modifiering är för något men man byter ut irblock filtret som sitter längst fram på själva sensorn. Det är en avancerad operation och kameran blir i princip oanvändbar till allt annat än astrofoto. Visst är det en fin kamera men frågan är om det verkligen är värt 26 000 kr? För dom pengarna kan du köpa en fin kyld astronomisk CCD med filterhjul och filter som presterar ännu bättre. Man IR modifierar kameran för att få mer rött i bilderna när man främst fotograferar Nebulosor och andra deep sky objekt.

Titta på Gosts bild av vintergatan tagen med en D800E

http://www.astronet.se/view_image.php?id=2188

Den är redan känslig i rött jämfört med andra modeller/märken av systemkameror så varför krångla till det är min fråga?

Alla bilder man tar med en astromoddad kamera dagtid blir väldigt röda men går till nöds att justera med vitbalansen men blir inte lika bra som när kameran var orörd. Vad är det du vill uppnå med landskapsfoto med en astro-moddad kamera? Du förlorar i regel förmågan att autofokusera korrekt + att du förlorar garantin förstås.

Svaret på din sista fråga är att det är lika krångligt att återställa som att modifiera kameran, man riskerar ju rätt mycket när man skurvar isär hela kameran i minsta beståndsdelar för att göra operationen. Tänk bara om man inte får tillbaka orginalfiltret på exakt samma avstånd, så kameran felfokuserar osv osv.

Nej jag skulle avråda dig helt och hållet att astromodda en D800E, ge dig på en D90 eller en D5100 eller möjligtvis en D7000. Det finns inte så många astrobilder tagna med Nikon kameror ute på webben av någon outgrundlig anledning så det är svårt att hitta bra exempelbilder på hur bra kameran kan prestera men kika på länken jag postade i detta inlägg. En D800E omoddad tycker jag du ska vara mer än nöjd med och det verkar vara en fantastisk kamera av det jag hört av andra D800 ägare och även testresultaten som finns att googla fram är inte alls tokiga :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by Cristofer »

Det går använda en moddad kamera för vanligt foto, om man gör en manuell vitbalans (i alla fall min eos350d). De förinställda vitbalanserna fungerar inte, bilden får en rosa/röd ton. Så det blir lite jobbigt då man måste göra en ny vitbalans så fort förhållandena ändras.
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by at1981 »

Hejsan!


Jag är mer än nöjd med min D800E och vill helst inte göra några ingrepp alls. Men jag hade bara en fundering om följderna så att säga efter en astromodd.

Bildexemplet såg jättefint ut :). De objektiv jag har, har F-värde 2,8. Jag testade att fota månen från stativ med 400mm brännvidd med F5,6 och fjärrutlösning. Bildresultatet blev hur uselt som helst :(. Minns en bild t.ex, där man först såg en vit cirkel av månen utan några som helst detaljer och i samma bild en mörk blåtonad otydlig bild av månen.

Några bra tips för månfoto? :)


MVH Alexander T !!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by stoffe »

Detta är min bild av månen taget med en Nikon D80, med inställningarna 1/200 seconds, iso 250.

http://uaa.saaf.se/images/galleri/solsy ... 0213cs.jpg

1600 mm bränvidd f/8, som alltid när det gäller astrofoto så välj helt manuella inställningar, det borde gå att autofokusera på månen men 400 mm är i kortaste laget. Det är därför man har liveview på kameran, det är ett fokuseringshjälpmedel, man zoomar in max med liveview för att ställa fokus, sen tar man bilden. Min månbild är förövrigt inte ens fotad i NEF utan en simpel JPEG.

Vad har du för objektiv liggandes?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by at1981 »

Hejsan!


Min utrustning:


Nikon D800E.
NIkon 14-24, 24-70 och 70-200mm med f/2,8 inkl. UV till var och ett.
Nikon 105mm macro, manuellt med f/2,8.
Sigma 180mm macro med f/2,8 inkl. UV.
Componon S-50mm med f/2,8.
NIkon TC-E III (2x)
Nikon SB-910.
Nikon PB-6-bälg.
Kenkos tredelade mellanringsats.
Meike, justerbar mellanring.
Raynox DCR-250.
Raynox MSN-505.
M39 -> M42-adapter.
M42 -> Nikon-adapter.
43-> 52mm adapter.


MVH Alexander T !!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by stoffe »

Om jag vore dig så skulle jag testat 105 mm objektivet på din D800E och kört 5 min exponeringar för att sedan ta in bilden i deep sky stacker (gratis) och stacka ihop bilderna, t ex andromeda galaxen kan bli riktigt bra på det sättet och de allra största objekten på himlen.

Du måste självklart ha följning annars blir det bara streck och alla stjärnorna ser ut som långa riskorn. Själv har jag en EQ6a med GOTO som gör det jobbet åt mig. Hur man än vrider och vänder på det så är en så bra montering det viktigaste om man överhuvudtaget ska kunna ta bra bilder på stjärnhimlen.

Utan följning så kan ditt 14-24 mm objektiv ge häftiga bilder på vintergatan. Man märker ganska snabbt hur lång tid man kan exponera utan att få riskornstjärnor.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by at1981 »

Hejsan!


Hur hanterar man kameran för att få till dessa stjärnbilder?

Jag har en fjärrutlösare där man t.ex. kan hålla kameran intryckt med hjälp av fjärrutlösaren så länge man själv behagar.
Det var så jag fotade månen men det blev inte så bra :(. Då använde jag 70-200mm + TC-E 2x.

Skall F-värdet vara lågt eller högt? Mer bra tips tas gärna emot!


MVH at1981 !!
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Resultatet efter en astro-modd?

Post by stoffe »

För att få runda stjärnor så behöver du något som vrider kameran under tiden som kameran exponerar. Eftersom jordklotet roterar så upplevs det som att stjärnorna inte står still på himlen, de rör på sig konstant.

Vanliga kamera objektiv brukar man blända ner ett eller två steg, dyrare finare objektiv kan redan från början vara så skarpa i kanterna att det inte behövs.

Vad var det som inte blev så bra med din månbild? Tittade du på min månbild högre upp i denna tråd?

Glappkaeft rekommenderade dig en bok i en annan tråd som du startat, boken Digital SLR Astrophotography
by Michael A. Covington. Den är 5 år gammal och det var innan Nikon släppt de allra bästa och finaste kamerorna som är så populära idag som även lämpar sig ypperligt bra för astrofoto och tidigare hade Nikon problem med ampglow och star-eater osv. Jag har det på min D80 men min D600 är helt fri från sådana otäckheter.

Vad är det du vill fota för något? Om du skaffar dig ett teleskop och vill koppla kameran direkt till det så behöver du en hel hög med extrautrustning för att få till guidening osv. Samt var bor du? Du kanske har någon astronomiförening i närheten som kan hjälpa dig att komma igång med astrofoto, här i Uppsala har vi UAA som är en mycket aktiv förening inom astrofoto.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “DSLR-kameror”