fototips, hjälp :)

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

fototips, hjälp :)

Post by Starfish »

Tänkte kolla om nån har något tips för mig tänkte fotamed min 1200/200mm f6 Newton ikväll har ingen tracking den e dobson monterad, tänkte testa o ta foton på plejaderna. Någon som vet om det är möjligt med många exponeringar o hur länge samt vilken iso är lämplig? Tänkte att man kan kanske få fram lite nebulositet, possible? Tack

Skickat från min HTC
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: fototips, hjälp :)

Post by Måns »

Med din kamera och ditt teleskop så få du en upplösning på 0.89''/pixel. Jorden roterar 15" (arc sekuder) per sekund. Vilket gör att den längsta exponeringstiden skulle vara ca 1/17 sekunder, för att inte förstöra skärpan i bilden. Detta förutsätter dock att inga vibrationer tillkommer. Samtidigt som objektet, M45 i ditt fall, kommer att "glida" ur bild efter omkring 4 minuter. En liten notering är att hela M45 är omkring 110' (arc minuter), medan ditt synfält är ca 64' x 42'.

Så tyvärr så tror jag att det blir svårt att uppnå bra resultat utan följning, eller en rejält stadig hand.

MVH Måns
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: fototips, hjälp :)

Post by VigdisVZ »

Din dobson har för stor fokallängd. Mitt förslag är att du jobbar vidare på widefields med kameran på stativ bara medan du obsar visuellt med teleskopet, du postade just en bra början där man såg jupiter och plejaderna. Ca 10-15 sek på ISO 3200 - 1600 borde bli bra.

Alternativt kan du se om du kan filma i crop mode med din DSLR genom dobson på tex Jupiter och sen stacka en konverterad film, men då bör du nog ha en barlow med i tåget och får räkna med att jobba som ett djur med den manuella trackingen.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: fototips, hjälp :)

Post by stoffe »

Det är bättre att låta planeten driva genom fältet utan att man rör teleskopet om man inte har tracking. Det kan vara lite trixigt att stacka ihop det i registax sen och man kan få behöva köra manuell align för att alla bilder ska stackas ihop på rätt sätt. Men det funkar faktiskt!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: fototips, hjälp :)

Post by Peter R »

Alternativt kan du se om du kan filma i crop mode med din DSLR genom dobson på tex Jupiter och sen stacka en konverterad film, men då bör du nog ha en barlow med i tåget och får räkna med att jobba som ett djur med den manuella trackingen.
Det går bra att fotografera de ljusstarkaste planeterna med en Dobson men jag rekommenderar inte att försöka tracka manuellt utan du fokuserar, placerar planeten precis utanför synfältet, sätter igång filmningen och slutar när den har drivit igenom hela synfältet.
Eftersom tekniken är ganska svår så skulle jag heller inte börja med en barlow utan öka svårighetsgraden succesivt.

Här är en bild på Jupiter som jag har tagit med den tekniken http://astronet.se/view_image.php?id=968

/*Peter R
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: fototips, hjälp :)

Post by Starfish »

Jag märkte av precis allt ni sagt när jag fotade ikväll hehe, när jag försökte fota M45 så fick jag inte ens bra bild på 0.2" exponeringar så gav upp fort där, fick däremot ett par fina bilder på jupiter som jag ska försöka aligna ihop imorrn tog väl en 25 bilder på den med låg ISO och slutartid så detaljerna visa sig även några andra för o få fram månarna och jag vet inte om det va en inbillelse eller nån liten stjärna men såg 5 månar? är nog en stjärna men ser verkligen inte ut som en stjärna på en utav bilderna :p Tack för tipsen!!

Edit : kollade på Peter R's senaste jupiter bild igen o såg att det va den röda stjärnan jag också fått med hehe..
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “DSLR-kameror”