Är denna kamera ok?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Är denna kamera ok?

Post by Daniel_Sib »

Hej jag funderar på att köpa en systemkamera för att påbörja lite astrofoto , tänkte mig denna http://www.webhallen.com/hemelektronik/ ... -s_18-55mm.

Nu förväntar jag mig inga stordåd , skulle bara vara kul att börja lite smått att fotografera månen och kanske några av de andra planeterna. Använder mig av en omni xlt 150 och har även en kameraadapter , krävs det några mer tillbehör och funkar det med det teleskopet jag har överhuvudtaget?
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Är denna kamera ok?

Post by Kroppefjäll »

Tjena. Köpte en exakt likadan med avsikt att börja lite lätt med astrofoto, i första hand fotometri av variabler. Har dock inte kommit igång ännu! Jag frågade runt en del först, ALLA svarade att det är Canon som gäller, mest på grund av relativt lågt pris och att den är kompatibel med det mesta i mjukvaruväg är de svar jag fått. Fast det sista fattade jag aldrig, det är ju som jag ser det bildformatet som skall vara kompatibelt med mjukvaran, men en Canon 1100D blev det i alla fall efter den rekommendationen. De andra populära EOS kamerorna 300, 350 etc tillverkas väl inte längre tror jag.

Du gör det självklara valet i den prisklassen!


/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Är denna kamera ok?

Post by utas »

Hej!

Kolla bara att spegeluppfällnings -funktionen finns! Den vill du gärna ha :D...
Har för mig att det var lite dåligt med en sådan på 1100:an!

Mvh, Roger.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Är denna kamera ok?

Post by Peter R »

Den har tydligen LiveView som underlättar att ställa fokus. Annars kan det vara riktigt svårt om du enbart ska titta genom sökaren.
En annan bra funktion att kolla upp är om du kan styra kameran från datorn. Då kommer du ifrån vibrationer när du ska trycka av.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Är denna kamera ok?

Post by glappkaeft »

Kroppefjäll wrote: De andra populära EOS kamerorna 300, 350 etc tillverkas väl inte längre tror jag.
Dom ersattes i tur och ordning av 400D, 450D, 500D, 550D och 600D. En kamera i "hundraserien" är generellt vassare än än samtida kamera från "tusenserien" och har lite fler funktioner. Samma sak gäller sedan också den ännu dyrare tiotalsserien (60D) o.s.v. Jag har själv en 600D men jag vet inte riktigt vad som skilljer den från 1100D förutom lägre brus, fler/mindre pixlar och bättre skärm.

En relativt ytlig jämförelse finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... al_cameras
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Är denna kamera ok?

Post by hostklint »

Alla EOS som finns idag är bra.
Sen kan man alltid tycka att några pixlar till, mer högsta iso, snabbare serietagning ... är viktigt men i grunden är de bra. 1000'en serien är den mest konsument-aktiga, minst proffsiga, men jag tror du kommer långt med en.

Om du ska köra den rekomenderar jag at du tittar till APT, http://www.ideiki.com/astro/
Billigt och väldigt kompetent program för EOS/Astro-foto.
Inte gratis men billigt.

Deras hemsida har en tabell med de funktioner som stöds för de olika Eos-modellerna. (spegeluppfällning, liveView och liknande)
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Är denna kamera ok?

Post by Daniel_Sib »

Då var kameran köpt! Konstigt hur allt kan ändras för några månader sedan tänkte jag bara titta visuellt , men intresset växer så snabbt att man bara vill göra mer.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D

Return to “DSLR-kameror”