bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Post by tqila »

jag har en canon eos 550d som jag monterar på ett astromaster 130EQ teleskop med denna t2-ring http://www.astrosweden.se/t-2-ring/18834-0

men varje gång jag försöker fota så blir det bara suddiga bilder, så vad gör jag fel?
(finns ju inga möjligheter att ställa in bländare och fokus på kameran då allt sådant sitter i objektiven och har försökt att skruva på "skärpe-ratten" där man sätter okularet på teleskopet för att se om det blev någon skillnad men det gick bara från dåligt till riktigt dåligt)

nu sist provade jag t.ex på solen med solfilter och en 15mm okular, då blev ett av resultaten så här:
(kan tillägga att om jag använder okularet i teleskopet och tittar med ögat i det så syns hela solen och med bra skärpa och med kameran blir det alltså bara så här)

Image
Nexstar 127 SLT
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Post by Frazze »

Fotar du genom okularet kan jag tänka mig att det kan vara knivigt att få in fokus, då det blir en väldig förstoring.
Vanligvis fäster man kamerahuset direkt i fokuseraren och fotar utan okular. Testa det så ska du se att det blir lättare.

/Daniel
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Post by tqila »

utan okular? då blir det väl ingen förstoring alls? (= kan lika gärna fota utan teleskopet?)

eller har jag förstått fel nu? har iallafall fått förklarat för mig att det är okularen man använder för förstoring.

så vad fyller teleskopet för funktion om man inte använder sig av okular och bara en kamera rakt i teleskopet?

ALLA Bilder jag sett på astrofoto anger fotografen vilken typ av okular han använt.
så därför jag finner detta påstående om att jag ska köra utan okular lite konstigt.


och vad menar du med "en väldig förstoring"?
blir det mer förstoring bara för att man har kameran i?

använder jag bara okularet utan kamera så är det en perfekt "förstoring" av solen, såg hela solen i okularet..
men så satte jag dit okularet i kameran och i teleskopet och då blev det som jag visade.
Nexstar 127 SLT
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Post by Oortcloud »

Hej!

Visst blir det förstoring utan okular. Ditt teleskop kommer att fungera som objektiv till kameran. Fokuseringen sköter du med teleskopets fokuserare.

Martin
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Post by Robert »

Jag skulle säga att i princip alla deep sky bilder i galleriet här är tagna utan okular då man använder teleskopet som "objektiv"

Okularpojektion då man fotograferar genom okular används mest för att fotografera månen solen och planeter.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Post by tqila »

Då kan man alltså bara använda en förstoring?
För det går ju inte att ändra på teleskopet då man använder okular till detta.

Kan ju hända att man vill "zooma" in närmare månen inte fota hela.

Och hur vet man vilken förstoring ens teleskop ger utan okular?
Nexstar 127 SLT
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: bara suddiga Bilder, vad gör jag fel?

Post by Peter R »

Du verkar väl upprörd över att det inte funkar som du har tänkt dig.
När du fotograferar i sk. primärfokus ersätter teleskopet det traditionnella kameraobjektivet. I alla andra sammanhang än astrofoto anses en 650 mm vara ett extremt kraftfullt teleobjektiv. Med din kamera förstorar det ca 21 gånger jämfört med en normal.
Innan du går upp till ännu högre förstoringsgrader måste du kunna få det att funka i detta grundläge.
Har du kollat om du kan nå fokus med din kamera på teleskopet under dagtid exempelvis genom att sikta på ett avlägset kyrktorn.
Om fokuseraren kommer i bottenläge innan du har nått fokus så har ditt teleskop för lite backfokus och du kommer inte att kunna få skärpa.
Lösningen kan då vara att köra med en 2x barlow som förskjuter fokuspunkten längre bak. Då blir förstoringsgraden 42x men samtidigt ökar svårighetsgraden markant: Du behöver exponera 4 gånger längre, uppsättningen blir mera känslig för turbulens och vibrationer och det blir svårare att hitta perfekt fokus.

/*Peter R

Return to “DSLR-kameror”