Val av kamera?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
izack
Posts: 6
Joined: 2011-08-24 21:11:42
spamtest: JA

Val av kamera?

Post by izack »

Är helt klart ny på dehär men har tänkt börja testa på astrofoto lite, någon som har några tips på en lämplig kamera att börja med (som helst inte bränner hål på plånboken då jag är student)

Har kikat runt på forumet och på andra ställen och canon verkar ju vara nått dom flesta tycker är bra, men vilken? 300 är ju vi dehär laget rätt gammal, några skriver att dom använder 450 osv men är de någon som kan komma med ett bra tips på nått att satsa på som inte behöver bytas ut efter några månader samt att i framtiden vara värt att modda om filtret på?

/ Johannes
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Val av kamera?

Post by Pzyber »

DSLR-för astrobruk skulle jag satsat på en 600D eller 60D om ekonomin är begränsad och du inte prompt vill ha fullformat förståss. De har vinklingsbar skärm vilket är något jag saknat då man får böja sig eller gå ner med knäna i gräsmattan vid vissa situationer annars (beror ju på hur högt upp du har teleskopet givetvis).
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av kamera?

Post by Morgan »

Jag har både en 450D och en 60D, där min 450D har precis hemkommit från Tyskland efter en astromoddning.

Att jag ändå astromoddade min 450D beror på att det är framförall den kameran jag använder till mitt teleskop av flera anledningar .
Även fast min 60D klarar högre isotal så tycker jag att det inte blir tillräckligt bra ändå, så därfär kör jag hellre med lägre iso och längre exponeringstid/flera exponeringar och då passar 450D minst lika bra. 450D är mycket lättare och det är viktigt för att minska flex när man plåtar samt att den är betydligt billigare i inköp om man även tänkt sig att astromodda kameran.
Tänk på att en astromoddning kostar ungefär lika mycket som en beg. 450D, så där springer pengarna snabbt iväg.

Min 60D använder jag fält med ett valigt stativ där den vikbara skärmen kommer till sin rätta då det är lätt komma åt att se skärmen i alla lägen.
60D är ochså bra för timelaps då man kan plåta i small Raw som är något större format än full HD format, men tar betydligt mindre plats i minneskortet.

Ett tipps är att komplettera med ett 12v omvandlare till kameran så slipper du oroa dig att batteriet tar slut.

Lycka till med kameraköpet.
// Morgan
izack
Posts: 6
Joined: 2011-08-24 21:11:42
spamtest: JA

Re: Val av kamera?

Post by izack »

Tack för svaren, får kika lite på vad plånboken klarar men de lutar nog mot en 450d just nu, 600 och 60d är nog lite för mycket pengar just nu så de får nog bli längre fram i tiden

Har läst lite om astromodd och är de nånting som är värt att satsa på redan från början?

/ Johannes
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av kamera?

Post by Jonas »

Jag har varit väldigt nöjd med min Baadermodifierade 350D och jag anser varken 300D eller 350D vara dåliga kameror för vanlig fotografering heller. Fler pixlar är i sig inget som automatiskt ger bättre bilder eftersom det är hur kameran hanteras och vilken optik som används till den som är avgörande.
Dessutom vill jag minnas att jag någonstans läst att 350D är att föredra framför 400D vid astrofotografering. Jag tror det hade något med dynamiken hos chippet att göra - men jag kan ha fel. Dock har 350D varit väldigt poppis bland astrofotografer under flera år så det måste ligga något i det.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Val av kamera?

Post by Starsoft »

Hej

Canon EOS 300D har bara USB 1.1 vilket jag själv upplevde som väldigt jobbigt när skärpan skulle ställas på grund av de dryga nedladdningstiderna. 350D och senare Canon har USB 2.0.

Jag håller med Jonas att fler pixlar inte automatsikt är bättre, ofta är det tvärt om. 350D kan nog vara optimalt tillsammans med normal optik, dynamiken blir normalt sämre med fler pixlar per ytenhet. Det finns också allt större risk att senare Canon modeller har inbyggda "bildförbättringsfunktioner" även till raw formatet som lämpar sig dåligt för astrofoto men det vet jag inte säker om Canon håller på med, Nikon däremot har en del sådana tarvligheter för sig.

Kanske kan detta vara något?

