Valmöjligheter

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Valmöjligheter

Post by gost »

Vilken/vilka skall få följa med ut på test ikväll :)
Attachments
Nikons.jpg
Nikons.jpg (96.81 KiB) Viewed 2538 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Valmöjligheter

Post by Peter R »

Den med stabilisering
:D

/*Peter R
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Valmöjligheter

Post by Grinde »

Peter R wrote:Den med stabilisering
:D
/*Peter R
Håller med :D

Vad är det som står på menyn för ikväll? Jag funderar på att åka ut till syrran och ställa ut grejjerna tills imorrn, måste få sömn för morgondagens uppdrag och den här hobbyn håller mig gärna uppe alldeles för sent/tidigt...
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Valmöjligheter

Post by gost »

Grinde wrote:
Peter R wrote:Den med stabilisering
:D
/*Peter R
Håller med :D

Vad är det som står på menyn för ikväll? Jag funderar på att åka ut till syrran och ställa ut grejjerna tills imorrn, måste få sömn för morgondagens uppdrag och den här hobbyn håller mig gärna uppe alldeles för sent/tidigt...
Skulle behöva stabilisering på mobilkameran :)

På menyn står tester. Först skall jag testa en ny kamera, Nikon D7000, som ev. får bli mitt framtida reservhus. Vill se vad det går för under stjärnorna, behöver ett bättre DX-hus. Tanken är att uppgradera till FF senare under året, bara Nikon får ordning på sina trasiga fabriker och släpper nästa prosegment så blir det en investering.

Nästa test är att testa min nya fokuserare på EdgeHD tuben. Monterad så hamnar bildplanet 8 cm längre bak än optimalt rekomenderat avstånd från Celestron. Jag når fokus, men frågan är hur bilden påverkas. Där kör jag med Nikon D3 för att få fullformat och kunna testa att se hur plant bildfältet blir.

En klar och fin kväll med idel tester :(

Jonas, hoppas du får en klar natt så vi får lite nya bilder att beskåda, var ett tag sedan nu. Själv skall jag åka till Milano i helgen och prognosen säger klart väder och ca 15 grader på kvällarna -> nattfoto i kombination med paraplydrink, inte vad man är van här uppe :)
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Valmöjligheter

Post by Grinde »

gost wrote: Skulle behöva stabilisering på mobilkameran :)

På menyn står tester. Först skall jag testa en ny kamera, Nikon D7000, som ev. får bli mitt framtida reservhus. Vill se vad det går för under stjärnorna, behöver ett bättre DX-hus. Tanken är att uppgradera till FF senare under året, bara Nikon får ordning på sina trasiga fabriker och släpper nästa prosegment så blir det en investering.

Nästa test är att testa min nya fokuserare på EdgeHD tuben. Monterad så hamnar bildplanet 8 cm längre bak än optimalt rekomenderat avstånd från Celestron. Jag når fokus, men frågan är hur bilden påverkas. Där kör jag med Nikon D3 för att få fullformat och kunna testa att se hur plant bildfältet blir.

En klar och fin kväll med idel tester :(

Jonas, hoppas du får en klar natt så vi får lite nya bilder att beskåda, var ett tag sedan nu. Själv skall jag åka till Milano i helgen och prognosen säger klart väder och ca 15 grader på kvällarna -> nattfoto i kombination med paraplydrink, inte vad man är van här uppe :)
Låter spännande! Alltid kul med nya prylar, och det kräver ofta att man lägger en hel kväll för att få ordning på grejjerna, klart värt det i slutändan. Jag har hört talas om nikons star-eater brusreducering, eller vad det nu kallades, är det nåt du drabbas av?

Jag sitter faktiskt och pillar med en bild jag tog igår, som snart ska laddas upp. men det var ett och annat som gick snett, men en mkt lärorik natt. Riktigt sugen att sticka ut nu, men har en tidig flygning imorrn, så jag har lite beslutsångest :P

Jävlar vad skönt med Milano! Ska du plocka med din AstroTrac? Lite skillnad att sippa på drinkar i tshirt, mot att sitta bakom en snödriva i -20ºC som senast vi var ut...

Return to “DSLR-kameror”