Widefield objektiv?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Widefield objektiv?

Post by Jonny P »

Hej!

Ny här!
Men har tagit del av mycket som sagts här, otroligt vad jag har lärt mig av att läsa detta forum! :P

Har lite astroprylar att tillgå..

Celestron C8 XLT, ED80 Guide scope, Canon 350D osv..

Men jag skulle vilja börja ta dom där makalösa "Widefield" bilderna! :wink:

Så vilket objektiv är att rekommendera?

Tips någon?

Jonny
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Widefield objektiv?

Post by Morgan »

Ska du fota utan guidning så gäller det att investera i ett glugg med liten brännvidd samt att den ska vara ljuskänslig.

Sigma EX 20/1,8 DG bra pris och ljuskänslig dock ej så skarp.

Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC bra objektiv för pengarna utan autofokus.

Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX Skarpt vidvikelzoom som kostar lite mer.

Canon EF 14/2,8 L II USM proffsgluggen för den stora plånboken.


Ska du köra piggyback så finns det en massa modeller att välja, där Canon EF 135/2,0 L USM
ligger högs upp på min lista.

//Morgan
// Morgan
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Widefield objektiv?

Post by Cristofer »

Jag har tagit ett par bilder med ett Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro. Se t ex denna bild: http://astronet.se/view_image.php?id=1066&mode=large

Jag tycker det är oerhört bra skärpa på det och är helnöjd. Lite utsmetade stjärnor på kanterna dock på f/4, kanhända att det blir bättre om man bländar ner. Läs recension här http://www.photozone.de/canon-eos/303-s ... rt--review
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Widefield objektiv?

Post by Jonas »

Visst är bilden tagen med Sigmaobjektivet imponerande bra. Jag vet inte vad de föreslagna objektiven kostar men vill man hålla kostnaden nere och ändå få fullt godtagbara bilder kan man exempelvis satsa på gamla M42-gängade makroobjektiv från serien Pentax Super Takumar.
De är åtråvärda på begagnatmarknaden men priserna brukar ändå inte hamna över 500:-
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Widefield objektiv?

Post by Peter R »

Många moderna objektiv är lite slappa och väldigt branta i både fokus- och zoomgängorna och kan skifta bara under sin egen vikt när man tiltar dem upp eller ner.
Då är Jonas idé en bra lösning eftersom gamla objektiv kan vara väldigt bra optiskt, har en lång, precis och lite fast fokuseringsgång och är beräknade för att lysa ut 24x36mm formatet.
Fördelen med Canons DSLR är att fokus ligger på 44mm vilket är kortare än för många andra fabrikat och därför kan man använda äldre objektiv från de flesta tillverkare med adapterringar för några hundralappar, och ändå kunna fokusera på oändligt.
Själv har jag flera Nikkon, Olympus, och M42 gängade objektiv som jag har fått eller köpt för några hundralappar. Man kan till och med använda Hasselbladsobjektiv.

/*Peter R
Jonny P
Posts: 28
Joined: 2011-03-10 19:33:46
spamtest: JA

Re: Widefield objektiv?

Post by Jonny P »

Tack!

Då vet jag vart ribban ligger!
Sen är det väl bara budgeten som får bestämma.. :wink:

Tycker att just widefield bilder är fantastiska, med sitt jytter av stjärnor!
Många makalösa bilder finns här, som har fångat mitt intresse för detta.

Tack för hjälpen!

Jonny

Return to “DSLR-kameror”