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?T ... 1947#71947

Jag har själv en moddad 300D liggande som ev. kan vara till salu, hör av dig om intresse finns så ska jag fundera på priset.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Val av kamera?

Post by Lazze »

Hej Johannes,

Som du kan se på svaren är alla väldigt nöjda med sina Canon kameror och det beror helt säkert på att det går att ta bra astrobilder med allihop.
Jag brukar surfa in på http://www.dpreview.com när det kommit någon ny kameramodell och jämföra hur råbilderna med en ny kamera blir jämfört med föregående modell, men skillnaderna är ytterst subtila. Ska jag lobba för något så är det dels live-view som gör det så fantastiskt enkelt att fokusera genom att man kan förstora upp fokuseringsstjärnan så mycket, dels att kameran har låg vikt. Fokuseraren på många teleskop får problem att orka med när man hänger på en kamera och även flex som Morgan skriver (fokuseraren kan svikta lite av kameravikten).
Har man en dator kopplad till en live-view-kamera kan man enkelt styra kameran via datorn med den medföljande programvaran och få upp hela live-view bilden på datorskärmen.

Köper du en begagnad kamera skulle jag inte skicka in på moddning förrän jag använt den ett tag och sett att den fungerar som den ska eftersom det kostar en slant att få den moddad.

Själv kör jag med en Canon 450 och är helt nöjd med den.

/Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Val av kamera?

Post by Jonas »

Jerry Lodriguss har på sin hemsida - förutm artiklar om DSLR's i allmänhet - även sammanställt denna lista http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/COMPARE.HTM som kan vara till hjälp vid val av kamera.
(Jag har själv kopierat listan och lyft över den till Excel för att lättare kunna sortera)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
izack
Posts: 6
Joined: 2011-08-24 21:11:42
spamtest: JA

Re: Val av kamera?

Post by izack »

Starsoft wrote:Hej

Canon EOS 300D har bara USB 1.1 vilket jag själv upplevde som väldigt jobbigt när skärpan skulle ställas på grund av de dryga nedladdningstiderna. 350D och senare Canon har USB 2.0.

Jag håller med Jonas att fler pixlar inte automatsikt är bättre, ofta är det tvärt om. 350D kan nog vara optimalt tillsammans med normal optik, dynamiken blir normalt sämre med fler pixlar per ytenhet. Det finns också allt större risk att senare Canon modeller har inbyggda "bildförbättringsfunktioner" även till raw formatet som lämpar sig dåligt för astrofoto men det vet jag inte säker om Canon håller på med, Nikon däremot har en del sådana tarvligheter för sig.

Kanske kan detta vara något?

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?T ... 1947#71947

Jag har själv en moddad 300D liggande som ev. kan vara till salu, hör av dig om intresse finns så ska jag fundera på priset.

Anders
Jo jag är intresserad av 300d, fundera lite på priset så kan du kanske mejla mig sen på johannes_isakson@hotmail.com
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Val av kamera?

Post by EPT »

Vi är också sugen på en systemkamera men kan ingenting i ämnet. Vi ska använda kameran mest för "vanligt" bruk (högtider, semestrar o.dyl.) men även för att ta med sig på promenader och knäppa på allt möjligt, natur, byggnader osv. Den ska även funka hyggligt för astrofoto.
Fick just reklam från expert att de har kampanjpris på EOS 1100D/18-55DC. För samma pengar vet vi en EOS 400D med objektiv 18-55 tamron, 18-200 sigma, 70-300 se inte så långt ifrån oss.
Vad rekar ni, ny EOS 1100D/18-55DC eller begagnad EOS 400D med objektiv 18-55 tamron, 18-200 sigma, 70-300 se?
Celestron SkyMaster 20x80
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Val av kamera?

Post by Cristofer »

Jag använder en moddad Canon 350D och har egentligen bara ett klagomål och det är att den saknar live view. Fokusering utan live view går bra med rätt hjälpmedel, t ex en bathinovmask, men med live view så går det betydligt snabbare. Jag har fotat lite med en Caonon 40D också, och upplever att den har mer brus än min 350d. Jag har inte direkt gjort några vetenskapliga jämförelser, men jag tycker mina bilder tagna med 350d har mindre brus.

Return to “DSLR-kameror”