Nikon mode 3, en lösning?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Nikon mode 3, en lösning?

Post by stoffe »

Hej

Jag är ny på detta forum, detta är premiärinlägget.

Är det någon här som byggt något liknande?
http://www.sfu.ca/~dmunro/DSLRnotes.html
Jag tänkte bygga om min "bulb-cable" som jag har till min Nikon D80 så den kan trigga en extern strömkälla. Det finns en speciell kontakt på kameran för extern strömmatning, det jag tänkte göra är i så fall följande.

Låta ett relä triggas utav min "bulb-cable" för att sedan koppla in t ex en 7806 som sänker spänningen till 6 volt då borde kameran varna för låg batterispänning och avbryta Job-NR utan att kameran stängs av. Spänningen på batteriet ska ligga på 7,2 volt när det är fulladdat. Jag tänkte mig en kondensator som gör att reläet dröjer ett tag efter att slutaren stängs så att Job-NR hinner börja för att sedan avbrytas av lägre spänning. 6 volt kanske är för lågt eller för högt?

Här är ritningen till den "bulb-cable" som jag byggt (fungerar utmärkt för övrigt)
http://www.alienworld.org/ALiENWORLD/Ni ... xDSLR.html
Man kanske borde ha en till transistor och kanske en optokopplare för kameran för säkerhets skull?

Är jag helt ute och cyklar med allt detta?
Det finns nästan ingen dokumentation på webben som jag har hittat förutom översta länken.

Jag skulle behöva lite råd ang detta. (hoppas det är postat i rätt forumsdel oxå) Jättemånga frågor på en gång.
Hela grejen med detta är att få en helautomatisk kontroll på mode 3 läget på Nikon kameror.

Tack på förhand.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by Starsoft »

Hej

I den beskrivning du refererar till så verkar det vara batteriet han sänker spänningen på, kanske något annorlunda än vad jag uppfattar att du tänker göra om du tänker sänka den externa matningsspänningen i stället, men det är väl bara att prova om det går lika bra. Annars tycker jag utan att ha provat något liknande att det verkar rimligt det du tänker göra.

Optokopplare är alltid bra, till min Canon använde jag en PC 815, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20438 fungerade bra tillsammans med bara ett motstånd på diodsidan.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by stoffe »

Det var ett riktigt snabbt svar, ja det är korrekt att de sänker spänningen på batteriet och kopplar bort den externa strömförsörjningen. Kanske till och med har ett dåligt laddat batteri och bryter externa strömförsörjningen.

Frågan är om en timerkrets vore något som bara gav en kortare puls som stänger av Job-NR?

Till Canon med optokopplare kanske du byggde denna fast du skippade dioden?
http://www.covingtoninnovations.com/dsl ... leOpto.jpg

En extern strömförsörjning kostar ca 230 kr för en piratvariant, funderar på en sån.

Det skulle vara väldigt kul att få detta att fungera, jag har trots allt ett ICX493AQA CCD chip i min kamera, ej CMOS sensor alltså.

Vet inte hur många som fotograferar med Nikon kameror här men denna än så länge teoretiska lösning kanske till och med fungerar på samtliga Nikon kameror?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by Starsoft »

Hej
Till Canon med optokopplare kanske du byggde denna fast du skippade dioden?
Det stämmer att det var en sådan variant jag byggde.

Ja får du den här lösningen att fungera så borde en Nikon CCD vara överlägsen en Canon CMOS, ett stort problem som jag upplevde med min EOS var de brusiga banden som dök upp i bilderna när man ville exponera lite djupare, dessa band tyckte jag var mycket besvärande när jag höll på med EOS foto. Bör vara betydligt bättre dynamik i Nikon CCD sensorn också.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by stoffe »

Starsoft, jag tror vi träffades på UAAs bilbhandligsträff i lördags :)

När jag googlade på sensorns namn så dök det upp denna
http://www.opticstar.com/Run/Astronomy/ ... _10_0_6_11
Exakt samma sensor som i D80 och kanske i fler Nikon kameror? Borde ju vara bra, jag får ut 12 bitars bild och lite av informationen är borttagen i NEF filen sedan men vad jag läst mig fram till så skulle inte det göra speciellt mycket kanske inte nånting alls ens? Kameran på länken har 16 bits format så det beror väll på att det är en annan ADC (Analog Digital Converter) antar jag?

