Fokus på månen

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Fokus på månen

Post by anders »

Hej alla.
Kan månen används för fokushjälp för övriga objekt, alltså, man antecknar var på skalan man får fokus på månen och således använder skalan för fokusering av andra objekt vid fotografering.
Mvh Anders.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Fokus på månen

Post by stoffe »

Hej Anders

Ja det är ett bra sätt för att nå grovfokus, fokus ändras med temperaturen och för absolut bästa sätt att fokusera så använder man sig av autofokus och inte den inbyggda autofokus på kameran utan låter datorn göra en fokuskurva med FocusMax och MaximDL eller MaxDSLR och programmet behöver kunna köra din stegmotordrivna fokusmotor.

Du kan börja med att själv klippa ut en hartmanmask eller en bathinovmask alternativt att köpa en.

Fokus på månen kan du ställa på månen om du ska fota just månen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Fokus på månen

Post by anders »

stoffe wrote:Hej Anders

Ja det är ett bra sätt för att nå grovfokus, fokus ändras med temperaturen och för absolut bästa sätt att fokusera så använder man sig av autofokus och inte den inbyggda autofokus på kameran utan låter datorn göra en fokuskurva med FocusMax och MaximDL eller MaxDSLR och programmet behöver kunna köra din stegmotordrivna fokusmotor.

Du kan börja med att själv klippa ut en hartmanmask eller en bathinovmask alternativt att köpa en.

Fokus på månen kan du ställa på månen om du ska fota just månen.
Hej Stoffe, jag fotar helt manuellt, autofokus via teleskopet är självklart inte möjligt och någon dator med fokushjälp har jag inte. Men att kunna använda skalan för govfokus är till stor hjälp.
Mvh Anders. :good:
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fokus på månen

Post by Jonas »

Mitt svar är nej men, ok, grovfokusering - men vad hjälper det? Du behöver ändå kritiskt fokus om du ska fotografera andra objekt som planeter eller stjärnor.
Mitt tips är att du istället lägger jobb på att fokusera på en medelstark stjärna. Använd LiveView om du har det. Titta på strålarna. När stjärnan är korrekt fokuserad är strålarna avbrutna av diffraktionslinjer. (Du förstår vad jag menar när du fokuserar).
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Fokus på månen

Post by anders »

Jonas wrote:Mitt svar är nej men, ok, grovfokusering - men vad hjälper det? Du behöver ändå kritiskt fokus om du ska fotografera andra objekt som planeter eller stjärnor.
Mitt tips är att du istället lägger jobb på att fokusera på en medelstark stjärna. Använd LiveView om du har det. Titta på strålarna. När stjärnan är korrekt fokuserad är strålarna avbrutna av diffraktionslinjer. (Du förstår vad jag menar när du fokuserar).
/Jonas
:good: :good:

Return to “DSLR-kameror”