Översta länken i denna tråd handlar om D50 och där står det "20-25% better quantum efficency" än Canon 350 och ett par fler modeller. Så det verkar ju lovande. Sedan har Nikon en ganska marginell bättre känslighet mot det röda. Där skulle tydligen tidiga Olympus DSLR vara riktigt bra annars. Jag hade en bra länk om detta som jag inte hittar förtillfället.

En liten utsvävning från ämnet egentligen men sånt är bara kul :)

Jag ska beställa en extern strömförsörjning nu och se om mina teorier stämmer vilket jag hoppas. Sen måste man ju så klart provfota och se om det fungerar allt detta. Med vidvinkelobjektiv så blir det inte lika mycket förvrängning av färgerna på stjärnorna, sen blir det bättre kanter på dom oxå med mode 3 som förstås går att göra manuellt genom att fysiskt stänga av kameran vid Job-NR.

För den som inte är insatt i mode 3 så kan man googla på "nikon stareater" eller "nikon mode 3"
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by Damberg »

Intressant! Visste ej om detta fenomen!
Ska testas!! Tack för tipset!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by stoffe »

AM3 är visst förkortningen för Automatic Mode 3

Här fanns visst en lösning, inte av mig dock.

http://www.astrointervalometers.com/index.htm

Det kommer att finnas för Canon oxå, de kamerorna har oxå filter men inte lika hård som för oss Nikon användare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by stoffe »

Det var inte så lätt som jag trodde att lösa detta problem.

http://tech.groups.yahoo.com/group/niko ... o/messages

Här diskuteras det och lösningen finns i astrointervalometers produkt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by stoffe »

En uppdatering

Tyvärr så har Javier Villarreal slutat att tillverka sin AM3 device för den fungerar inte på nyare Nikonkameror.

En mycket god nyhet är annars att Nikons firmware är dekrypterad till D5100/D7000 och det innerbär på sikt att det kanske blir ett annat mjukvarufilter om någon tar tag i frågan, sen kanske även ett bättre RAW format som inte kastar bort en massa information från ljussvaga pixlar. De har hittils lyckats ändra på menyer och byta plats på funktioner på vissa funktionsknappar vad jag förstått det som, hoppas detta projekt lyckas :)

Här en är en direktlänk till projektet

http://www.personal-view.com/talks/disc ... -decrypted
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon mode 3, en lösning?

Post by stoffe »

Hej

Nu har jag kommit över ett batteri för ca 50 kr på ebay, det är testat och batteriindikatorn fungerar korrekt.

Kretskortet i bilden är batteriets batteristatusindikator och den kommunicerar med kameran via mitt-tappen på batteriet.
Lödpunkterna på kortet är följande
B- minus till batteriet 0 V
B+ plus till batteriet 7,2 V
P- minus till kameran 0 V
P+ plus till kameran 7,2 V
ID batteristatus till kameran
BM mitttapp mellan de två LI-ION cellerna 3,6 V

Jag har en bulb-kabel som efter en exponering återgår till sitt ursprungliga läge och då vill jag ha ca 1-4 sek fördröjning (vet inte om det behövs egentligen) tills en spänningsdipp på 1-2 sek ges till pin B- och B+ för att sedan återgå till normalläge. Tappen BM måste gå att strömmata med två motstånd med samma värde kopplat som en spänningsdelare tänkte jag. Hur bygger jag detta?

Det jag nu inte vet som jag behöver ha hjälp med. Hur bygger jag själva fördröjningen och spänningsdippen som bara ska vara nån/några sek? Tiden är inte kritisk att den ska vara exakt.

Jag matar alltså batteriet med konstant spänning hela tiden, det är bara det lilla kretskortet på bilden som ska få ta del av spänningsdippen så den kan rapportera till kameran via lödpunkt ID att kamerans batteri tog slut och då avbryter den sin egen darks som man ställt in i mode 2. Då bibehåller man full USB kommunikation och man får en så gott som äkta RAW bild!

Lämpligt värde på spänningsdelarens motstånd? Jag funderade på 1kohm till båda bara för att dra till med något som verkar lämpligt.

Någon som kan hjälpa mig med mina 2 frågor? Det borde inte bli så krångligt tycker jag.
Attachments
DSC01037_small.JPG
DSC01037_small.JPG (177.61 KiB) Viewed 5139 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “DSLR-kameror”